Heb ik een zoneklep nodig en zoja waar?
Hoi allemaal,
Mijn woning is voorzien van stadsverwarming. op de begane grond heb ik vloerverwarming en op de 2 verdiepingen heb ik radiatoren staan. Ik heb een tado v3 met 4 slimme radiatorknoppen. Nu zit het zo dat ik volgens mij niet radiatoren onafhankelijk van mijn vloerverwarming kan regelen. als ik boven stook wordt het beneden erg warm, ik heb wat rond gelezen op internet en volgens mij heb ik dan een zoneklep nodig om de cirquits te scheiden van elkaar. Kan iemand mij de juiste richting op sturen? ik heb een foto bijgevoegd van de huidige situatie:
En nog een aanvullende vraag, hoe moet ik dan de zoneklep aansturen? kan ik daar ook een slimme radiatorknop oid op draaien?
Reacties
-
Lees even de grote topics over vloerverwarming daar wordt dat al vele malen in uitgelegd.
Omdat je 2 thermostaten hebt zou je een er van (degene die de kamertemperatuur regelt, dus niet degene die de maximale watertemperatuur bepaalt) kunnen vervangen door een Tado kraan + draadloze temperatuur voeler. Met nadelen, die lees je in die topics.
0 -
Hoi @Rob2
Bedankt voor je reactie. Sorry ik heb een hele hoop gelezen, maar ik vind het wat moeilijk te begrijpen. Ik zal het concept wat je uitlegt onderzoeken. De te vervangen kraan door een tado slimme thermostaat is dan degene die loopt van 1 t/m 5 ipv degene met 20/30/40 bedoel je? (dus kraan met 1 t/m 5 wordt dan een tado).
Als ik het dan goed begrijp zit de nieuwe tado dan op de retourleiding van de vloerverwarming?
0 -
Het gaat om de knop waar je aan draait als je het warmer of kouder wilt hebben, of als je daarvoor een knop in de woonkamer hebt dan loopt er zo'n heel dun buisje (mensen noemen het wel een draad) van die knop naar deze verdeler. Op de foto zie je op de knop rechtsonder zo'n draad aankomen maar dat wil nog niet zeggen dat die het is want die draad kan ook naar een buis in de vloer gaan, en die moet je niet hebben.
Anders maar een deskundige er bij halen want als je de verkeerde verwisselt gaat je vloer stuk en dat wordt heel duur!
0 -
Hoi @Rob2
Die knoppen op de verdeler raak ik nooit aan. Ik heb een tado thermostaat en die regelt de warmtevraag. Dat metaalkleurige draadje hangt daar gewoon los aan, die zit verder nergens aan vast, behalve dat ie in dat koper kleurige mondje steekt.
Ik snap verder niet zo goed wat die thermostaatknoppen nou doen, de ene regelt de maximum watertemperatuur, maar die andere regelt hoe open de retour zit oid?
0 -
Hoi @Rob2
Je had gelijk over dat draadje, die steekt inderdaad in de thermostaatkraan van de vloerverwarming. Ik heb denk ik door waar ik de zoneklep zou moeten zetten. Echter zou hetzelfde ook kunnen regelen met een extra thermostaatknop.
Ik heb de situatie uitgeschets. Ik heb zitten voelen wat er warm wordt op het moment dat ik stook.
0 -
Ja dat klopt, maar als het echt zo is dat die thermostaat rechtsonder alleen voor de kamertemperatuur is dan zou je die weg kunnen halen.
Wat heel belangrijk is: een vloerverwarming heeft normaal gesproken 2 thermostaten: een die bepaalt hoe warm het water in de vloer maximaal wordt, en een die bepaalt hoe warm het in de kamer moet worden. Die 2e die moet in de kamer meten, niet in die werkkast waar de verdeler in zit. Dat "draadje" zou dus eigenlijk in de kamer moeten uitkomen zodat ie kan voelen hoe warm de kamer is. Maar die thermostaat die de watertemperatuur bepaalt die heeft normaal ook zo'n "draadje" alleen loopt dat dan de vloer in en zit ergens in de buurt van een buis van de vloerverwarming en bepaalt daar de temperatuur.
Dus moet je goed uitzoeken welke thermostaat voor de watertemperatuur en welke voor de kamertemperatuur is. Als je een zoneklep monteert maakt het minder uit maar dan wil je dat toch weten want je wilt dan weten welke thermostaat je moet instellen op de maximale kamertemperatuur. Staat die te laag dan kan je Tado het ook niet regelen.
0 -
@Rob2 de thermostaatknop rechtsonder regelt de aanvoertemperatuur van de vloer, de 'voeler' aan de 'draad' zit in de aanvoerbalk van de verdeler. Niet mee prutsen, dus @Atilla !
Er zit nergens iets wat je beschermt tegen te hete vloer, behalve die knop.
De pomp pompt van retourbalk naar aanvoerbalk en als watertemp in aanvoerbalk daalt, komt er heet CV water bij doordat de voeler dat 'doorgeeft' aan de knop rechtsonder. Dan gaat er dus ook water terug retour naar CV ketel via bovenste thermostaatkraan. Om een of andere reden heeft de installateur bedacht dat dat begrensd moet worden op ruimtetemperatuur (tenzij het een zgn RTL ventiel is, dat kan ik zo niet zien, zou erop moeten staan). In ieder geval kan er volgens mij dan competitie ontstaan tussen aanvoer via rechtsonder en retour via boven. Als A open staat en R dicht, stroomt er dus geen heet water in, want het kan er niet uit. (De pomp pompt lekker door de vloer, dat is geen probleem, hooguit koelt het water teveel af)
Ik kan niet bedenken wat de beste instelling van de knoppen is, je zou moeten experimenteren en goed de thermometers in de gaten houden. Aanvoer (boven de pomp) niet hoger dan ca. 30 graden en retour idealiter niet veel minder. Als ik de meters zo zie, lijkt dat in orde.
Dan inderdaad een klep (bediend door extensiekit of bedrade thermostaat) of eventueel een tado knop op de plek die je zelf met blauw hebt aangegeven.
Lees op dit forum over nadelen van tado knop voor dit doel.0 -
"de thermostaatknop rechtsonder regelt de aanvoertemperatuur van de vloer, de 'voeler' aan de 'draad' zit in de aanvoerbalk van de verdeler. Niet mee prutsen, dus"
Dat zou je verwachten, maar let op:
- er zitten 2 thermostaten op deze verdeler
- de "voeler" van de thermostaat hangt in de lucht, zit niet "in de vloer". dus deze regelt op de luchttemperatuur (bij de verdeler, dit had natuurlijk ergens "in de kamer" moeten zijn)
Ik kan niet zien waar die andere thermostaat op regelt.
0 -
Hangt niet "in de lucht" maar zit aan de rechterkant IN de achterste (aanvoer)balk van de verdeler, zoals het hoort.
Dat ding is ongeveer 10-15 cm lang en zit zelfs met een borgschroefje vast.0 -
Hoi @Andreplusplus @Rob2 ,
Bedankt voor de reacties!
Betreffende de thermostaat; de thermostaat staat in de woonkamer (vierkant Tado apparaat). De thermostaatknop op de verdeler rechtsonder bepaalt de maximale aanvoertemperatuur (daar zit ook een draadje aan zoals Rob2 opmerkte). Die heb ik ingesteld op 30 graden en daar ga ik verder ook absoluut niet aan zitten. De andere thermostaatknop zit op de retour, dit heeft te maken met stadsverwarming (heb ik me laten wijsmaken via google zoektocht). Dit is dus een zgn. RTL ventiel, zie https://www.klusidee.nl/Forum/topic/rtl-ventiel-op-verdeler-stadsverwarming.65803/
De voeler/ het draadje zit in het koperen mondje en steekt in de thermostaatkraan die de maximum aanvoer temperatuur bepaalt (30 graden).
Ik moet nu gaan bepalen wat ik wil gebruiken om de warmtestroom naar de vloerverwarmingsverdeler te onderbreken. ik heb volgens mij 2 opties:
- Tado thermostaatknop
- Ik heb het e.e.a. op het forum gelezen, maar ik kan de nadelen hiervan niet zo gauw vinden
- Zoneklep
- Kan ik deze gewoon aansluiten op de tado thermostaat? ik heb nl geen ketel (stadsverwarming) en ik las volgens mij ergens dat ik hem dan kan aansluiten, als dat niet kan heb ik ook weer allerlei hardware nodig?
Als ik de onderbreking aanbreng op de door mij geschetste positie, dan kan ik het systeem volgens mij nooit negatief beinvloeden, ik zorg er alleen voor dat de aanvoer van de vloerverwarming dicht kan zitten als de aanvoer naar boven openstaat.
Vriendelijk bedankt voor jullie reacties!
0 - Tado thermostaatknop
-
Ok maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe het NU werkt. Dwz hoe wordt de temperatuur NU geregeld. Er moet toch ergens een meting van de ruimtetemperatuur zijn. Ik neem niet aan dat het oostblokregeling is (als het te warm is, raam open zetten).
0 -
@atilla ik neem aan dat je ook nog een regelaar van de stadsverwarming als geheel hebt (draaiknop of thermostaat) die een klep oid bedient bij de stadsverwarming unit. Ik hoor graag of dat klopt.
Mbt een oplossing: "Dan inderdaad een klep (bediend door extensiekit of bedrade thermostaat) of eventueel een tado knop op de plek die je zelf met blauw hebt aangegeven." zoals ik al schreef.
Als je bestaande thermostaat een bedraad type is, dan kun je daarmee een klep aansturen (bedrading tussen thermostaat en klep vereist). Als het een draadloos type is, hoort er een draadloze ontvanger, ook wel extensiekit genoemd, bij. Dan plaats je die laatste bij de klep en eea communiceert dan draadloos (via de bridge) met elkaar. Heeel misschien heb je geen thermostaat maar een draadloze temperatuursensor, dat kan ik zo niet beoordelen. Ze zien er aan de buitenkant hetzelfde uit. In dag geval zou het met een extensiekit ook moeten lukken.
Nadelen knop: hij gaat niet ineens open en dicht, maar in stapjes. De doorstroomopening is klein (vooral probleem bij 4 groepen of meer bij de vvw) en je hebt kans op suizen/piepen/fluiten.0 -
@Rob2 @Andreplusplus Heren bedankt voor de reacties.
@Rob2 de temperatuur wordt in de woonkamer gemeten door de vierkante tado thermostaat. Ik heb een bedrade slimme thermostaat v3. De verdeler staat in de voorraadkast in de woonkamer onder de trap (typische Nederlandse indeling, relatief nieuwbouw uit 2009). De ruimte tussen de verdeler en de thermostaat wordt gescheiden door een 70mm gibo wand.
@Andreplusplus De regelaar van de stadsverwarming is dus zoals hierboven beschreven geregeld. De thermostaat geeft nu domweg een signaal dat er verwarmd moet worden, omdat mijn vloerverwarming geen eigen klep heeft stroomt hier altijd warm water in wanneer de hoofdklep openstaat.
Ik begrijp uit je verhaal dat het toepassen van een thermostaatknop als klep voor mijn vloerverwarming geen goed idee is, bedankt voor de uitleg, ik ga in dat geval voor een zoneklep.
Omdat ik dus nu een bedrade thermostaat heb (tado v3) hoef ik geen extentiekit aan te schaffen, maar kan ik hem gewoon aansluiten met draadjes aan mijn thermostaat? Dat zou mooi zijn scheelt toch weer 100 eurie.
qua apparatuur heb ik :
- tado bedrade thermostaat v3
- draadloze brigde
- 4 thermostaatknoppen op de bovenverdiepingen
Wat ik nog aan ga schaffen:
- zoneklep, wellicht kunnen jullie er 1 aanraden?
0 -
Ik vind net dit ding in de meterkast, van de vorige bewoner denk ik. Volgens mij is dit een intergas 2 wegklep, maar mist ie de elektrische regelaar?
0 -
Kan je deze niet beter in de retour plaatsen? Zit bij mij al 20jaar in de retour en werkt goed. Voordeel=wordt de klep zelf veel minder heet.
Als de klep niet opent komt er ook geen heet water in je vloerverwarming (vloeistofvol) dus in aan- of afvoer maakt geen verschil. Geen idee hoe een foto toe te voegen....0 -
@Freek123 Bedankt voor de reactie. Ik denk alleen dat ik hem beter op de aanvoer kan zetten, dan snap ik het schema nog. ik zou niet weten waar ie dan zou moeten komen.
Verder heb ik even verder gezocht in de meterkast. Ik heb daar de hoofdklep gevonden. Mijn thermostaat in de woonkamer stuurt die nu aan. Als ik er een zoneklep bij wil zetten, dan kan ik die volgens mij niet aansluiten op de thermostaat, maar moet ik een extra draadloze ontvanger aansluiten op de zoneklep?
Volgens mij is de hoofdklep een zoneklep die schakelt tussen verwarmingssysteem en warm tapwater (douche ed), een 2 (of 3) weg klep. dit is ook een honeywell klep.
0 -
Zie inderdaad dat je op je afvoer geen mogelijkheid hebt om deze in te blokken en iets tussen te zetten, hij zit gelijk op je totale afvoer van je woning zonder verdere afsluiters. Dan zal je inderdaad met een draadloze zoneklep moeten gaan werken in je toevoer VW.
Valt je totale toevoer wel ergens te blokken/dicht te zetten, anders wordt dat ook een probleem. Edit: dat kan dus in je meterkast.
En als je systeem dan toch leeg is zou ik gelijk een extra afsluiter in toe- en afvoer van je VW zetten.
Bij problemen kan je deze apart inblokken en aan werken. Radiatoren blijven dan werken.
1 in iedere horizontale leiding boven je VW-unit. Wel dezelfde doorlaat qua mm aanhouden als het leidingwerk.0