Radiatorknop stuurt ketel niet aan, helpdesk lijkt dit niet te snappen

Opties

Al 6 dagen bezig om mijn radiatorknoppen de ketel te laten aansturen. Dit schijnt een instelling in de configuratie te zijn, die alleen door Tado is te wijzigen. Ik kan dat dus zelf niet. Ik word steeds van het kastje naar de muur gestuurd, moet foto's maken, alles opnieuw opstarten etc. etc. Dat heb ik nu al 4x gedaan. Uiteraard helpt dat niet, ze moeten gewoon bij Tado iets omzetten. Hier de info gevonden: https://community.tado.com/nl/discussion/5467/radiatorknoppen-sturen-cv-niet-aan-thermostaat-wel

Ik vind tot nu toe de service van dit bedrijf zéér slecht. Ik raad iedereen aan hier niet aan te beginnen!!!

«1

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    In de app bij instellingen en kamers, de thermostaat toewijzen als zone regelaar.
  • Dat is al lang gebeurd. Dank voor je reactie, maar dat werkt dus niet.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @robvanbeek wat je wilt bereiken is de normale standaard aansturingmethode. Daarvoor is geen speciale instelling of aanpassing door de helpdesk (of wat dan ook) nodig.
    Om beter te kunnen zeggen wat er mis is is er meer informatie nodig over je configuratie en hoe je een en ander in de app hebt ingesteld.
    Normaal gesproken is het antwoord van Douwe afdoende om het op te lossen.
  • Dankje Herres. Inmiddels zijn ze er bij Tado achter dat dit online niet op te lossen valt en willen ze de knoppen vervangen. Kapot? Wie zal het zeggen. Ik ben benieuwd hoe lang dit nu weer gaat duren. Ben er goed klaar mee, zo langzamerhand. Ik zal zeker NOOIT iemand Tado aanraden!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    In de link die je in je eerste post geplaatst hebt, staat precies hetzelfde antwoord als ik je gegeven hebt. Lees je alles wel goed?
  • Zeker Douwe, ik lees uitstekend. Heb je ook gelezen wat ik schreef? Nogmaals: Tado meldt dat dit probleem online niet is op te lossen en wil de knoppen vervangen omdat ze kapot lijken te zijn. Dat was misschien niet jouw antwoord, maar ik heb er wel vrede mee. Desondanks toch bedankt voor je betrokkenheid!

    Dank voor jullie support. Mits ik het niet vergeet zal ik melden hoe het afloopt ;-)

  • Vandaag inderdaad de nieuwe knoppen ontvangen, maar ze doen het evenmin als de oude. Het maakt dus niets uit. Ik heb dat zojuist aan Tado gemeld, nu dus maar weer afwachten tot er een reactie komt...

    Koud inmiddels hier.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Was te verwachten natuurlijk... dit moet iets met de configuratie zijn, wellicht dan tussen de thermostaat en de ketel.

  • gerard
    Opties

    Heb je niet gewoon een extensie kit nodig? Heb zelf 3 slimme thermostaten en 5 radiatorknoppen draaien en heb nog geen enkele keer problemen ontvangen. Exentensie kit zorgt ervoor dat je ketel gaat gaat branden ongeacht welke ruimte om warmte vraagt.

    De extensie kit moet idd door Tado ingesteld worden (tenminste dat was bij mij wel het geval zo'n 3 jaar geleden)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Zie mijn bericht met vragen
  • robvanbeek
    november 2022 aangepast
    Opties

    Prettig dat jullie zo meedenken.

    @Rob2: ja, iets met de configuratie denk ik ook. Maar wat? Ik kan met de app via bridge en thermostaat bedraad de ketel aansturen, dus dat werkt. Ik kan met de app via de bridge ook de radiatorknoppen aansturen, alleen ze sturen de ketel niet aan...

    @gerard: dit is extensiekit nummer 2, ze werken beiden niet. Ik denk dat je gelijk hebt en dat Tado dit moet instellen. Tot nu toe doen ze dat niet en duurt het allemaal erg lang. Ik ben nu bijna twee weken bezig. Dit is trouwens het derde systeem dat ik aansluit, de vorige twee werken probleemloos. Ik weet dus wel wat ik doe.

    @Herres: dankje. Het enige probleem kan eventueel de ketel nog zijn, een Remeha Avanta 28c. Niet de aansluiting van de kabel, want die zit bij deze ketel zoals je misschien weet altijd goed. Maar wat wel?

    Ik houd het nog steeds op een instelling die ik als gebruiker niet zelf kan aanpassen, want ik heb alles goed geconfigureerd. Als Tado dit inderdaad alleen zelf kan oplossen, vind ik het behoorlijk fout van dit bedrijf dat ze me zo lang aan het lijntje houden en letterlijk van het kastje naar de muur sturen. Ik zit nu weer te wachten op de volgende deskundige afdeling die contact met me gaat opnemen. We gaan het zien...

  • Inmiddels wéér een vraag om foto's van het probleem en de exacte tijd dat het probleem zich voordeed. :-(((

    Ik kan onmogelijk foto's sturen van een ketel die niets doet op welk exact tijdstip ik hem dan ook aan probeer te krijgen. Wat een onzin. Wat een vreselijk bedrijf. Ik had dit nooit moeten kopen. Spijt!!!!!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, heel vervelend.
    Maar niet noodzakelijkerwijs de fout van Tadospullen.
    Ik kan niets voor je betekenen als je niet kunt beschrijven hoe het systeem in elkaar zit, en geconfigureerd is. Koffiedik kijken wordt het dan.
  • Dank voor je reactie Herres. Als je een gerichte vraag hebt, en er écht verstand van hebt, dan graag. Maar in de standaardoplossingen die hier voorbij komen zit het dus niet, dat is allemaal al meermaals gecheckt, vervangen, gereboot etc. etc. Dus liever niet voor de zoveelste keer vragen over welke klemmen in ketel en thermostaat, welk protocol, OpenTherm of niet, zoneregelaars die wel of niet zijn ingesteld, de afstand tussen bridge/thermostaat/ketel enzovoorts.

    Ik blijf denken dat dit iets is wat uitsluitend door Tado op afstand ingesteld kan worden. Ik heb dat meermalen op dit forum gelezen. Gerard geeft het hierboven ook aan.

    MAAR WAAROM DOEN ZE DAT DAN NIET ????

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties
    Als je via de app mbt de thermostaat aan kunt sturen en ook de knoppen, maar de knoppen sturen niet de ketel aan, dan denk ik dat de ruimte waar de knoppen in geplaatst zijn in Tado niet gekoppeld aan de zoneregelaar.

    Ga naar instellingen, kamers en apparaten, klik op de pijl naast de naam van de kamer, en kies onderaan het scherm de thermostaat
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    We draaien kringetjes rond.
    Eerder heb ik al aangegeven dat antwoord van Douwe het juiste is, en waarschijnlijk de oplossing voor je probleem. Dan komt er hele riedel dat je alles goed gedaan hebt maar dat het toch niet werkt. En je wilt geen vragen beantwoorden want je het alles goed gedaan en toch werkt het niet. Schuld van Tado etc.
    En nu geeft Douwe dus weer hetzelfde correcte antwoord.
    Probeer dat eens uit, en als het niet werkt en je wilt geen vragen beantwoorden dan is het inderdaad het beste om ermee op te houden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Oh je hebt een extensiekit? Dan moet je die als zoneregelaar instellen, niet de thermostaat.

  • De zoneregelaar staat goed ingesteld, dat heeft Tado bevestigd. Dat is dus niet het probleem. ECHT niet.

    Ik denk dat het een master/slave-probleem is, en dat dat in de thermostaat zit. Als de thermostaat het signaal van de knoppen naar de ketel blokkeert, slaat de ketel dus niet aan. De thermostaat is dan de baas, terwijl de knoppen eigenlijk de baas zouden moeten zijn. Dat zal een bepaalde configuratie in de thermostaat zijn, die ik niet kan wijzigen. Tado blijkbaar wel, lees de reactie van Gerard hierboven maar. Alleen ze doen het niet.

    Als iemand hier weet hoe ik deze master/slave-configuratie in de thermostaat kan omzetten, dan hoor ik het graag.

  • Nogmaals: de knoppen ZIJN gekoppeld aan de zoneregelaar. Ik weet echt niet hoe ik dat duidelijker moet zeggen. Wél gekoppeld dus. Aan de juiste zoneregelaar! Bevestigd door Tado. Echt waar!! HEUS!!!

    Dat is dus niet de oplossing!!!!!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je bent hier aan het verkeerde adres. Je weet alles al, en wij weten niets van jouw installatie.

    Ik denk dat Herres gelijk heeft en dat je er beter mee kunt ophouden.

  • Nee Rob2, ik weet niet 'alles al', maar ik weet wél hoe ik knoppen moet toewijzen aan een zoneregelaar. Kom nou, zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet. Geloof mij, dat is al lang gebeurd, gecheckt en gedubbelcheckt. Voor de laatste keer: dat is niet het probleem.

    Als jullie geen andere oplossing weten, zeg dat dan gewoon, en laat een ander aan het woord die er meer verstand van heeft. Of die tenminste begrijpt wat ik zeg. Zelfs met dat laatste zou ik op dit moment al blij zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je hebt toch al met de servicedesk gecommuniceerd? Die weten er veel meer van dan wij! Niet alleen kennen zij het product door-en-door, ook kunnen ze meekijken met hoe jij het geconfigureerd hebt en wat daar eventueel mis mee gaat. Wij moeten hier alleen maar afgaan op jouw claim dat je alles goed doet, zonder enig bewijs.

    Het is niet te verwachten dat er hier iemand is die zo op afstand kan zien wat er bij jou fout is, zeker ook omdat wat je hier beschrijft een van de zaken is die bij iedereen gewoon goed werkt.

    Dit forum is meer om mekaar tot steun te zijn bij de frustraties over de beperkte mogelijkheden en geringe ontwikkeling van het Tado systeem, en "knoppen kunnen de verwarming starten" dat is nou net een van de mogelijkheden die er wel is.

  • Andreplusplus
    Opties

    @robvanbeek Als je alles goed hebt gedaan, laat mij en mijn collega behulpzame forumleden dan eens zien hoe je e.e.a. hebt geconfigureerd door hier alle relevante screenshots te plaatsen, inclusief een uitleg hoe e.e.a. in je huis is geplaatst en aangesloten. Dan kunnen wij daar zinnig op reageren. Want als het goed is aangesloten, dan werkt het correct, of er zijn onderdelen stuk. Maar dat laatste lijkt me sterk, als ik je berichten zo lees.

    De uitleg staat hier en is zo basic als het maar kan zijn. Niet master/slave of zone A en B

    zoneregelaar=thermostaat? (niet goed)

    zoneregelaar=extensiekit? (goed)

  • Na 2 weken eindelijk OPGELOST! :-)

    Je gelooft het niet: mijn thermostaat had zichzelf gepaired met de bridge van de buren. Dat was dan ook het enige wat ik niet zelf kon checken, omdat Tado de gebruiker wel de zoneregelaar laat kiezen, maar niet de bridge. Tja, als ik dát in het systeem had kunnen zien, dan had ik het ook zelf kunnen oplossen.

    Dat was overigens nog een heel gedoe, omdat de thermostaat foutmelding na foutmelding bleef geven, óók nadat alles uit de woning was verwijderd en was afgemeld en nadat de pairing meermaals ongedaan was gemaakt. Ik heb de buren moeten vragen de stroom van hun bridge te halen, en toen, na nog wat foutmeldingen, had ik hem uiteindelijk gepaired met mijn eigen bridge. Tenminste, dat neem ik aan (je kunt het nergens aan zien), want het werkt nu. Al heb ik nu dus ruzie met de buren, want die vonden het allemaal grote onzin, want bij hun werkte het namelijk allemaal gewoon. Tsja... Dat kan er dan ook nog wel bij.

    Jammer ook dat jullie hulp voornamelijk bestond uit blijven zeuren over de zoneregelaar en zelfs eisen dat ik eerst maar eens moest bewijzen dat ik het allemaal goed had aangesloten, voordat jullie me zouden kunnen/willen helpen. Niet te geloven dat mensen je vertellen dat dit forum er is om elkaar te ondersteunen, en tegelijk melden dat je beter kunt maken dat je wegkomt, omdat je niet naar de baasjes van het forum wilt luisteren. Zoiets helpt dus niet echt. Al moet ik zeggen dat de vasthoudendheid waarmee jullie erover door bleven gaan bijna hartverwarmend was. Dank daarvoor.

    Mocht iemand ditzelfde probleem hebben: kijk of je buren ook Tado hebben, en vraag of ze het even uitzetten als jij je systeem aansluit.

    Tot slot: zou fijn zijn als Tado de mogelijkheid toevoegt om als gebruiker te kunnen zien met welke bridge je de boel hebt gepaired. Scheelt véél frustratie!

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    Goed dat het nu werkt. Ik vraag me alleen af hoe het fout kon gaan. Volgens de procedure van Tado koppel je volgens mij eerst de bridge en daarna de Thermostaat. Je moet op beide apparaten op knoppen drukken om e.e.a. aan de gang te krijgen. Theoretisch zou het volgens mij fout kunnen gaan als de buren tegelijkertijd ook een Tado instellen, 1 tje zou dan idd pech kunnen hebben.

    In de app zie je toch ook de nummers die met stickers op de bridge en thermostaat zitten? Controle daarvan (hoe vergezocht ook), zou een indicatie geweest kunnen zijn.

    Maar goed dat het nu wertk.

    ps: je kunt idd niet zien aan welke bridge je thermostaat gekoppeld is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inderdaad een vreemd verhaal. Ik gebruik zelf alleen de website (app.tado.com) om mijn spullen te configureren, maar ik kan gewoon het serienummer van mijn bridge EN mijn thermostaat zien, en of pairing al of niet actief is (is normaal NIET actief) en ik kan een test doen om het woordje HI te laten knipperen op mijn thermostaat.

    Dat bevestigt dat alles in mijn account samen gepaired is en ik zou denken dat als je naar de servicedesk gaat met dergelijke problemen dat zij dan ook wel even checken hoe dat zit en je vragen die test te doen. Het minste wat ze zou moeten opvallen is dat op jouw bridge niet jouw thermostaat is gekoppeld.

    Ook is er nergens tegen je gezegd "dat je beter kunt maken dat je wegkomt, omdat je niet naar de baasjes van het forum wilt luisteren". Je praat hier NIET met mensen van Tado, maar met andere klanten. Je moet hier geen diepgaande kennis van het systeem verwachten maar alleen tips voor mensen die de meest voorkomende fouten maken (zoals de boel alleen aansluiten maar niet configureren). Als de servicedesk het niet weet dan weten we hier vast ook niet, of het zou iets moeten zijn wat iemand al eerder bij de hand gehad heeft. En dit geval heeft vast nog niemand bij de hand gehad, op hetzelfde moment pairen dat iemand in de buurt dat ook doet daar is de kans niet heel groot op lijkt me.

  • Je hebt het mis, Rob2. Je kunt nergens zien met welke bridge je thermostaat is gepaired. Je ziet wel je eigen bridge staan, maar niet of je thermostaat daaraan gekoppeld is.

    Dat is nou juist het probleem van deze opzet van Tado: je kunt het als gebruiker niet zien. Alleen Tado kan dit zien. En met een helpdesk die alleen rond lunchtijd en 's avonds na werktijd even actief lijkt, kan het zomaar twee weken duren voor je hier achter bent...

    Het systeem zou eigenlijk beveiligd moeten worden met een wachtwoord, zodat je uitsluitend met je eigen bridge verbinding kunt maken. Eigenlijk net zoals we met onze wifi doen: daar kunnen we ook niet zomaar inloggen op het netwerk van de buren, tenzij het niet beveiligd is, of we het wachtwoord hebben.

    Wat ik zelf nog interessant vind, maar wat een klein beetje off-topic is: blijkbaar kan je via de bridge van de buren dus wél je eigen knoppen open en dicht zetten en in de app (alleen grafisch, want er gebeurt verder niets!) de temperatuur regelen. Je kunt ook je eigen thermostaat aanzetten, die vervolgens (bedraad) je eigen ketel aanstuurt. Maar je kunt kennelijk niet via de knoppen de ketel aansturen. Gelukkig maar, anders had ik niet eens gemerkt dat ik mijn kamers verwarmde via de bridge van de buren :-)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Je hebt het mis, Rob2. Je kunt nergens zien met welke bridge je thermostaat is gepaired. Je ziet wel je eigen bridge staan, maar niet of je thermostaat daaraan gekoppeld is."

    Nee, maar wat je wel kunt zien is dat "pairing niet actief" is. dwz hij is op dat moment niet in de mode om pairing toe te laten. Om dat actief te maken moet je op het knopje op de bridge drukken. Ik vind het vrij onwaarschijnlijk dat op het moment dat jij je thermostaat wilde koppelen, de buren net op het knopje drukten. Dus er is wellicht wat anders fout.

    "Het systeem zou eigenlijk beveiligd moeten worden met een wachtwoord, zodat je uitsluitend met je eigen bridge verbinding kunt maken"

    pairing is de altijd wat fragiele initiele toestand waarin devices van elkaar leren dat ze aan elkaar gekoppeld moeten worden. in die situatie is er nog geen wachtwoord, want je kunt geen wachtwoord intikken op de devices. dat er wel een knopje is dat is al heel wat, er zijn ook zat devices die bijv de 1e 2 minuten na poweron in pairingmode staan. dat heeft Tado dus al wel goed geregeld.

    Dat er in de instelmenu's nergens staat met welk serienummer bridge een thermostaat gekoppeld is dat is inderdaad waar en een tekortkoming, maar aan de andere hand is Tado heel beperkt in wat je allemaal kunt hebben: 1 account heeft maar 1 bridge. Dus het is wel raar dat er in 1 account wel een bridge getoond wordt (ik neem aan je eigen bridge, want daarvan heb je het serienummer moeten intypen of scannen) en dat er getoond wordt dat de thermostaat in je account staat en gepaired is, maar dat een thermostaat kennelijk gepaired kan zijn aan een andere bridge dan "jouw bridge" en TOCH in jouw account staat. Daar zit duidelijk ergens wat fout.

    Maar dat de servicedesk dat niet ontdekt heeft en je nu verwijten bij "ons" legt (let op: "wij" zijn medegebruikers, wij hebben niets met Tado te maken!) dat klopt ook niet.

  • Geen verwijten, Rob2. Ik vind het wél belangrijk dat hier duidelijk is dat buiten je schuld dit systeem toch niet kan werken - al lijk jij dat nog niet helemaal te willen geloven / snappen.

    In een wifi-thuisnetwerk (voor de goede orde: dit systeem werkt NIET met wifi) kan je, bijvoorbeeld op je mobiel, aangeven met welk netwerk je verbinding wilt maken, waarna je het bijbehorende wachtwoord invoert. Ik zie dat niet als 'fragiele toestand', omdat het wachtwoord voorkómt dat je het netwerk van de buren gebruikt. Daar is niks fragiels aan. Het zou handig zijn als Tado dit ook in zou voeren.

    Wat in mijn geval wel raar is: mijn buren hebben Tado al langer. De bridge staat niet vanzelf in de pairing-stand, dat moet je bewust aanzetten via app/website/knop op de bridge. De pairing-modus blijft dan 12 uur actief. Daarna zou het niet meer mogelijk moeten zijn een apparaat te koppelen. Hoe kan het dan dat mijn thermostaat voortdurend (ik heb het hele systeem de afgelopen 2 weken een aantal keer gereset, uit de woning verwijderd en alles weer opnieuw aangesloten) verbinding blééf maken met de bridge van de buren? Of zou de buurman misschien denken dat zijn bridge alleen werkt als het pairing-lampje knippert, en dus elke ochtend bij het opstaan even de pairing activeert?

    Haha, dat zou wel een grap zijn. Jammer genoeg kan ik het voorlopig niet vragen, omdat de relatie even niet optimaal is, om het maar zo te zeggen. Enfin, mijn systeem werkt nu naar behoren, daar ging het om.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "In een wifi-thuisnetwerk (voor de goede orde: dit systeem werkt NIET met wifi) kan je, bijvoorbeeld op je mobiel, aangeven met welk netwerk je verbinding wilt maken, waarna je het bijbehorende wachtwoord invoert. Ik zie dat niet als 'fragiele toestand', omdat het wachtwoord voorkómt dat je het netwerk van de buren gebruikt. Daar is niks fragiels aan"

    Dat is ook GEEN pairing! Dat is inloggen met een wachtwoord. Dat kan de thermostaat of een knop niet doen omdat die geen gebruikersinterface heeft waar je een wachtwoord op kunt intypen. Wat wel pairing is dat zie je bijvoorbeeld bij bluetooth. Als je een bluetooth device aan je telefoon wilt koppelen dan zet je de pairing mode aan, dan zie je welke nieuwe devices er zijn, je laat er een toe en dan staat de pairing mode weer uit zodat je niet de hele tijd alle bluetooth spullen van iedereen in je buurt ziet. Dat is wat ook bij Tado gebeurt. Ook bij Bluetooth kan dit mis gaan, waardoor je bijv de verkeerde oortjes aankoppelt of de verkeerde carkit.

    Waarom dat niet goed gaat dat weet ik ook niet, misschien zit er een bug in. Ik zou er in ieder geval melding van maken bij Tado zodat zij kunnen onderzoeken wat hier mis gaat (bridge van de buren staat altijd op pairing, of pairing kan ook gebeuren als pairingmode niet actief is).