Warm water programma uit, Tado stelt warm water ongevraagd in op 55 graden

Opties

Met de support van Tado kom ik er niet uit. Ze zeggen dat Tado het niet doet maar ik weet zeker van wel.

Mijn ketel heeft zoals de meeste een ECO en Comfort functie. Met de comfort functie wordt de warmwatervoorziening op temperatuur gehouden. Als dit uitstaat, en dus ECO aan, dan duurt het enkele seconde langer voor dat er warm tap water is.

Tado lijkt hier in eerste instantie goed mee om te kunnen gaan. In de app kan je een schema instellen voor de Comfort functie en ook de gewenste temperatuur van het warmwater instellen, bijvoorbeeld 65 graden.

Alleen als de comfort functie door het schema van Tado wordt uitgezet dan stelt Tado ongevraagd ook de warmwater temperatuur in op 55 graden. Stel ik op de ketel de warmwater temperatuur weer in op 65 graden, dan sprint hij even later weer op 55 graden.

Met mijn vorige Thermostaat app kon ik ook een schema met temperatuur instellen voor de warmwatervoorziening en had ik dit probleem niet.

Tado support begrijp het issue niet. Vele e-mails heen en weer. Foto's van handelingen in de Tado app en van het display van de ketel waarop de temperatuur van warmwater etc te zien is. Maar ze blijven volhouden dat Tado hier niets mee te maken heeft en dat het door de Comfort of ECO mode van mijn ketel komt. Wat dan toevallig ineens is gebeurd nadat de vorige thermostaat is vervangen door Tado.

Hier en daar lees ik dat anderen dit probleem ook ervaren. Graag verzamel ik in dit topic ervaringen van mensen die dit probleem ook ervaren.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    Oh dat is interessant, dat is een andere variant van een "bekend" probleem!!

    Wat ik al wist is dat als je de hele warmwater aanstuurfunctie in de Tado uitschakelt (door middel van het installateurs menu) de Tado de temperatuur op 55 zet. Dat is bij mijn ketel de meest voor de hand liggende instelling omdat het "slimme schema" om heen en weer te schakelen tussen ECO en Comfort in de ketel zelf veel slimmer is dan in de Tado (het is een zelflerend systeem wat zelf uitvindt op welke uren van de dag je warm water gebruikt). Ruimte voor verbetering bij Tado!

    Ik had die warmwater aansturing functie dus uit gezet en liep tegen dat probleem aan (ik wil het warmwater op 50 hebben). Nu heb ik als workaround de warmwater aansturing weer aan gezet, een schema gemaakt waarin het van 00-24 uur AAN staat, en dan kan ik in dat schema de temperatuur op 50 zetten. Dat werkt. En de ketel kan in configureren (dat is de default zelfs) om de ECO/Comfort aansturing vanuit de Tado te negeren en het zelf te regelen, dus ik heb geen probleem. Maar ik vind dat als ik de warmwater aansturing uit zet, Tado gewoon met de fikken van de warmwater settings af moet blijven!

    Maar nu zie ik inderdaad dat als je de functie voor warmwater sturing aan hebt staan en op een bepaald moment zet ie de ketel UIT (dus ECO stand), de temperauur ook weer 55 is!

    Wat een soap zeg... en gezien de reactie van Jurian in een ander topic kunnen we niet verwachten dat er vanzelf wat aan gedaan wordt, ze zien dit niet als een "bug" maar hebben het over een wens die je dan maar moet indienen om het anders te maken (feature request). En we weten allemaal wat Tado daar meestal mee doet...

  • jcouzy
    jcouzy
    november 2022 aangepast
    Opties

    Klopt, bekend "issue". In Duitsland vindt men 55 graden voor warm water voldoende ter voorkoming van legionella besmettingen. Tado zou de instelling van de warmwater temperatuur aan hun zijde moeten kunnen wijzigen. Het zou overigens nog veel beter zijn als je die zelf in zou kunnen stellen, maar dan kan Tado uiteraard geen besparing meer garanderen ;-). Als je bij de instellingen van Care & Protect aangeeft dat je geen "boiler" hebt, verdwijnt de warm water tegel volgens mij en gelden de ECO/Comfort en temperatuur instellingen van de ketel weer, zo uit mijn hoofd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @jcouzy nee dat klopt niet, als je de warmwater tegel weg haalt zet Tado de warmwater temperatuur nog steeds op 55 graden! zie boven.

  • Is er iemand van Tado die hier op kan reageren? Van e-mail support krijg ik weer een onzinnig antwoord dat er een installateur moet langskomen om naar de instellingen van de ketel te kijken...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado heeft er pas geleden op gereageerd in dit topic: https://community.tado.com/nl/discussion/comment/48621#Comment_48621

    Dat ging eigenlijk over de mogelijkheid om de CV aanvoertemperatuur in te stellen. Dat kon alleen de servicedesk doen, maar ze hebben een app voor installateurs gemaakt waarin dat nu ook kan. De discussie in dat topic dwaalde af naar de warmwater temperatuur (daar ging het helemaal niet over), maar het is duidelijk dat Tado het 55 graden probleem "geen bug" vindt.

  • Het is wat mij betreft een hele ongewenste feature dat warm tap water op 55 ingesteld blijft en de instelling op de ketel overruled, als er geen warmwater schema in Tado actief is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat vind ik ook, maar Tado (@Jurian) ziet dat dus niet zo. Die vindt dat als je dit niet meer wilt je maar een feature request moet indienen. Daar verwacht ik weinig van, want ze zijn al overtuigd van hun eigen gelijk.

  • Floridah
    Floridah
    december 2022 aangepast
    Opties

    Ik heb dit probleem ook. Ik heb de Tado in combinatie met een Remeha Tzerra Ace ketel. Ik heb helemaal geen warmwater aansturing, maar was verbaasd dat mijn ketel elke keer naar 55 graden ging, ipv mijn eigen ingestelde waarde. Ik wil namelijk 60 graden ivm legionella. (graag geen discussie hierover starten).

    Kan Tado dit aub uitschakelen. Het is heel vervelend als een thermostaat dingen instelt, waar je helemaal geen toestemming voor geeft.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een kleine kans wilt hebben dat ze luisteren moet je het via de servicedesk melden, niet hier op het gebruikersforum.

  • Floridah
    Opties

    Al gedaan Rob, maar zij zeggen dat ik maar een suggestie moet doen op het forum…

    Waardeloos

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ah ja dat is afpoeiergedrag. Dat betekent dat ze niks gaan doen, want met wensen op het forum doen ze helemaal niks! Als er nieuwe dingen gerealiseerd worden dan komen die altijd van andere bronnen dan het forum, is de ervaring.

  • Mocht je niet op Tado willen wachten maar toch gebruik willen maken van tado dan kan je overwegen om er een opentherm Gateway tussen te zetten. Daarmee kan je de instelling van tado overrulen. Ik zou dit niemand aanraden tenzij je goed weet waar je mee bezig bent.

  • Hans1958
    Opties

    Na plaatsing van een Intergas ketel viel mij ook op dat het warmwater op 55 graden staat. Na veranderen floept hij direct weer op 55 middels het ongevraagde commando van de Tado. Dit terwijl de warmwater optie van de Tado uit staat. Helaas krijg ik dit antwoord van de support:

    "Wat u beschrijft is geen bug, dit is een normale functie van het systeem, vooral voor combiketels"

    Verder geen reactie meer. Jammer dat ze zo halsstarrig zijn en een mooi product niet beter willen maken. Hopelijk komen ze toch tot inkeer als er nog meer mensen dit gedrag onwenselijk vinden. Dus laat van u horen!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt hier om heen werken door de warmwater functie ingeschakeld te laten en een schema te maken wat het warmwater van 00:00 tot 24:00 op AAN zet.

    De Intergas ketel negeert dat (bij de default settings van de ketel) maar je kunt nu wel in de Tado de temperatuur instellen zoals je hem wilt.

  • Hoe werkt dat dan @rob2? Werkt de ECO stand van de Intergas dan nog wel? Heb hetzelfde probleem...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Jij hebt geen probleem als je het zo instelt als ik daar beschrijf.

    Lees anders zelf even de handleiding van de ketel...