Batterijmelding te scherp afgesteld?

Opties

Vandaag kreeg ik een mailtje (2x zelfs binnen een uur, waarom?) dat de batterij van radiator X bijna leeg was. Ik heb de batterijen braaf verwisseld en de melding in de app is nu ook weer weg.

Maar... als ik de vervangen AA-batterijen test met onze (volgens mij betrouwbare) batterijtester, staat de wijzer nog ruim in het groen. En als ik ze test in mijn universele afstandbediening, doet die het perfect.

Dus ik vraag me af: is de batterijwaarschuwing niet wat te scherp afgesteld?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is moeilijk om te bepalen wanneer batterijen precies leeg zijn, zeker als je ze gebruikt in een toepassing zoals een radiatorkraan, waarbij ze voortdurend een heel klein beetje stroom leveren en dan soms ineens een enorme piek (om het motortje te laten draaien). Als de batterij op dat moment leeg lijkt te zijn dan zal die als je hem even met rust laat weer "terug" komen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Deze week hetzelfde euvel bij 1 van mijn radiator knoppen. Knop ca 2 maanden in gebruik (nieuw) Batterijen verwijderd en nagemeten, waren nog vol. Weer teruggeplaatst, calibratie uitgevoerd en alles doet het weer. Volgens mij maakt het batterij klepje van het batterij vak geen goed contact.
  • florismk
    Opties

    Dank, @Rob2 en @Douwe! Ik ga maar eens kijken wat er gebeurt als ik deze batterijen weer terugzet. Het is in een ruimte met vijf radiatoren, dus het kan in principe niet misgaan (las elders dat het wel mis kan gaan als de knop nog wel een stooksignaal stuurt maar nog onvoldoende vermogen heeft om het ventiel te openen).

  • Andreplusplus
    Opties
    Mijn ervaring is ook dat je de melding gerust enkele weken kunt negeren. Pas als er niet goed meer geregeld wordt, vervangen.
    Als je net de melding hebt gehad helpt het soms om de batterijen opnieuw te plaatsen (lijkt op matig contact) maar doe je dat later, dan geeft je batterijtester nog wel een redelijke spanning (V) maar de batterijen kunnen dan niet meer genoeg stroom (mA) leveren voor de calibratie. De V klapt dan in en je krijgt zo'n mooi batterijsymbool en steeksleuteltje te zien
  • lezabeau
    Opties
    Idem hier. Bijna dagelijks mailtjes met de melding dat er ergens batterijen op zijn. Als ik in de app kijk, geen enkel probleem. Echt vervelend. Hoop dat Tado dit snel fixt !