Snelheid thermostaatkranen + minimum opening
Omdat al mijn radiators een slimme thermostaankraan hebben gebeurt het regelmatig dat ik slagen krijg in mijn leidingen. Dit omdat de energie zuinige CV-brander de pomp niet direct uitschakeld. Op forum lees ik dat een bypass de oplossing is. Echter vind mijn installateur dit geen goede oplossing want dan is de energiezuinigheid van de CV-brander deels weg (er gaat flow over een bypass en niet naar de woning). Daarom zegt die 1 radiator met vaste kraan te voorzien. Ik heb nu een tijdje een radiator helemaal open staan maar de slagen gaan niet altijd weg. Telkens een kraan sluit hoor ik zo'n slag in de leiding. Is het mogelijk de snelheid waarmee de kraan sluit aan te passen zodat de flow geleidelijker aan verkleint?
Daarnaast heb ik 1 radiator die heel veel lawaai maakt wanneer de ruimte maar een klein beetje moet verwarmen ('s nachts word ik er wakker van). Is het mogelijk de radiatorkraan van die ruimte (1 slimme thermostaat kraan) in te stellen dat deze steeds een minimum percentage open gaat?
Tado voor deze problemen wens ik echt een oplossing te krijgen gezien het enorm vervelend is.
Antwoorden
-
Weet je zeker dat de kranen in de juiste richting in de installatie gemonteerd zijn, dwz dat het water er niet in de verkeerde richting doorheen stroomt t.o.v. wat de fabrikant aangeeft?
0 -
Dit werd door mijn installateur gecontroleerd en lijkt goed te zijn.0
-
Ik zou wel een bypass plaatsen. De leidingen liggen toch IN je woning, dus warmte gaat niet verloren? Sterker nog, door een radiator open te laten staan circuleert er evengoed water door de leidingen (die dat dus ook dan afstaan aan de omgeving) én je verwarmt misschien een ruimte wat helemaal niet hoeft (radiator geeft meer/sneller warmte af dan een buis). Het enige wat je wil bereiken is dat er water kan stromen als alle kranen dicht zitten (dus via de bypass) en dat retourtemp van het water bij terugkeer bij de ketel voldoende (maar zo min mogelijk) gedaald is. De ketel regelt zichzelf dan terug. (Wat niet lukt als water te heet terug komt, dan krijg je pendelen of een storing - alle systemen hebben zo hun grenzen)0