Kan je een draadloze Tado° thermostaat combineren met een bekabelde Tado°thermostaat?

Opties

Hey allemaal.

Ik wil alvast even duidelijk stellen, dat ik niet technisch aangelegd ben, maar ik zou me er aan willen wagen om (mits wat ondersteuning van jullie) zelf een regeling te maken voor onze cv-installatie.

Onze woning bestaat (op de benedenverdieping) uit een studieruimte en (veralgemeend gesteld) één grote leefruimte (bestaande uit keuken, zitkamer en leefruimte).

In deze leefruimte bevindt zich momenteel een (domme) thermostaat, waarvan ik de bekabeling kan hergebruiken. Dit lijkt me ook het meest opportuun gezien ik zo de beste connectie tussen internetbridge en de te plaatsen Tado° thermostaat kan garanderen.

In de studieruimte echter, is geen bekabeling voorzien voor een thermostaat. Hier zou ik dus met een draadloze Tado°thermostaat willen werken. Met de ontvanger daarvan zou ik dan een zoneventiel willen aansturen. (ik veronderstel dat dit via de internetbridge verloopt?) Op deze manier kan ik de studiekamer uit de keten halen wanneer daar geen warmtevraag is, of net laten opwarmen wanneer er wél warmtevraag komt vanuit de studiekamer. Het omgekeerde geldt ook: Wanneer er enkel warmtevraag vanuit de leefruimte komt zou de kring naar de studiekamer dienen afgesloten te worden. Dus ook hiervoor is een zoneklep nodig, dewelke wordt bediend door een draadloze ontvanger.

De bovenverdieping kan geregeld worden d.m.v. slimme thermostatische kranen. Gezien ik hierover geen vragen heb, laat ik deze even buiten beschouwing.

Ik zou willen vragen op welke manier ik de regeling op het gelijkvloers tot stand zou kunnen brengen. Concreet zou ik dus twee slimme Tado°thermostaten willen gebruiken. Eentje bekabeld en de andere draadoos. Als het goed is zullen beide thermostaten communiceren met de internet bridge en de 2 draadloze ontvangers zullen op commande van de internet bridge de zonekleppen gaan aansturen.

Alvast dank voor jullie hulp!

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De normale toepassing van Tado is dat je voor zoiets een "slimme radiatorknop" gebruikt in de studieruimte. En in de andere ruimtes die je onafhankelijk wilt regelen.

    Wat je daar aangeeft dan kan op zich wel maar het kan zijn dat je dit alleen werkend krijgt door na de aankoop een chat te starten met de servicedesk om je wensen neer te leggen.

  • THeOTo
    Opties

    Hoe zie ik dat dan precies? Wordt die slimme radiatorknop dan gewoon in de ruimte neergelegd om als temperatuursensor een warmtevraag te genereren naar de internetbridge? (Gezien er vloerwarming ligt in de studieruimte)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je had niet vermeld dat je vloerverwarming hebt. In dat geval maar gewoon het vloerverwarming topic gaan lezen!

  • Andreplusplus
    Opties
    wat je nodig hebt is een bedrade thermostaat om de zoneklep voor ruimte 2 aan te sturen. Deze plaats je vlak bij de klep, dus niet in ruimte 2. In ruimte 2 heb je een draadloze temp sensor nodig.
    In ruimte 1 een bedrade thermostaat voor de CV ketel (oude bedrading gebruiken) en als je een klep wilt aansturen een tweede bedrade thermostaat, net als voor ruimte 2. Deze moet tado support voor je in ruimte1 plaatsen, dat kan je niet zelf (max 1 ST per ruimte via de app).
    OF je neemt een draadloze thermostaat met ontvanger (maar ik weet dan niet hoe dat precies moet, dat weten anderen hopelijk wel). 1 aangesloten op de ketel, 1 op de klep (het schijnt dat draadloze thermostaat ook gelijktijdig een klep kan sturen, maar ik heb daar geen ervaring mee)
  • THeOTo
    Opties
    Hey @Andreplusplus
    Bedankt voor je antwoord alvast.
    Hier ben ik voor een groot stuk mee verder geholpen. Wat nog rest is dan nog de bevestiging hiervan door de mensen van Tado° zelf. Kwestie om zekerheid te hebben nadat ik toch (naast al het overige) 4 ST aankoop. Verder dan een standaard antwoord op mijn vragen komt de helpdesk echter niet. Wat bij mij de vraag doet rijzen of ik wel daadwerkelijk geholpen ga worden nadat ik tot aankoop van een 1000+ euro's kostende installatie over ga. Voor wat jouw antwoord betreft, alvast dank!