Geofencing werkt niet

Opties

Een van de belangrijkste features van een smart thermostaat is dat hij de verwarming uitschakelt wanneer je niet thuis bent. Wij krijgen deze feature echter niet werkend bij ons.

Wij komen van een appartement en daar hadden we een Nest thermostaat. Deze werkte eigenlijk feilloos en zowel ik als mijn vriendin waren heel tevreden. Sinds onze verhuis naar een groter huis heb ik een Tado geïnstalleerd omdat die de mogelijkheid van individuele slimme kranen toevoegt en ook modulerend kan sturen.

Wij hebben beide Samsung smartphones (Android 11 bij mijn vriendin en Android 12 bij mij). In eerste instantie was geofencing op beide telefoons geactiveerd en het werkte niet. Om te testen heb ik ook geofencing individueel op beide telefoons geactiveerd om te zien of het één specifiek toestel was dat niet werkt maar dan nog werkte het niet.

Ik heb alle instructies in de handleidingen hier gevolgd:

Ik heb ook zowel met als zonder "Home Wi-Fi detection" geprobeerd, geen verschil.

De app is ook "locked" zodat ik die niet kan afsluiten.

De Home/Away status verandert enkel wanneer we de app manueel openen (ook al was ze sinds de laatste reboot al eens open geweest). De geofencing werkt dus gewoonweg niet in de achtergrond.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik las al enkele andere topics op het forum waar mensen hetzelfde probleem hebben maar er komt schijnbaar geen antwoord.

Dit is voorlopig voor mij een grote deal breaker.

Instellingen op mijn telefoon:

Zoals hierboven te zien staat "Put unused apps to sleep" sowieso af, maar ik merkte wel op dat ik Tado niet kan toevoegen aan de "Never sleeping apps":


Reacties

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Op zich werkt dat hier, ook op samsungs.

    Ik merk wel dat er sinds 1 van de laatste Android updates iets aan de meldingen veranderd is. Toen ik net keek zag ik ook bij de meldingen iets van locatieservices staan. (locatiegebaseerde controle, staat aan bij mij). Android 13 zie ik, eigenlijk altijd bij met updates.

    Ik neem aan dat je de app nooit wegswiped?

  • ScHAmPi
    Opties

    Hmm, bedankt voor de reactie en de bevestiging dat het kan werken. Dan begrijp ik niet wat er bij ons aan de hand is.

    Nee, ik swipe ze nooit weg. En door ze te locken kan ik ze zelfs ook niet weg swipen of sluiten met "Close all":


  • ScHAmPi
    Opties

    Ik kan intussen melden dat met bovenstaande instellingen op beide telefoons alles toch begonnen is met werken. De thermostaat gaat nu mooi in Away mode wanneer we niet thuis zijn en omgekeerd. Ik werk wel volledig op GPS, niet met de Wi-Fi optie.

    Een tip voor te troubleshooten is trouwens ook kijken naar de Location history. Als alles functioneert dan zie je daar regelmatig Tado staan. Dit kan helpen als je met meerdere telefoons zit en je wil weten welke het niet doet.


    Ik weet niet waarom het eerst niet werkte.

    Nu dus terug fan. Het grafiek-scherm moet je eerst goed bestuderen, maar eens je weet wat er op staan en hoe het zaken aangeeft is het wel een heel handige tool om te zien wat je verwarming exact gedaan heeft.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Ehm, hoe lock je een app? Ik zie zo die setting niet terug.
  • Andreplusplus
    Opties

    ongeveer zo (je moet eerst de feature aanzetten). In het NL heet het vensters vastmaken