Wensenlijstje (voornamelijk) slimme AC controller

Opties

Hallo,

Na een tijdje met TADO componenten gewerkt te hebben in een best wel omvangrijke installatie ben ik over het algemeen erg tevreden over de verschillende onderdelen van Tado. Wel zie ik een achterblijvende ontwikkeling op het gebied van de slimme AC controller, juist nu de airco erg in trek is voor verwarming ter besparing op energie kosten.

Daarom wil ik graag een aantal ideeën voor de doorontwikkeling aandragen die hopelijk meegenomen kunnen worden in een volgende release.

Hier is mijn wensenlijstje. Mijn verzoek aan jullie is om dit eventueel aan te vullen mogelijk zelfs te voorzien van prioriteiten. Prioriteiten voor mij zijn aangegeven door de nummering.

Prio 1 staat bovenaan:

1.    Temperatuur regeling bij voorkeur door gebruik te maken van de thermometer van de slimme AC controller zelf i.p.v. door de AC zelf. Een prachtige aanvulling zou ook zijn dat de bestaande temperatuur sensor gebruikt kan worden voor temp. metingen. Die kun je plaatsen waar jij denkt dat de temperatuur het beste gemeten zou kunnen worden. En dat is vaak niet recht voor de Airco (vanwege de infrarood aansturing).

2.    De functie ‘vroege start’ mis ik bij de slimme AC controller en die is zo handig: Je geeft simpelweg een doel temperatuur op en een tijdstip waar het die temperatuur moet zijn. Niet (veel) eerder en niet (veel) later. De controller regelt wanner de verwarming aan/uit moet gaan. Super!! Ook regelt de controller in- en uitlooptijden wanneer de timing nog niet helemaal optimaal ingeregeld is. Het is zo’n mooi functie en daarom is het wel erg jammer dat de slimme AC controller dit (nog) niet heeft.

3.    Een ophangsysteem voor de slimme AC controller waarbij geen plakband nodig is!!!

4.    Punt 1 zorgt er ook voor dat de temperatuur regeling onafhankelijk is van de airco zelf. Mijn airco (toch wel een vrij dure unit van LG die op de grond staat regelt de temperatuur per hele graad. Mogelijk geldt dat voor meerdere merken. Hierop zou de Tado oplossing een veel betere regeling kunnen bieden.

5.    Ik zou graag een indicator op de kamertegel zien in de vorm van bv een vlammetje die aangeeft dat de verwarming in die kamer nu aan is. Op een aantal verwarmingsunits zoals een plintverwarming zit een ventilator die gaat draaien als het water van de CV warm wordt. Als de verwarming uit gaat blijft die dan uiteraard een poos doorblazen, net zo lang het water warm is. Op basis daarvan kun je dus niet ‘zien’ dat de verwarming aan is.   Dit is fundamenteel andere informatie dan het aantal keren dat er een verwarmingsvraag is geweest in de klimaatgrafiek. Wat ik met die laatste informatie kan doen is mij niet geheel duidelijk: Wat moet ik bijregelen dan om geen 3 kringeltjes maar 2 te krijgen?

6.    Een voorziening aanbrengen op de slimme radiatorknop waarbij de knop minder makkelijk per ongeluk verdraaid kan worden. Nu draait die vederlicht wat lekker aanvoelt naar ook makkelijk lijdt tot veel te warme/koude kamers. Bij voorbeeld met schoonmaken gebeurt dat. Een beetje meer mechanische weerstand doet wonderen. Vergelijkbaar met de originele kraan.  

7.    Ik zou graag in de klimaatgrafiek terugzien wanneer de verwarming in die betreffende kamer aan heeft gestaan. Er wordt, door middel van lichtere en donkerdere verticale kolommen, wel iets geprobeerd over te brengen maar ik snap de boodschap nog niet.

 

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt