Ongewenste terugmodulatie ketel

Opties

Ik heb een Intergas Extreme CV ketel met een Tado systeem (Slimme Thermostaat V3+ incl Slimme radiator knoppen). Tevens werk ik met verschillende zones.

Nu valt mij op dat de ketel regelmatig terug moduleerd (CV water teperatuur is lager dan de maximaal ingestelde waarde) terwijl 1 kamer nog lang niet op temperatuur is De app geeft ook 3 streepjes weer bij de betreffende ruimte (dus maximale warmtevraag). Gevolg, die betreffende kamer wordt niet warm.

Dit probleem ontstaat wanneer er meerdere ruimtes verwarmt moeten worden. Wanneer er maar 1 ruimte verwarmd moet worden gaat het allemaal prima.

Waar kan dit aan liggen?

Groeten,

Jasper

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is het normale gedrag van een modulerende ketel + thermostaat. Hiermee bespaar je gas omdat het rendement van een ketel beter is als ie niet voluit draait.

    Ik ken wel dat probleem dat het dan niet warm genoeg wordt, ik heb dat hier in de slaapkamer, maar dat is eigenlijk een dimensionering fout (of bewuste keuze) in de installatie. Dwz dit is een kamer waar bij het ontwerp de gewenste temperatuur lager gekozen is. Dat kun je gemakkelijk hebben als je bijv een zolderkamer als kantoor gebruikt.

  • Jasper_H
    Opties

    Hallo Rob2

    Ik snap de functie van het moduleren. Alleen dit is m.i. niet de bedoeling bij een temperatuur 2 graden lager dan de ingestelde temperatuur.

    Misschien dat de modulatie geregeld wordt door andere ruimtes die al op temperatuur zijn, alleen heeft dat invloed op alle ruimtes.

    Graag zou ik zien dat het CV water goed op temperatuur blijft totdat alle kamers op temperatuur zijn en dan pas gaat moduleren. De andere radiatoren kunnen immers ook gestuurd/geregeld worden met de flow door de slimme radiatorknoppen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je het anders wilt hebben dan Tado aanstuurt kun je in een Intergas ketel heel veel configureren. Bijv welk modulatiepercentage hij minimaal moet geven.

    Zie het handboek van de ketel.