Moet ik mijn zoneklep verplaatsen? Vloerverwarming beneden + radiatoren boven

Opties

Hi iedereen, ik heb recentelijk mijn honeywell modulation klokthermostaat vervangen door een Tado thermostaat. Reden hiervoor is dat ik vaak van huis af ben op verschillende momenten en ik vind het zonde dat mijn cv ketel in het weekend mijn huis verwarmt als ik er niet ben. Het aansluiten van Tado is gelukt en werkt prima. Stuurt mijn cv-ketel incl. vc4013 aan bij warmtevraag.

Mijn situatie is als volgt (foto's bijgevoegd):

  • Intergas kompakt HRE 28/24; met
  • VC4013;
  • vloerverwarming beneden; en
  • radiatoren boven.

Ik werk regelmatig thuis en doe dat op een klein kamertje op de bovenverdieping (met radiator dus). De temperatuur wil hier nog wel eens afkoelen naar 18 graden en dat werkt niet prettig. Ik twijfel er over om hier een slimme thermostaatknop op de radiator te zetten om apart een warmtevraag te kunnen sturen. Mijn doel is om deze ruimte (of zone) apart te verwarmen.

Ik vermoed echter dat, als ik zo'n slimme radiatorknop hier aangesloten heb, ik óók de benedenverdieping verwarm (naar méér dan nodig is). Dat denk ik omdat de tweewegklep op de retour-leiding zit aangesloten nádat de vloerverwarmingsbuizen en radiatorbuizen samen zijn gekomen (zie foto).

Klopt het dat het dus geen zin heeft om een radiatorknop te plaatsen tenzij ik de tweewegklep verplaats naar: achter de vloerverwarmingsbuizen, maar vóór het samenkomen van de radiatoren boven.

Of hebben jullie andere slimme oplossingen? Ik heb de situatie van mijn vloerverwarmingsverdeler + pomp ook toegevoegd ter verduidelijking. Kan ik bijv. ook een slimme thermostaatknop op de vloerverwarmingsverdeler zetten en het daar sluiten vóórdat de vloerverwarming in gaat? Heeft mijn expansievat er iets mee te maken / nog invloed?

Kunnen jullie me helpen of inspireren?


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat een rare installatie! Een klep op die plek heeft toch helemaal geen zin... wie heeft dat zo geinstalleerd?

    Intergas kan 2 circuits aan met een klep bediend vanuit de ketel (en twee thermostaten), maar dan moet je het niet zo installeren natuurlijk. En dat is ook niet compatible met een Tado installatie.

    Inderdaad eerst maar eens die klep anders monteren.

  • Andreplusplus
    Opties

    De klep is inderdaad gek. Die zou altijd open moeten staan (en is dus nutteloos op die plek).

    Maar je hoeft niets met kleppen. Gewoon tado knoppen op de radiatoren in ruimtes die je apart wil kunnen verwarmen en een manier om de vloerverwarming 'uit' te zetten als alleen in andere ruimtes verwarmd moet kunnen worden. Voor die situatie zijn al veel topics op dit forum te vinden.

    Je zou dit kunnen doen

    en dan de klep aansturen met een tweede bedrade thermostaat. Die plaats je dan vlak bij de klep. (daar heb je hulp van tado support bij nodig om de 2 thermostaten voor 1 ruimte te configureren)

    Of optie 2 of 3 uit dit artikel