Centraal ketelhuis en Tado. Als radiatorknoppen dichtgaan, wat gebeurt er dan met de ketel?

Opties

We willen de ruimteverwarming van onze sportvereniging per ruimte besturen door tado knoppen aan te brengen. We hebben ook een centraal ketelhuis dat stuurt op tijd en buitentemperatuur. Niet op thermostaat binnen. Wat gebeurt er met de ketel als de gewenste binnentemperatuur bereikt is, en de radiatoren dichtgaan. De CV krijgt geen signaal anders dan dat hij zijn warmte niet meer kwijt kan. Werkt Tado in zo’n opstelling goed?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    nee, volgens mij niet - tado moet controle hebben over de warmtetoevoer, dus de ketel in dit geval. Je kan wel de knoppen onafhankelijk volgens schema proberen te laten regelen, maar dat moet dan volledig in lijn zijn wanneer de ketel aan en uit gaat. Dát kun je nog wel regelen (gewoon dezelfde tijden aanhouden), maar je kunt niet regelen wanneer er meer of minder warmte nodig is.
    Als alle kranen dicht gaan en de ketel brandt zal de ketel hoogstwaarschijnlijk in storing gaan (retourwater te heet), een bypass helpt in dit geval ook niet is mijn mening.
    Waarom niet een thermostaat of draadloze ontvanger toevoegen? Dan kan die op de juiste momenten de ketel aansturen.
  • PMT
    Opties
    Dank voor je reactie. Het gaat om 4 parallel geschakelde ketels die invoeden op een hoofdleiding die vertakt naar verschillende ruimtes en sporthallen. Kan een Tado een paralel geschakelde CV aansturen?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Wordt lastig denk ik. Bovendien is het bereik van de bridge ontoereikend denk ik
  • Andreplusplus
    Opties

    Lijkt mij ook een brug te ver voor tado - dat is wcht bedoeld voor een redelijk standaard thuissituatie.