Niet alle radiatoren van Tado thermostaatkraan te voorzien?

Opties

Ik heb een Nefit SmartLine Basic HR 24 met daarop alleen radiatoren en daarmee geen vloerverwarming aangesloten. Ik heb in 2 fases bij alle radiatoren de aan uit kraan vervangen door een thermostatische kraan. Op alle thermostatische kranen heb ik een tado knop geplaatst. In fase 1 heb ik bij 3 ruimten de kranen vervangen en de tado knoppen geplaatst. In de 2e fase heb ik de overige radiatoren van tado knoppen (en thermostatische knoppen) geplaatst.

Na fase 1 werkte het systeem naar wens, ik had geen foutmeldingen.

Na fase 2 werkt het systeem niet meer juist. Ik krijg foutmelding 2L (266) als de temperatuur is bereikt en er ca een uur geen warmtevraag is. Na een reset van de ketel zonder dat er een warmtevraag is krijg ik wederom een foutmelding. Zorg ik dat er warmtevraag is, dan gaat de opstart goed. Op basis van deze situatie heb ik mijn CV onderhoudsbedrijf om ondersteuning gevraagd.

Het CV onderhoudsbedrijf (dat geen tado support levert) heeft aangegeven dat het aan het tado systeem in combinatie met vervangen van alle aan uit knoppen door thermostatische knoppen ligt. De knoppen zouden nog niet of niet meer open staan terwijl er wel vanuit de thermostaat aan de CV de warmtevraag wordt gesteld of warmteafvoer loopt. CV detecteerd dan geen drukverschil en/of te hoge temperatuur in de ketel en schiet in storing.

Als oplossing zijn er 2 mogelijkheden aangegeven door het CV onderhoudsbedrijf 1) vervang 1 van de tado knoppen door een domme thermostaatknop en zit die niet in de gesloten stand 2) een kortsluitcircuit maken (op minimaal 8 meter van de ketel). Ik kies voorlopig voor oplossing 1.

Tado geeft alleen aan dat voor gebruik de aan uit kraan door een thermostaatkraan vervangen moet worden, maar deze beperking had mij behoed voor aanschaf van een tado knop (en thermostatische kraan) en/of zicht op extra werk/investering in een kortsluitcircuit.

Waarom wordt dit door Tado niet gemeld in de communicatie?

(of is de conclusie van CV onderhoudsbedrijf mogelijk anders dan jullie hadden verwacht?)

Antwoorden