installatie op Vaillant EcoTEC plus VCW 296

Opties

Hallo,

Ik heb een Vaillant EcoTEC plus VCW 296 met draadloze kamerthermostaat (calormatic). Ik zou graag de tado-ontvanger aan mijn boiler koppelen, maar ik weet niet waar op de printplaat ik de draden precies moet aansluiten.


De handleiding van mijn boiler geeft ook aan om een brug tussen klemmen 3 en 4 te installeren, maar ook dat is me niet duidelijk.

Vermoedelijk moet ik de draden op de 'Bus' zetten, maar ik ben niet zeker. Kan iemand mij helpen? Hopelijk verduidelijken de foto's een en ander.

Alvast bedankt.

Thomas

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Uit de Ecotec Plus handleiding (vc,vcw):

    Dus op de BUS aansluiting en een brug op 24V=RT, de brug op Burner off moet volgens mij weg. Die is voor de 3e optie, die ik niet meegekopieerd heb.

  • Bedankt voor je snelle antwoord. Helaas werkt het nog steeds niet: ik heb de bedrading aangesloten op de BUS en de brug bij de Burner off weggehaald, maar nu krijgt mijn boiler niets door, verwarming noch warm water.

    Enig idee hoe ik dit moet oplossen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Gebruik de wizard https://tado.com/start om de boel te configureren. Alleen draden aansluiten is NIET genoeg!

  • Ik heb alle installatie-instructies in de app gevolgd, en alle apparaten geconfigureerd, maar er komt geen reactie van mijn boiler. Die lijkt me duidelijk niet correct verbonden met de ontvanger, maar helaas weet ik niet waar het probleem zich bevindt.
  • Andreplusplus
    Opties
    test 1: ketel uit, maak een brug op de ketel BUS aansluiting, ketel aan, na opstart ketel moet die voluit gaan branden. Zo niet, iets met ketel niet in orde.
    Test 2: als test 1 gelukt is, ketel uit, breng bedrading naar thermostaat weer aan, ketel aan en nu bij de thermostaat de twee draden met elkaar verbinden. Ketel moet voluit gaan branden. Zo niet: bekabelingsprobleem.
    Is dat ook in orde dan thermostaat aansluiten (ketel uit/aan) en verder zoeken.
  • Bedankt voor de tips, Andreplusplus. Het is gelukt door gewoon de bedrading op de BUS aan te sluiten en beide bruggen te laten zitten.

    Nu heb ik echter een ander probleem: wanneer er geen warmtevraag is, blijft de pomp alsmaar aanspringen, om de 5 à 10 seconden. Hij begint voortdurend aan pompvoorloop en -naloop met koud water. Ik vond op dit forum al iemand met een gelijkaardig probleem (https://community.tado.com/nl/discussion/comment/27864#Comment_27864), maar ik heb geen VR33-module die ik kan verwijderen, zoals daar gezegd wordt. Ik weet dus niet hoe ik dit kan verhelpen. Ligt het probleem aan de instellingen van mijn ketel of kan ik weer ergens iets aanpassen op de printplaat?

    Hebben jullie enig idee hoe ik verder kan?

  • bartCl
    Opties
    Hoi Thomas, ik heb hetzelfde probleem dat de ketel om de 5 a 10 seconden aanslaat ook al staat de warmtevraag uit (er wordt ook niets warm).
    Heb je al een oplossing kunnen vinden?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Met dit soort problemen moet je contact opnemen met de servicedesk via de chat.

  • Dag Bart,

    Bij mij was het uiteindelijk gênant gemakkelijk om op te lossen: ik had bij de installatiewizard uit de honderd schijnbaar identieke modellen het verkeerde aangeduid, waardoor ik andere instructies kreeg en ik de installatie verkeerd configureerde. Uiteindelijk bleek dat ik de ontvanger die helemaal vooraan de boiler zit, gewoon moest verwijderen en voorts geen speciale bruggen moest leggen.

    Hopelijk lukt het bij jou ook op die manier. Werkt bij mij inmiddels al enkele maanden perfect.

  • TomPie
    Opties

    Dag allen. Ik heb hetzelfde probleem met de verwarmingsketel (Vaillant ecoTEC plus VCW BE 346/5-5 R4). Wanneer er geen warmtevraag is blijft de pomp om de 5 à 10 seconden aanspringen. Ik heb geen VR33 module, voor zover ik kan zien, die ik kan verwijderen.

    @thomasvandergoten, volgens de installatie-instructies heb ik hetzelfde model als jij want beide ecoTEC plus modellen staan in de lijst (VCW BE 296/5‑5 en VCW BE 346/5-5). Zou je me kunnen uitleggen/tonen wat jij precies gedaan hebt? Welke ontvanger heb je verwijderd en hoe? Heb je misschien een foto?

    @bartCl, heb jij uiteindelijk een oplossing gevonden?

    Alvast bedankt voor jullie feedback.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    14 januari aangepast
    Opties
    Op het blokje +- BUS zie ik nu niets aangesloten, klopt dat? Want daar moet de thermostaat op.
    Verder: heb je de wizard in de app gebruikt om de thermostaat te installeren? Want die configureert dan de thermostaat voor je.
    Je hebt overigens geen VR33, die zou helemaal links zitten, met een groen ledje en aangesloten op X31.

    (En die twee foto's zijn niet van hetzelfde moment, de tweede heeft een kabel extra?)
  • TomPie
    Opties

    Ja de foto's zijn idd niet op hetzelfde moment genomen. Ik heb de tado aangesloten op de - en + van de BUS zoals de installatie aangaf. Maar heb die opnieuw losgemaakt aangezien de ketel telkens aan gaat als er geen warmtevraag is.

    Wat moet ik dan doen als ik geen VR33 heb?

  • Andreplusplus
    Opties
    thermostaat verwijderen uit de app, verbinden aan de ketel op BUS. ketel uit, thermostaat weer toevoegen via wizard in de app. ketel aan.
    Werkt dat niet --> tado support
  • TomPie
    Opties

    Contact opgenomen met tado support. Ik had de installatie-instructies toch niet correct afgewerkt.

    Oplossing was het verwijderen van de receiver op de voorkant van de ketel. Die verstoorde het signaal van de tado.

  • NicVS
    Opties

    Dag Tom,

    Ik heb hetzelfde probleem als bij u maar vind niks op het internet waar ik de reciever op de ketel kan vinden. Kan jij mij de locatie aanduiden aub?

    Met dank,

  • Jarre
    Opties

    Ik heb ook het probleem dat er na aansluiten van mijn nieuwe thermostaat geen communicatie lijkt te zijn tussen thermostaat en ketel. Zodra ik de Tado aansluit, gaat de ketel in "Zomer modus", maw geen warmtevraag (zie parasolletje):

    Alles is goed aangesloten (bus-connecties in ketel en +/- connecties in thermostaat), maar geen reactie.

    Support al gecontacteerd, maar zij willen niet helpen omdat mij vorige thermostaat een draadloze was en ik nu overschakel naar een bedrade versie. Dat supporteren ze niet en "ik moet mij richten naar een locale vakman die de professionele instructies van hun site moet volgen". Die instructies heb ik er trouwens zelf bijgehaald en alles zelf zelf op de letter gevolgd. Nog altijd geen reactie van de ketel. Of geen aansturing van de thermostaat...

    Weet er nog iemand raad?

  • Jarre
    Opties

    Kan je trouwens ergens controleren of de thermostaat effectief een signaal uitstuurt? Bijvoorbeeld met een multimeter?