Radiator kiezen als bypass voor restwarmte

Opties
In systemen zonder bypass en allen op slimme kranen, hebben als bijwerking dat ze te vroeg sluiten voor de draaiende pomp.
Ik zou een bepaalde of meerdere radiatoren willen aangeven die open staan als al de rest dicht staat om zo de restwarmte uit het systeem naar daar af te voeren.
8
8 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het meest logisch zou zijn als Tado de laatste radiator die warmte vroeg gewoon openlaat na het eindigen van de warmtevraag naar de ketel. Dan wordt het warme water daar heen afgevoerd.

    Doen ze niet.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Op 1 van de radiatoren een gewone (geenTado) kraan plaatsen en die open zette
  • Een bypass op de cv ketel monteren.

  • Mart61
    Opties
    Zit ook met dit probleem met als aanleiding terugkerend uitval van mn ketel, soms met fors kabaal en dus attacks voor de cv-pomp. Baal ervan dat Tado in haar info bij verkoop en op de primaire website de voorwaarden van een open radiator of bypassventiel niet aangeeft, voor mij in elk geval niet duidelijk. E.e.a. heeft me nu veel tijd en ook geld gekost. Heeft iemand hier een indicatie van kosten van laten plaatsen van een bypass ventiel?
  • Mart61
    Opties
    Nog een vraag over 'open zetten' van een radiator. Hoe open moet dat zijn? Helemaal open geeft opwarming en stookkosten tot 30° of meer. Lijkt mij toch niet de bedoeling.
    Is minimaal open (klein beetje doorstroming) voldoende?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hoeveel er nodig is dat hangt van je ketel af. Maar het is inderdaad heel jammer dat Tado dit niet oplost.

  • Petrick
    Opties

    Met slimme radiator knoppen van Tado zou het niet al te moeilijk moeten zijn om er een bypass functie aan de app toe te voegen. Scheelt idd veel zoekwerk, onnodige kosten en de (bypass) warmte kan je sturen naar een ruimte waar je het persoonlijk wel wat warmer wilt hebben. Ik neem aan dat Tado zijn producten wil verbeteren en hierbij naar sustainability kijkt. Een flexibele bypass [ast hierbij en is voor veel gebruikers een mooie toevoeging.

    Weet ik alleen niet of het forum ook gelezen wordt door Tado moderators ?

  • @Mart61 . Kosten ongeveer 150 . Voorrijden p plus uurtje. Kan je ook zelf. Bij de verste radiator aan-en afvoer doorhalen, twee t stukken en een lange lus maken met een stuk leiding. Ik heb het met uponor gedaan.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Ik neem aan dat Tado zijn producten wil verbeteren en hierbij naar sustainability kijkt."

    Ehh, nee. Tado kijkt naar omzet en winst voor henzelf. Er wordt uiteraard door marketing wel gekakeld over nobele doelstelliingen en ingebeelde besparingen, maar die worden niet daadwerkelijk opgevolgd door software ontwikkeling.

    "Weet ik alleen niet of het forum ook gelezen wordt door Tado moderators ?"

    Eens in de 3 a 4 weken komt hier een Tado medewerker langs, die plakt wat standaard antwoorden in sommige topics en dan is ie er weer vandoor. Met betrekking tot het "suggesties" deel van het forum is de enige uitspraak geweest dat het nogal onoverzichtelijk was omdat iedereen nieuwe topics begonnen was met dezelfde wensen, toen heeft ie alle postings gearchiveerd in 1 groot onderwerp en alles weggegooid. Daarna is dat gewoon weer opnieuw begonnen, wat mede komt door de slechte kwaliteit (overzichtelijkheid en doorzoekbaarheid) van het forum. Maar een keer een uurtje gaan zitten en alle openstaande ideeen verzamelen in een Excelsheet en turven hoeveel belangstelling er voor is, nee daar heeft meneer de Tado medewerker geen tijd voor. Dus helaas.

  • Andreplusplus
    Opties
    @HarrieSmits Alleen een lange lus, of ook een drukverschilventiel?
  • @Andreplusplus Ik heb een lus. Mijn Remeha meet temperatuur verschil uit en in. Zolang daar een beetje verschil is blijft ie branden. Weerbericht en buitentemperatuur gestuurd
  • Andreplusplus
    Opties
    @HarrieSmits als het werkt, werkt het. Maar de gangbare oplossing is met een ventiel.
  • :) Als het simpel kan en het werkt, dan werkt het inderdaad. En geen installateurs vaardigheden nodig.
  • @Rob2 wie is die meneer van tado anders kunnen we hem hier ook mee helpen... ik weet het is de kar achter de wagen spannen maar als we ermee geholpen worden zou ik er wel iets mee willen doen :-)

    Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat onoverzichtelijk is, een poll/enquete zou misschien helpen om beter overzicht te krijgen?

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Voordeel van een lus of een bypass is, dat het blijft werken als je met Tado (of een andere 'slimme' oplossing) stopt en wel nog overal thermostatische kranen wil houden.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er zijn een paar accounts van Tado medewerkers hier, bijv @Germán @Rob en @Jurian maar ze nemen niet echt hun verantwoordelijkheid. Je zou op zo'n forum mensen moeten hebben die toch wel enkele keren per week kijken wat er zoal gebeurt, veelvoorkomende vragen beantwoorden, zaken oppikken en naar de directie/ontwikkelaars doorsturen, evt een FAQ of andere documenten beschikbaar maken op zodanige wijze dat nieuwe deelnemers deze ook echt lezen, etc.

    Maar als we afgaan op de reacties die ze geven zijn ze er niet vaak genoeg, en dit forum (Vanilla) vind ik ook slecht bruikbaar voor het zoeken van eerdere postings over hetzelfde onderwerp. Het is niet raar dat nieuwe gebruikers meteen een vraag of suggestie plaatsen want dat is de eerste mogelijkheid die ze voorgeschoteld krijgen, ipv dat ze eerst een lijst van bestaande vragen en suggesties te zien krijgen en/of de tip om eerst te zoeken voor je wat nieuws plaatst.

  • ErwinSv
    Opties
    Ik heb er na veel proberen dit weekend nog een over negedacht. Maar het open laten staan van de laatste radiator gaat niet op.

    Want deze laatste kan tijdens de vraag al teveel geknepen staan en de flow al blokkeren door de geknepen radiator.

    Er moet dus echt een bypass of open radiator tussen.

    En een open radiator is eigenlijk een bypass die altijd open staat en niet funnctioneert voor je rendament
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De echte oplossing zou zijn een aanpassing van de software door Tado. Maar dat doet Tado dus niet.

  • ErwinSv
    Opties
    @Rob2 , dacht ik eerst dus ook. Hoe lossen we dat dan op als 1 geknepen (waterzijdig ingeregelde) kleine radiator om warmte vraagt? Terwijl er geen flow is... dat is niet op te lossen met het veel geopperde: "laat de laatste radiator open staan voor het nadraaien van de pomp", want deze ene radiator is misschien wel voor 90% geknepen.

    Een oplossing voor de flow van de ketel zou zijn. Kamer warm, alle knoppen open.

    Maar dat lost nog niet het probleem op wanneer die ene radiator geknepen is en de status heeft: "warmte vragen"
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je je systeem zo configureert gaat het niet werken nee. Maar dat is dan eigen schuld.

    Laat Tado het in ieder geval zo aanpassen dat het in normale systemen goed werkt.

  • ErwinSv
    ErwinSv
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Je wilt je systeem niet waterzijdig ingeregeld hebben? Of iig je radiatoren zo, dat de debiet per radiator 20% is? Maw, wat is "normaal" in jouw ogen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou ik denk dat het niet "normaal" is dat er 1 radiatortje in huis is wat helemaal geknepen staat en dan vervolgens de enige is die 100% warmte wil hebben terwijl de anderen niks willen. Dan is het systeem niet praktisch ingeregeld. En zou het zonder Tado ook fout gaan.

  • ErwinSv
    Opties
    Ik denk dat ik het niet duidelijk uitleg.

    In beginsel bij een woning zijn radiatoren allemaal verschillend geknepen, om zo alle radiatoren warm te krijgen als de hoodthermostaat aanslaat. Maar ook om de debiet per radiator enigzins te stellen, zodat de retourtemp minimaal 20% lager is. Ik meen dat dit zelfs verplicht is sinds enige tijd. En zie ik als "normaal".

    Vervolgens integreert men tado in dit systeem. Tado koopt men voornamelijk om per kamer warmte te vragen toch? Wat is anders het voordeel?

    Dus je zit op je kantoortje overdag, en de rest van je huis mag koel zijn, maar je kantoortje wil je opwarmen. Handig, daar kocht ik hem voor!

    Mijn kantoortje zit dichterbij de ketel en is meer geknepen, wat perfect is als alles om warmte vraagt, dan krijgt elke ruimte evenveel warmte.

    Nu gaat de ketel aan, brengt de warmte naar mn kantoor radiator (die geknepen is), maar kan zijn druk kwijt gewoon kwijt via de ene radiator in de hal, die altijd als bypass open staat.

    Maar stel, nu heb ik geen extra radiator open in de hal en alleen kantoor radiatoortje vraagt warmte, maar is natuurlijk meer geknepen.

    Wat gebeurt er: ketel kan druk niet kwijt en stopt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moet je de ketel minder druk laten geven lijkt me, dat kun je tegenwoordig ook wel instellen vaak.

    Kijk de enige fout die er op dit gebied naar mijn mening in het Tado systeem zit is dat als een ruimte maar een beetje warmte nodig heeft, de kraan ook maar een beetje wordt open gedraaid. Ook als het de enige kraan is die warmte vraagt. Dat is naar mijn mening een ontwerpfout, als er maar 1 kraan open is moet die altijd VOLLEDIG open gaan en pas als er 2 of meer kranen open zijn moeten die naar gelang de verhouding van warmtevraag open gaan. Eentje helemaal en de rest minder als er in die ruimte minder warmte nodig is.

    Maar zo werkt het dus niet, en het gevolg is dat als er maar 1 ruimte een beetje warmte nodig heeft de ketel ook al in storing kan gaan of als er een bypass is er nodeloos warm water rondgepompt wordt door de bypass.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb vorig jaar alle ventielen vervangen voor exemplaren die je waterzijdig kan inregelen.
    Heb ook geen bypass ventiel.
    Wat ik heb gedaan is de radiator van de toilet zover dicht geknepen dat er voldoende temperatuur verschil is tussen aanvoer en retour.
    Tot op heden nog geen klapperende leidingen gehad.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @HarrieSmits
    Liever reageer ik niet op oudere items, maar de oplossing die je geeft voor een bypass is zo verkeerd dat eigenlijk niemand het als voorbeeld zou moeten nemen.

    Uitleg:
    Een moderne HR 107 ketel haalt z’n hoge rendement doordat een warmtewisselaar de restwarmte uit de rookgassen haalt. ( die daardoor condenseert, vandaar de bijnaam condensatie ketel). Daarvoor is het nodig dat de temperatuur van het retourwater zo laag mogelijk is, in ieder geval minder dan 38 graden maar hoe lager des te beter. Door nu een open leidinglus als bypass te benoemen (zonder drukverschilklep) wordt de temperatuur van het retourwater nodeloos verhoogd, en dus het rendement van de ketel verlaagd. Met extra stookkosten en CO2 emissie tot gevolg.
    Dus misschien toch verstandig om aan het begin van het stookseizoen nog even die drukverschilklep te plaatsen?
  • @herres mijn bypass zit niet in de buurt bij de ketel maar op de plek die daar het verst van weg is.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @HarrieSmits , dat maakt niet uit. Blijft dat je nodeloos warm water naar de retour stuurt en daarmee dus de temperatuur van het retourwater nodeloos verhoogt. Hetgeen leidt tot een minder cv rendement.
  • Ik zou niet weten hoe en wat een drukverschil klep is en hoe ik doe moet plaatsen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    In de lus die je gemaakt hebt plaats je een ventiel zoals bijvoorbeeld hieronder. Bij Warmteservice helpen ze je wel verder.
    Succes!