Communicatie tussen Tado en Nefit doet t niet

Opties
Ik heb een bedrade Tado starterskit gekocht. Installeren ging geheel volgens plan. Alleen doet de verwarming het niet. Tado thermostaat geeft aan dat hij het werkt. Verwarming blijft koud. Kabels getest, deze doet t.
Hiervoor had ik een Toon thermostaat in samenwerking met een Nefit HR topline compact

Iemand ideeen?

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Ok dan heb je nog de situatie dat een oude (1e versie) Toon alleen aan/uit kon werken en de latere versies ook modulerend. Dus kan er verwarring zijn of je Tado aansluiting met aan/uit of modulerend moet worden geconfigureerd.

    Beste is dan even die Toon te negeren en de wizard https://tado.com/start te vertellen dat je de thermostaat hebt die normaal bij die ketel geleverd wordt (als je die niet meer hebt dan even opzoeken op internet).

    Als je daar dan de aanwijzingen van volgt (heel de wizard afmaken!) dan gaat het wel werken.

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    wat bedoel je met "volgens plan".
    Wij zeggen : tado.com/start
  • TimoS
    Opties
    Ik bedoel volgens plan, zoals de instructies via de app. Moest mijn oude thermostaat (toon) ingeven. Mijn huidige ketel (Nefit) en daaruit kwam een stappenplan om alles te installeren. Toch werkt het niet. De kabels werken (gecontroleerd) de verwarming doet het (gecontroleerd) dus het ligt volgens mij aan de Tado-thermostaat die niet het juiste seintje doorgeeft aan de ketel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een Toon had moet je bij de ketel een kastje weghalen en de kabels opnieuw aansluiten.

  • TimoS
    Opties
    Ja dat heb ik gedaan. Dat stond ook in de beschrijving
  • TimoS
    TimoS
    november 2022 aangepast
    Opties
    Geprobeerd… helaas geen positief resultaat. In de installateurshandleiding staat dat ik de thermostaat moet configureren. Maar dit zegt me helemaal niets
  • TimoS
    Opties
    Welke besturingsinterface moet ik hebben? D1, D31 of een andere?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je geen installateur bent gebruik dan niet de installateurshandleiding.

    Ga met je computer (web browser) naar de website https://tado.com/start

  • Beste Timo.

    Ook ik kreeg mijn Nefit Topline niet aan de praat met de thermostaat. Uiteindelijk bleek de oplossing te liggen in het spanningsloos maken van de Nefit, de thermostaat aansluiten op de twee draden en de stekker van de CV weer inpluggen. Verder heb ik geen instellingen hoeven aan te passen. Hopelijk heb je hier wat aan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je de handleiding van de wizard https://tado.com/start gevolgd had dan had het in een keer gewerkt.

    Maar ja de mensen denken allemaal dat ze professionele installateurs zijn en volgen de handleiding voor professionele installateurs... en dan gaat het mis.

  • TimoS
    Opties
    Dankjewel wel Rob2, maar heb alles geprobeerd wat jij zei, toch werkt het niet. Handleidingen twee keer opnieuw gevolgd.
    Dus nog steeds geen verwarming.

    Renrenken wat bedoel je met spanningsloos maken? Stroom eraf? Dat moest sowieso. Heb de stekker er inmiddels meerdere keren uitgehad. En aansluiting ook vaker weer opnieuw aangesloten.
  • Andreplusplus
    Opties

    Volgorde is alles. Ketel uit, bedrading aanpassen en thermostaat configureren (D31), dan ketel weer aan.


  • TimoS
    Opties
    Dank voor alle suggesties. Ik heb ze allemaal geprobeerd. Zonder resultaat. Ik heb mijn Toon weer terug gehangen. Die werkt perfect.
    Over twee weken komt de service monteur van de ketel, die gaat het eens proberen.
    Is wel een smetje op het systeem hoor.
  • Ik ben benieuwd of het goed komt @TimoS Laat je het nog even weten? Ik heb ook een Topline maar lijkt in een keer goed te gaan zonder RealTerm converter overigens…
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Normaal werkt het natuurlijk wel maar de "ik heb alles goed gedaan en toch werkt het niet!" vraagstellers zijn hier in ruime mate aanwezig. Dan hebben ze toch wel ergens een foutje gemaakt.

  • TimoS
    Opties
    Volgende week komt de monteur, dan ga ik hem weer proberen
  • AlbiSR
    Opties
    Ook een tado/nifit probleem waar ik niet uitkom

    Gister aangesloten volgens schema en D31

    Na aanvankelijk niks werkte het na een tijdje en een paar keer spanningsloos maken , ketel luisterde naar de app en temp vloog gelijk omhoog

    Vanmorgen was vanuit thermostaat vraag maar ketel sloeg niet aan kwam ik enige uren later achter

    Op handbediening sloeg hij gelijk aan , maar half op weg naar de gewenste ruimtetemp ook weer af , reageerd niet op manueel of app

    Ik lees in de diverse topics tegenstrijdige berichten over wel of geen belang van omwisselen polirariteit , kan dit de ooirzaak geweest zijn ?

    Het is me ook niet duidelijk of het ‘brugje’ nu wel of niet aanwezig op rode aansluitingen moet zijn

    Eea zit gemonteerd in horeca zaak dus vanmorgen bovenstaande grotendeels op afstand waargenomen , omdat de zaak open moest zonder verdere testen vlug weer oude thermostaat gemonteerd , die alles weer als vanoids liet draaien
  • TimoS
    Opties
    Mijn ook nog niet aan het werk. Heb nu de oude toon weer terug hangen. In het nieuwe jaar op zoek naar een monteur die weet hoe het systeem werkend kan krijgen
  • Andreplusplus
    Opties

    @AlbiSR plus/min maakt niets uit. Wel geen brugje moet je terug kunnen vinden in de manual van de ketel.

    ik heb even voor je gekeken, als je een Nedit Topline hebt, dan ja, thermostaat op oranje blok en brug op rode blok.


  • AlbiSR
    AlbiSR
    december 2022 aangepast
    Opties

    Andre bedankt voor je reactie en info


    In een ander topic had ik jou een afbeelding zien posten met daarop idd het brugje , vandaar hier mijn vraag. Brugje is niet aanwezig , maar tado wekt dus zonder wel deels en de verwijderde Moduline 100 werkt zonder brugje perfect , dat snap ik dus niet , uit tekst en schema maak ik uit dat het een verbreek contact is waar je meerder toepassingen aan toe kan wijzen , echter zonder brugje geen contact dus zou ketel geheel niet aan mogen slaan ?


    Tussen de bedrijven door nog wat gegoogeld en verder ingelezen , ik zie dat sommige install instructies aangeven dat je voor Nefit EMS HC00 moet selecteren , ik denk te kunne stellen dat hij op HC01 staat/stond , zou dat dit rare gedrag kunnen veroorzaken van wel/niet reageren en/of wel/niet werken ?

  • Andreplusplus
    Opties
    Die brug moet er inderdaad zitten, anders zou de ketel inderdaad niets doen ('extern contact') Dan zou je ook de code B7 op de ketel moeten zien.
    Zo niet, zou ik de ketel verdenken, want die doet dan wat anders dan wat in de manual staat.

    Maar pas op, afhankelijk van ketel type is het EMS bus (D31 en HC00) of Opentherm (D01 en HC01)
  • AlbiSR
    AlbiSR
    december 2022 aangepast
    Opties

    Had nog een T6 en wou die eerst gebruiken maar nergens Opentherm module leverbaar dus toen voor Tado gegaan , rechtstreeks verbonden dus D31 idd

    Brugje , het ontbreken ervan snap ik dus niet , gaan we verder onderzoeken en die HC00 ook

    Na de feestdagen weer terug proberen , nu te druk

    Bedankt voor de reacties Andre , top