Tado Draadloze temperatuursensor

Opties
Kan een draadloze temperatuursensor werken zonder slimme radiatorknoppen? Stel ik wil alleen een ruimte verwarmen waar niet de bedrade thermostaat hangt. Kan ik dan in die ruimte de radiatoren open zetten en een draadloze temperatuursensor hangen. Als we die ruimte willen verwarmen dat die draadloze sensor de bedrade thermostaat vertelt dat de CV ketel 'aan' moet en wanneer de ruimte die temperatuur bereikt heeft weer aangeeft om de CV ketel uit te zetten?

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Goh, en dat al binnen 12 minuten. Je kan nog steeds even je originele bericht bijwerken (en de opmerking over Joey en mij iets aanpassen :😍)

Antwoorden

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Indien een andere ruimte verwarmd wordt, zal die ruimte mee verwarmd worden omdat de knoppen openstaan. Dus voor een goede werking zul je daar ook Tado knoppen moeten installeren.

  • Ja dat snap ik, Als ik ergens anders in mijn woningen radiatoren open heb staan zullen die ook warm worden, logisch. (en zelfs gewenst in ons geval)

    Ik wil dus alleen weten of het kan. Kan een draadloze temperatuur sensor gekoppeld worden aan een kamer (in ons geval de badkamer) daar de temperatuur meten en doorgeven aan de tado thermostaat die in de woonkamer hangt, waardoor de CV ketel aan of uit gaat?

    In onze situatie verwarmt namelijk onze airco de woonkamer (waar dus de Tado thermostaat hangt).

    Dus als de airco draait en de woonkamer lekker 21 graden is dan zal Tado de CV niet gaan aanzetten. Kan een draadloze temperatuur sensor die in de badkamer dan 17 graden meet de CV aanzetten om het daar bijvoorbeeld 20 graden te laten worden en dan weer de CV uitzetten?

    Als dit namelijk kan dan hoef ik alleen maar een draadloze temperatuursensor te kopen en niet 2 of meer slimme radiatorknoppen (en alsnog een sensor want die knoppen in de badkamer komen op rare plekken dicht bij de vloer). Dan ben ik goedkoper uit. De rest van de woning regel ik met de airco's. Wordt het gas weer goedkoper dan kan ik altijd nog mijn radiatoren met slimme tado knoppen uitrusten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat niemand deze configuratie nu heeft en je het dus even bij de servicedesk moet vragen of dat kan.

  • Heb ik al gedaan maar die zijn op zondag niet thuis, hoop morgen daar antwoord op te krijgen.

    Ik heb zojuist met succes de Tado thermostaat geïnstalleerd. Ik was benieuwd of hier iemand het zou weten, dan zou ik al iets kunnen gaan bestellen.

    Ik kan voor safe gaan en gewoon die knoppen bestellen, dan gaat het sowieso lukken. Alleen in onze situatie zou het prima zijn als het zou werken met een sensor in de badkamer en de huidige kranen gewoon open.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    ja je kunt wel die sensor bestellen maar wat ik niet zeker weet is of je die gewoon als extra meetpunt direct de ketel kunt laten aansturen, en wat er dan gebeurt als de thermostaat zegt "temperatuur is OK!" en die sensor zegt "temperatuur is te laag!".

  • Dat is nu precies mijn vraag.

    Wat doet Tado met de ketel wanneer de woonkamer op de gewenste temperatuur is maar de badkamer nog niet (gemeten door de draadloze sensor)? Lijkt me logisch dat Tado dan de ketel aan laat en die pas uitzet wanneer ook de badkamer op de gewenste temperatuur is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar dat moet je dan dus aan Tado vragen hoe dat werkt... of er moet iemand zijn die een situatie heeft die er genoeg op lijkt om dat te kunnen zeggen.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Ik schat dat dat niet werkt, de zoneregelaar wijs je toe aan een knop en niet aan een temperatuursensor volgens mij. Maar zoals als Rob al aangeeft, alleen Tado weet het zeker.

  • Antwoord van Tado is dat het wel kan.
    Dit schrijft Joey van Tado:

    Bedankt voor uw reactie,

    De ketel zal dan aan blijven totdat de badkamer op temperatuur is, mochten er dus ergens ander in de woning radiatoren zijn waar geen tado° Slimme Radiatorknop op zit en mocht deze open staan, dan zullen deze ook meeverwarmen totdat de badkamer op temperatuur is,
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok dat is mooi! Als je het aangesloten hebt meld dan nog even of het inderdaad werkt zoals de bedoeling is en of je nog dingen tegen gekomen bent, dan hebben anderen er ook wat aan.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik snap de vermeende onduidelijheid niet zo. Vermoeden van @Jan_nl is (ondertussen bevestigd door tado) onjuist.

    Een draadloze temp sensor koppel je aan een ruimte en dan kun je die als meettoestel toewijzen voor die ruimte, ongeacht de rest van de installatie. De ruimte geef je als zoneregelaar de thermostaat (of draadloze ontvanger).

    Dus als de temp sensor een lagere temp registreert dan ingesteld voor de ruimte -> ketel aan. Als de temp hoog genoeg is -> ketel weer uit.

  • TimBrugman
    november 2022 aangepast
    Opties
    Sorry Andreplusplus en Joey.
    Ik reageerde te snel (heb mijn dag niet), ik ben nog niet goed thuis in het tado systeem en de app.
    Zie hieronder. Het werkt prima!
  • Edit.
    Zoneregelaar niet geselecteerd.
    Eens kijken of de ketel nu wel aanspringt. Dacht even dat het niet werkte.
  • Florijn
    Opties

    Hallo


    Ik heb een soortgelijk probleem.

    IK heb in mijn kamer alleen vloerverwarming en een bedraade slimme thermostaat hangen

    Nu gebruik ik ook mijn airco voor het verwarmen

    Mijn tegelvloer blijft dan koud.

    Kan ik de slimme temperatuur op de tegelvloer leggen en hiermee de verwarming aansturen zodat de vloer temperatuur niet door de bedraade thermostaat maar door de draadloze temp sensor geregeld wordt

    bvd


    Marius

  • Andreplusplus
    Opties

    zie antwoord in andere topic hierover