VW + 1 radiator

Opties
De verwarmingssetup bij mijn dochter:
VW over gehele verdieping muv de bergingsruimte, waar 1 kleine radiator hangt. Deze radiator dient alleen ter voorkomen van bevriezing van de waterleidingen wasmachine ed. en zal nooit hoger als 15 graden gezet zal worden.
Moet ik alsnog een zoneklep plaatsen op de VW? De thermostaat hangt in dezelfde ruimte als de VW.

Bvd Willem

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat is VW?

    Als je ergens een radiator als vorstbeveiliging wilt gebruiken en je weet zeker dat er elders in huis wel verwarmd wordt, zet er dan een gewone "domme" thermostaat op die op 15 graden staat, dan doet deze radiator wel mee maar vraagt nooit warmte.

  • VW = vloerverwarming. Dank voor je antwoord
  • Andreplusplus
    Opties

    Zoneklep niet nodig, thermostaat regelt het geheel en er zijn geen andere knoppen oid die de verwarming kunnen inschakelen terwijl de “VW” al voldoende warmte heeft afgegeven. Moet de radiator ook tegen vorst beschermen, bijv als er niemand langere tijd aanwezig is en dus de VW uit blijft, is het misschien wel handig om er een tado knop op te zetten, dan kan die radiator zelf regelen dat hij voldoende warm wordt (15 gr is hoog voor vorstbescherming, 5 of 7 kan ook wel).

    Nadeel is dan dat de VW mee gaat doen, ook als dat niet nodig is. Wil je dat niet, dan is zoneklep wel nodig.

    Omgekeerd, ik zou de VW niet te ver in temp laten zakken, want het duurt een eeuwigheid om je huis dan weer op temp te krijgen (bij vakantie bijv tot 15 gr of zo. Dan kun je overwegen om de deur naar de berging open te laten, dan bevriest de boel daar ook niet. En als dit in Nederland is, vraag ik me af of het ooit nog langere tijd zo koud wordt …. 🧊