Hulp bij setup na verbouwing

Opties

Goedemiddag,

hopelijk kan iemand met verstand van zaken mij helpen. Ik heb me enigszins ingelezen in het Tado-verhaal, maar ik weet niet of het mogelijk is bij mij thuis.

De situatie: ik heb Eneco stadsverwarming en ben momenteel aan het verbouwen. Binnenkort worden er nieuwe radiatoren geplaatst, namelijk deze van Hudson & Reed:

De aan en afvoer zitten allebei aan de linkerkant (is mogelijk bij deze radiator) waarbij de aanvoer linksbovenin komt. Daar moet dus waarschijnlijk een slimme raditiator knop komen. (jammer dat er nog steeds geen zwarte knoppen zijn, maar dat terzijde). Kan de Tado knop hier direct op of moet er nog eerste een thermatische knop op geplaatst worden.

In de woonkamer komen er twee radiatoren, in de studeer/slaapkamer een.

Ik wil ze alledrie aansturen via de slimme thermostaat die in de woonkamer komt. Hij kan op de plek van de huidige 'domme' Honeywell ronde thermostaat. Dus bedraad.

Er waren nog twee andere radiatoren in het appartement, maar die hebben we afgedopt.

Hieronder een aantal foto's van de warmteunit die ik heb:

Ik heb weinig verstand van kleppen, etc. Mijn vraag is dus of de Tado op deze setup zou kunnen of moet ik nog een aparte klep oid regelen? En kan ik dus alle radiatoren via de Tado aansturen (waarbij de twee radiatorenknoppen in de woonkamer op de slave functie komen) of moet er nog aparte radiator los staan i.v.m. de waterdruk van het systeem?

Een heleboel vragen, maar hopelijk heeft iemand tijd om ze te beantwoorden. Dank alvast voor jullie reactie!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    ”Ik wil ze alledrie aansturen via de slimme thermostaat die in de woonkamer komt.”

    Ik neem aan dat je in woonkamer en slaapkamer afzonderlijk de temperatuur wilt kunnen instellen?

    Je hebt een klep om de watertoevoer naar de woning te regelen. Ik kan dat op de foto’s niet zien, maar ik neem aan dat die klep nu ook door een (bedrade?) thermostaat wordt gestuurd.

    Op die plaats kun je de oude thermostaat vervangen door een tado bedraad exemplaar. Op alle 3 radiatoren moet een thermostatisch ventiel komen (kun je nog kiezen, neem dan Heimeier, bijv de Eclipse. Dan past de tado knop er zonder adapters op).

    Thermostaat en 2 knoppen plaats je in de ruimte “woonkamer”. De thermostaat is dan het apparaat dat de temperatuur bepaalt voor woonkamer en de knoppen volgen die temperatuurinstelling. De 3e knop plaats je in een aparte ruimte (nieuwe tegel in de app - “slaapkamer”) en is (automatisch) het meettoestel. Omdat de thermostaat automatisch als zoneregelaar voor de slaapkamer staat ingesteld zal de knop met de thermostaat kunnen communiceren om zonodig de klep te openen of sluiten (zelfs als dat in woonkamer niet nodig is).

    Ik hoop dat het zo duidelijk is.

  • Hartelijk dank Andre voor je reactie!

    Er zit nu een Honeywell VC8015 klep op. In principe is die toch werkzaam met de Tado? Die klep wordt aangestuurd door een bedrade Honeywell thermostaat. Dus als ik de Honeywell thermostaat vervang door een bedrade Tado dan moet het werken toch?

    Ik heb de Heimeier inmiddels gekocht, dank voor de tip. Nu nog nog wachten op de radiatoren.

    Laatste vraag die ik heb is over de waterdruk/druk op de verdeler. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat het wordt aangeraden om op zeker 1 radiator een 'domme' knop te houden, want als er overal Tado-knoppen opzit dat je dan problemen kunt krijgen met de waterdruk. Is dit ook echt zo of kan ik op elke radiator knoppen zetten?

    Dank nogmaals!

  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, dat moet werken. Volg

    Je kan op alle radiatoren tado knoppen zetten, en normaliter is het slim altijd een bypass in je syteem te hebben. Maar bij stadverwarming is dat wellicht niet nodig, omdat je geen pomp hebt die doordraait terwijl alles dicht zit.