Radiatorknop op ''Off'' Radiator bloedheet

Opties

Goedemorgen Community,

Gisteren is bij mij het Tado systeem aangesloten door een professional. ik had de pech dat al mijn radiatorkranen vervangen moesten worden voor dynamic flow kranen dus toen hebben we alles ook maar gelijk goed aan laten pakken door een professional. Deze heeft 9 Radiatorkranen vervangen en een bypass geplaatst, Tado slimme thermostaat knoppen erop gezet en gekalibreerd. Daarna mocht ik zelf aan de gang in de app om slimme schema's aan te maken.

Nu het probleem:

Zodra ik de woonkamer verwarm en alle andere kamers op ''UIT'' heb staan dan verwarmen enkele kamers toch ( zie screenshot ). In die kamers wordt de radiator bloed heet terwijl de knop uit ''UIT'' staat.

Gek genoeg gaat het ook om 3 kamers die verwarmen terwijl dat niet zo is ingesteld via de app ( betreft Master Bedroom, Kamer Levi en Kamer Yara ). De andere kamers functioneren wel volgens het slimme schema. Extra note; deze kamers verwarmen ook enkel pas als het slimme schema van de woonkamer geactiveerd is ( of als ik ze separaat instel natuurlijk )

Ik heb al wat gelezen over ventieletjes, pinnetjes en dat ze niet goed zouden zitten maar hou aub in gedachten dat het hele systeem gloed nieuw is geplaatst door een professional.

Wie heeft een suggestie?


Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    Ik denk toch aan niet goed gemonteerde kranen. Een kamer kan pas verwarmd worden als er heet water circuleert en de radiatorkraan open staat. Volgens het schema van die kamers moet het uit staan, dus kraan dicht en dat is duidelijk niet het geval. Je geeft aan 9 kranen, ik zie 6 kamers. Welke kamers hebben meer dan 1 knop? Zitten die knoppen logisch ook in dezelfde ruimte? (Bijv kantoor met 2 radiatoren, zitten de 2 knoppen ook in de ruimte “kantoortje”?) Of zijn er misschien wat serienummers door elkaar geraakt en zit de knop in een andere kamer dan in de app? Je kan dit eenvoudig controleren door bij elke knop “Display laten knipperen” te doen in de app. Je kan dan eenvoudig de knop verwisselen met een andere totdat het klopt. (Of in de app “Verplaats naar andere kamer”, maar bedenk dat als het laatste apparaat uit een kamer weg is, de kamer ook verdwijnt en je daarna dus een nieuwe kamer moet maken)

    Ik neem aan een slimme thermostaat in de woonkamer?

    [PS grapje voor insiders: je buren hebben niet toevallog ook tado? 🫠🤔🤣]

  • Hi Andreplusplus,

    Ik snap de redenering van de niet goed gemonteerde kranen, maar:
    - ik kan de ruimtes apart bedienen waardoor ik aan/uit heb kunnen checken.
    - beetje een dooddoener dit, maar het is door een gerenomeerde loodgieter vervangen en niet door een “hobby bob” zeg maar.

    Verder kloppen de 6 kamers en radiatorknoppen combi:
    Woonkamer - 4 knoppen
    De andere kamers 1

    Het probleem lijkt zich enkel voor te doen zodra de woonkamer geactiveerd wordt. Vannacht bijvoorbeeld heb ik enkel de “Master Bedroom” aangehad ( woonkamer uit ) en toen werkte het volgens de slimme schema instellingen.
  • Zie dat ik niet volledig heb gereageerd op Andreplusplus,


    1. ik heb de Tado slimme thermostaat in de woonkamer hangen
    2. De knoppen zijn toegewezen aan de juiste kamers.


  • Andreplusplus
    Opties

    En in de app ziet alles er “goed” uit?, geen rode stippen bij instellingen/kamers & apparaten, en geen aanduiding (steeksleutel) bij alle knoppen?

    En gerenommeerde installateur: ik weet niet hoe groot de ervaring met tado is van deze installateur. In het algemeen schijnt dat (nog) niet zo wijdverbreid te zijn. Het is toch een beetje tricky spul, blijkt wel uit de vele vragen op dit forum.

    Ik zou eens zo’n knop in een “problematische kamer” eraf halen en opnieuw calibreren volgens deze instructies

    Let vooral even op het opnieuw opstarten van de knop.

    Er mogen dan geen E1, E2 of dergelijke codes getoond worden door de knop.

  • Ha Andreplusplus,


    Wederom bedankt voor je hulp. Ik heb alles gedaan zoals boven beschreven maar geen positief resultaat. Ik heb geen foutmeldingen in de app, de kamers zijn goed toegewezen. Knoppen opnieuw geinstalleerd, gekalibreerd etc. maar het blijft ellende. Ik heb wat foto's toegevoegd van de radiatorkranen. Zou hier nog iets anders op ingesteld moeten worden? Ik heb werkelijk geen idee hoe nu verder.



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Controleer wat er gebeurt als de ketel aan is en je drukt die pen in. Het moet mogelijk zijn om met een hard voorwerp die pen in te drukken (met je vinger alleen lukt het meestal niet) en dan moet je horen dat het water niet meer stroomt en de radiator zou niet warm moeten worden als die koud was en de ketel is net gestart.

    Lukt het niet om die pen in te drukken zodat dit zo werkt, kijk dan even of je hem gangbaar kunt maken door hem vele malen in te drukken en los te laten, doe er evt wat grafiet op.

  • Goedemorgen heren,


    Ik denk dat het gelukt is. Ik heb alle stappen van @Andreplusplus en @Rob2 gevolgd voor alle radiatoren. Ik ben dus weer van voor af aan begonnen. Alle radiatorkranen hadden een verloopstukje nodig welke was meegeleverd. ik kwam er tijdens de reset achter dat bij sommige radiatoren het kleinste pinnetje was gebruikt en bij de goed werkende radiatoren het op 1 na kleinste. ik heb die dus voor de zekerheid ook maar gewisseld.

    Nu lijkt alles naar behoren te werken en lijkt het een fout van mezelf te zijn geweest.


    Bedankt voor de hulp in deze.