Pelletkachel woonkamer, hoe afzonderlijk andere ruimtes aansturen?

Opties

Hoi,

Nu heb ik in mijn woonkamer een bedrade thermostaat met overal in huis radiatoren.

In de woonkamer gaan we verwarmen met een pelletkachel volgende maand.

Nu wil ik toch nog mijn CV installatie blijven gebruiken voor mijn werkkamer.

Kan ik in mijn woonkamer een Tado slimme thermostaat installeren, en in mijn werkkamer Tado thermostaatknoppen op de radiatoren om enkel daar de CV mee aan te sturen? De woonkamer waar de thermostaat dan hangt zullen de radiatoren dicht blijven.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Gr,

Phusio

Beste Antwoord

  • phusio
    phusio
    Antwoord ✓
    Opties

    Hi,

    Ik heb besloten om de draadloze starterskit te kopen , dus met de draadloze thermostaat. Deze hang ik dan centraal in mijn werkkamer waar ik dus enkel de verwarming nodig heb. Als alles volgens wens gaat, zal ik ook Tado radiatorknoppen kopen om andere ruimtes boven mee aan te sturen. De bedrade thermostaat gaat dus weg in de woonkamer, en de radiatoren blijven daar ook dicht.

    Bedankt zover voor jullie advies met de kanttekeningen van de diverse oplossingen.

    Gr.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja dat kan, of je verplaatst de slimme thermostaat naar de werkkamer, voor een mogelijke betere meting
  • phusio
    Opties

    Hoi Douwe,

    Kwa bedrading zal dat lastig zijn, of denk je dat het beter is om er een extra draadloze thermostaat sensor voor aan te schaffen, deze in de werkkamer ergens centraal ophangen? Want in jou opinie stuurt hij dan beter aan dan met enkel de Tado thermostaat knop?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is geen goed idee om de thermostaat in een kamer te hangen waar geen verwarming is, tenzij je er 100% zeker van bent dat de temperatuur in die ruimte nooit zakt onder de temperatuur die op die thermostaat is ingesteld.

    Mocht er ooit iemand die thermostaat op 20 graden zetten terwijl het 18 graden in die ruimte is en de pelletkachel niet brandt, dan zijn de rapen gaar!

    De vraag is of je dat risico wilt lopen om een of enkele knoppen te besparen, dat moet je zelf weten.

  • phusio
    Opties

    Hoi Rob,

    Ik snap inderdaad wat je bedoelt. Misschien is het dan beter om meteen te kiezen voor de draadloze thermostaat ipv de bekabelde, en deze in de werkkamer ophangen.

    Gr,

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan nog moet je de thermostaat (die de ketel aanstuurt en wellicht moet komen te hangen op een plek op de muur waar nu de draad eruit komt) terdege afdekken zodat er niet iemand em hoger kan zetten als ie het wat kil vindt...

    Volgens mij is er geen mogelijkheid bij Tado om een thermostaat "alleen zoneregelaar en geen meettoestel" te maken.

  • Andreplusplus
    Opties

    Volgens mij heet dat draadloze thermostaat en draadloze ontvanger. De thermostaat kun je overal plaatsen waar je wil, met inachtneming van wat Rob2 zegt: het is wel handig dat de thermostaat ook iets te regelen heeft in die ruimte, want anders wil die laten stoken, maar er gebeurt niets, en de thermostaat laat het niet stoppen. Overal zijn dan de andere ruimtes op temperatuur en je kunt er vanuit gaan dat de ketel in storing gaat.

    Draadloze ontvanger plaats je vlak bij de ketel (heeft stopcontact nodig) en die is de zoneregelaar (en thermostaat natuurlijk meettoestel).