Slimme Draadloze Thermostaat Starter Kit V3+ mogelijk voor mijn situatie?

Opties

Hi,

Ik zou graag willen weten of de draadloze thermostaat starter kit geschikt is voor mijn situatie:

  • Stadsverwarming - huidige centrale zone regeling nachtschakelaar (niet bruikbaar voor thermostaat)
  • Vloerverwarming begane grond 1 zone - met nog te installeren zoneklep
  • Radiatoren boven

Onderstaand scenario 1 lijkt me sowieso mogelijk. Ik zou graag willen weten of scenario 2 mogelijk is waarbij ik de draadloze ontvanger op de zoneklep verdeler vloerverwarming aansluit. Ik ben dan vrij om de thermostaat op elke plek in de woning draadloos te monteren. Of moet ik dan zoals Tado scenario 3 voorstelt met een draadloze sensor in de woonkamer werken en een thermostaat op de klep? Dat lijkt nogal zonde want dan heb je dus 2 temperatuursensoren terwijl je er maar 1 nodig hebt.

Huidige situatie

Scenario 1 bedrade thermostaat woonkamer

Scenario 2 Draadloze thermostaat woonkamer - draadloze ontvanger op zoneklep


Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Je kunt de centrale klep laten zitten, en de thermostaat die daarbij hoort op maximaal zetten, dan staat hij altijd open.

    De Tado knoppen op de radiatoren boven zo instellen dat ze geen zoneregelaar hebben, anders gaan ze de klep van de vvw bedienen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Dat zou ik niet doen, en niet adviseren.
    Een Tado knop gaat namelijk niet volledig open en dicht, maar moduleert zelf in verschillende openingsstanden. Dat gaat goed op een radiator, maar niet goed op een vvw verdeler met zoveel groepen. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar al gauw weer vanaf gestapt.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Scenario 1 werkt. Je scenario 2 gaat ook werken. Je hoeft niet naar scenario 3.

    Overigens is wat je “ijzerdraad” noemt in feite een heel dun buisje waarmee een thermostaat een hoofdklep bedient.

    Ik vraag me af hoe het kan dat de vloerverwarming uit maar één groep bestaat. Normaal zouden dat er een stuk of 4 zijn voor zo’n grote ruimte.

  • tvherpen
    Opties

    Thanks!

    De vloerverwarming bestaat zelfs uit 7 groepen, maar deze wil ik als 1 'zone' aansturen met de zoneklep.

    Is er nog een reden om de centrale klep te houden? Zie onderstaande foto

    Denk niet dat we er iets mee kunnen vanwege die ouderwetse aansturing.

    Ik wil boven 4 radiatoren aansturen onafhankelijk van de vloerverwarming met Tado radiatorknoppen. Dus als de zoneklep dicht is, moeten de radiatoren boven aan kunnen.

  • tvherpen
    Opties

    Vandaag werd mij geadviseerd ipv een zoneklep van Honeywell een eenvoudige thermostatische kraan op de uitvoer van de verdeler te installeren en daarop een tado knop te zetten. Dit zou goedkoper en eenvoudiger zijn, en het resultaat is hetzelfde - de zone vloerverwarming wordt gesloten als er geen warmtevraag is vanuit de thermostaat. Blijkbaar kan er een aan/uit signaal naar de tado knop gestuurd worden.

    In dat geval zou ik geen draadloze ontvanger meer nodig hebben m.i. - ik hoef immers dan niets meer met bedrading te verbinden. Is dit een betere oplossing?

    Welke tado set zou ik dan nodig hebben?

    • De standaard (bedrade) thermostaat (zonder de bedrading aan te sluiten) voor in de woonkamer + bridge + knoppen?
    • Of alleen een temperatuursensor voor in de woonkamer + bridge + knoppen?

    Ik vind het (uiterlijke) onderscheid tussen de thermostaat en de temperatuursensor soms erg vaag.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Een alternatief zou kunnen zijn om de pomp van de vvw te schakelen met Tado thermostaat en een aangepaste pompschakelaar.
    Hoe dat werkt is onder andere te vinden in

    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado

    Niet kijken naar de twee thermostaat uiteenzetting, alleen het deel mbt de pompschakelaar
  • tvherpen
    Opties

    Dank voor je snelle antwoorden - dat moduleren lijkt me idd niet wenselijk.

    Ik heb zelf ook het aansturen van de pomp door tado verkend, maar verschillende vloerverwarmings installateurs hebben me dat al afgeraden omdat het slecht voor het systeem kan zijn als er een tijd geen circulatie is (als dit meer dan enkele dagen is). Het is een moderne Grundfos pomp met een laag verbruik en een automatische stand.

    Samengevat ga ik dan denk ik voor de draadloze ontvanger + (honeywell) zoneklep.