Hoe werkt de Tado Draadloze temperatuursensor

Opties

Ik heb de starterskit v3+ (slimme thermoknop + internet bridge). Daarnaast een draadloze temperatuursensor er bij geplaatst (deze in de woonkamer geinstalleerd).

Ook 2 thermoknoppen (1x keuken en 1x gang) geplaatst.

Ik begrijp echter niet hoe de temperatuursensor werkt..... Stuurt ie bv. de thermoknop(pen) aan?? En hoe dan?? Kan de temperatuur in de sensor wijzigen maar wat doet ie dan??

Kan nergens iets vinden wat daar op duid.

M.a.w.: Hoe werkt de Tado Draadloze temperatuursensor eigenlijk??

Wie helpt me??

Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Als je de boel configureert geef je op welke ruimtes er zijn en daar plaats je de knoppen en evt temperatuursensor in.

    Dit moet je dus goed doen. Niet een fake kamer aanmaken voor elke knop en sensor maar echt de kamers zoals ze zijn.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2022 aangepast Antwoord ✓
    Opties
    In de app plaats je de knoppen in een ruimte. Je kunt dus meerdere knoppen in dezelfde ruimte plaatsen als er bijvoorbeeld fysiek ook meerdere radiatoren met slimme knoppen in die ruimte zitten. En dan is het meestal beter om ook een draadloze temperatuursensor te plaatsen in die ruimte
  • PakoPako
    PakoPako
    Antwoord ✓
    Opties

    @Rob2 @Andreplusplus Mijn probleem is opgelost! Sorry voor m'n 'vervelende' berichtjes die jullie hebben beantwoord.

    Het punt was dat bij het toevoegen van een apparaat je de kamer kunt kiezen. Alleen..... als je een bestaande kamer handmatig invult en niet uit het lijstje van bestaande kamers kiest dan maakt het systeem een nieuwe kamer aan met dezelfde naam. Hierdoor komen de apparaten NIET bij elkaar in dezelfde kamer te staan en zodoende kon ik ook niet kiezen wat het meettoestel moest zijn. Ik had op die manier dus 3 Woonkamers.

    Na lang zoeken en proberen kwam ik daar dus achter. Ik heb nu de temperatuursensor en 2 knoppen in dezelfde kamer. Sensor is meettoestel. Aanpassen van temperatuur in de sensor zorgt er voor dat de knoppen daar op reageren.


    😉

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De draadloze temperatuursensor is een "meettoestel" dat je toevoegt aan een ruimte en dan meettoestel van die ruimte maakt. Deze meet dan de temperatuur. Die kun je bijvoorbeeld gebruiken als je een radiator hebt die "ingebouwd" zit waardoor de knop de temperatuur van de kamer niet goed kan meten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Een temperatuur sensor plaats je in de configuratie in een ruimte. Deze vervangt dan de meting die in de slimme thermostaat knop zit ingebouwd. Zo kun je een betere meting krijgen omdat de thermostaat knoppen dicht op de radiator zitten.

    Of als je meerdere knoppen in 1 ruimte hebt, dan heb je 1 centrale meting voor die ruimte ipv iedere knop individueel
  • PakoPako
    Opties

    Allereerst, dank voor de (snelle) reacties.

    "Of als je meerdere knoppen in 1 ruimte hebt, dan heb je 1 centrale meting voor die ruimte ipv iedere knop individueel"

    Hoe wordt dan bepaald welke knoppen in dezelfde ruimte aanwezig zijn? Ik zou denken dat je dat ergens moet opgeven (op basis van naam kamer bijvoorbeeld). Dat is dus de kern van m'n vraag.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Douwe bij meerdere knoppen in een ruimte is er 1 het meettoestel, je kan desgewenst een andere knop als meettoestel aanwijzen. Het is niet zo dat iedere knop individueel meet.

  • PakoPako
    Opties
    :/ eigenlijk is mijn vraag (nog) niet beantwoord... helaas.

    Wie kan duidelijkheid geven? Eventueel met een voorbeeld. Alvast heel veel dank!
  • Andreplusplus
    Opties

    @PakoPako Wat levert de warmte? CV ketel, stadsverwarming, warmtepomp? Hoe stuur je dat aan? Met thermostaat of draadloze ontvanger mag ik hopen?

  • PakoPako
    Opties

    @Andreplusplus Er is geen eigen CV ketel maar er worden een aantal woningen vanuit 5 CV ketels bediend. Er zijn alleen radiatoren in huis. Daar zaten handmatige thermoknoppen op. Die heb ik vervangen door Tado knoppen. 1x woonkamer, 1x keuken, 1x gang, 1x badkamer.

    Daarnaast in woonkamer een draadloze tempertuursensor geplaatst (en een internetbridge geinstalleerd)

    Het idee is dat de temeratuursensor de knoppen (mits in dezelfde kamer) aanstuurt. Klopt dit??

    Of kan dit zo niet werken??

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waar zit je nou naar te vissen? Heb je nog niet begrepen hoe je een Tado systeem configureert? Je plaatst alles bij installatie onder het account in een ruimte, en dan is die groepering toch duidelijk?

  • PakoPako
    Opties
    Dacht dat deze community er is om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken.
    @Rob2 ik ben ws niet zo slim als jij....
  • Andreplusplus
    Opties
    @PakoPako Dus op elk moment komt er warmte de woning binnen?
    Dan kun je in elke ruimte knoppen plaatsen en in de ruimte in de app de zoneregelaar op onafhankelijk instellen.
    De temperatuursensor plaats je ook in dezelfde ruimte en dat wordt dan meettoestel voor die ruimte. De knoppen in die ruimte volgen dan de temperatuur van de sensor. (in de ruimten met een knop is de knop zelf meettoestel)
  • PakoPako
    Opties

    @Andreplusplus Ik denk toch dat de sensor bij mij niet kan werken. In iedere ruimte heb ik een radiator met slimme knoppen. Die kan ik prima met de app aansturen en laten werken volgens tijdschema's.

    Er is geen aansluiting voor een thermostaat of draadloze ontvanger dus de sensor heeft geen enkele invloed op welke knop dan ook. Denk dan ook dat ik 'm voor niets heb aangeschaft.

    Je hebt het over 'in de app de zoneregelaar op onafhankelijk instellen'. Ik zie nergens in de app de optie voor het instellen van een zoneregelaar. Heeft ws ook te maken met het ontbreken van een thermostaat of draadloze ontvanger.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Gebruik eens de website (app.tado.com of my.tado.com) ipv de app, wellicht zie je het dan wel.

    Instellen gaat veel overzichtelijker met de website dan met de app.

  • Andreplusplus
    Opties

    @PakoPako De zoneregelaar stel je in bij de ruimte, onder Instellingen, Kamers&Apparaten, selecteer een kamer en dan helemaal onderaan "Verwarmingszone", "Zoneregelaar". Staat dat dan op "Niet toegewezen"? Dat betekent dat er geen tado device is dat voor die ruimte de verwarmingsinstallatie inschakelt.

    Maar je kan best een draadloze temperatuursensor aan een ruimte toevoegen. Die bepaalt dan de gemeten temperatuur voor die ruimte (ingesteld als meettoestel). Dat laatste is alleen zichtbaar als er meer dan 1 apparaat in een ruimte zit, anders is het impliciet het enige apparaat in de ruimte dat als meettoestel fungeert.

    Een schema voor een kamer is van toepassing op alle knoppen in een ruimte, en de commando's naar de knoppen zijn afhankelijk van de gemeten temperatuur (van knop, thermostaat of temp sensor) en de gewenste temperatuur in het schema.

  • PakoPako
    Opties

    @Andreplusplus Dank voor je reactie.

    Zoals ik eerder zei zie ik die zoneregelaar niet. Zie bijgaand plaatje. Dat is wat ik zie.


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee jij hebt geen Zoneregelaar. Dat is waar je voor gekozen hebt. Maar je hebt wel een Meettoestel, althans dat heb je als je meer dan 1 apparaat in dezelfde ruimte hebt, dat is hierboven niet het geval.