Tado open therm aansluiten

Opties
Hoe sluit ik m'n tado open therm aan want nu reageert mijn ketel niet?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dat is niet zo moeilijk.
    Volg de installatie wizzard. Te vinden in de app of op Tado.com/start
  • Installatie mag wel wat duidelijker, het begint met de thermostaat, leuk maar wat als je de 'verkeerde' thermostaat hebt?

    In mijn geval een simple 'aan uit' thermostaat, wel met wifi.

    Als ik de instructies volg wordt de Tado op dezelfde manier aangesloten, namelijk aan/uit.

    En dat wilde ik niet, ik wilde juist modulerend.

    Na wat zoek werk het volgende gevonden:

    Een: de thermostaat (Tado dus) stond standaard op 'aan uit'.

    Twee: het werkte eerst niet, blijkt dat je op mijn ketel de 'aan uit' aansluiting moet overbruggen. (Daar zat mijn oude thermostaat op)

    En tenslotte drie: het zou moeten werken met D1 open therm of D7 valiant

    Dat bleek bij mij alleen D7 te zijn, met D1 kon ik hem alleen aan/uit zetten, de brander bleef aan.

    Nu werkt het goed, in principe iets van 30 minuten werk als je weet wat je moet doen.

    Aan de andere kant, ondertussen wel een hoop geleerd over cv ketels en slimme thermostaten. 😁

    Ik heb hier ook al aardig wat info gevonden waar ik wat aan had, waarvoor mijn dank.👍🏻

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat klopt, Tado probeert om eventuele issues met de ketel aansluiting en cofiguratie te omzeilen door altijd dezelfde sturing te gebruiken als de thermostaat die je al hebt. Dat is jammer.

    Je kunt dit omzeilen door eerst op te zoeken wat de thermostaat is die bij de ketel hoort (dus niet die je hebt, maar die je had moeten hebben als je installateur het goed gedaan had), en die dan op te geven. Dan wordt je protocol goed ingesteld.

    Echter dan nog zit je met die ketels die verschillende aansluitklemmen hebben voor verschillende typen aansturing. Moderne ketels hebben dat meestal niet meer, die hebben gewoon 1 set aansluitklemmen en "auto detect".