CV water temperatuur automatisch wijzigen met buitentemperatuur

Opties
Ik heb CV water temperatuur op 40c gezet, omdat dat zuiniger is. Een paar keer per jaar, als het echt koud is en vriest, moet ik dat een beetje opkrikken naar 50 of hoogstens 55c om het hele huis comfortabel warm te houden.
(Weer naar beneden bijstellen vergeet ik vervolgens, want er is geen trigger)

1-Het zou heel mooi zijn als je dat via Tado zou kunnen doen (zoals met warm water al kan) en
2-Nog mooier als je een (correctie)tabel zou kunnen maken met buitentemperatuur en gewenste CV water temperatuur, en Tado het automatisch bijhoudt
5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties
    Tado heeft volgens mij een weersafhankelijke regeling.

    Instellingen en dan weersafhankelijke regeling
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inderdaad, dat zit er al in.

    Alleen jammer dat je nergens kunt zien wat het precies doet, laat staan instellen hoe het moet werken...

    Echter ik constateer wel dat als het bijvoorbeeld een zonnige dag is maar evengoed koud, hij veel minder hard gaat stoken in de verwachting dat het huis vanzelf ook wel opwarmt.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik heb het nog nooit geconstateerd, maar zou zomaar kunnen dat het wel werkt
  • Zover ik kan zien regelt Tado helaas niet de maximale temperatuur van de ketel en/of het maximale vermogen.

    Hoe dan ook zou ik dan graag als eerste feature in de backlog zien dat deze maxima in de app weergeven worden als de ketel ze ondersteunt, zodat ik niet steeds naar mij ketel hoef te lopen

    Als 2e feature zou ik ze graag handmatig in willen stellen, zoals ik dat ook met de tapwatertemperatuur kan.

    Als 3e feature zou het nog mooier zijn als deze instellingen automatisch geregeld zouden worden. Dat is nu niet zo.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit soort zaken zal vast mede van de ketel afhangen. Op mijn ketel wordt er wel degelijk gemoduleerd.

    Men heeft pas geleden een "Pro App" geintroduceerd waarmee je de temperatuur kunt instellen, maar geen idee wat je dan precies instelt.

  • Volgens mij maakt wwbhoge aanvoertemperatuur niks uit bij een modulerende ketel, die kiest zelf lagere temperaturen als de boel snel warm wordt.
  • @Rob2 in de Pro app kun je denk ook alleen maar voor OT ketels (Nefit trendline werkt met bv EMS-bus en dus gaat dit (nog) niet.

    Wat ik wel zag gisteren als je de pro app hebt en dan systeem check doet en dan klikt op het 2de controle regel dan ziet de pro app wel wat de laatste informatie was over de supply temperatuur op de ketel.

    Dus zelfs bij Nefit kan hij in de Pro app ondertussen de ketel temp zien (en die klopte vrij aardig met mijn meting).

  • Is er een mogelijkheid om de Weersafhankelijke regeling uit te zetten? Bij deze regeling stuurt de tado de ketel aan met een gewenste aanvoer temperatuur ipv vermogen. Dit werkt namelijk niet met een Nefit ketel, zoals dat ook door OpenTherm gedaan wordt. Met name bij lage gevraagde temperaturen gaat de ketel in een pendel mode als de ketel hoog initiële opstart vermogen heeft.

    Als deze regeling uitgezet kan worden, dan zou de gewenste temperatuur de max aanvoer waarde zijn van de ketel. De ketel regelt dan namelijk zelf wel de 'echte' temperatuur, 20-25 graden meer dan retour.

    Dit is de grootste ergernis van de tado thermostaat icm een Nefit ketel. Ik zie meerdere mensen op het forum hier mee worstelen/klagen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit moet je aan de servicedesk vragen. Als Tado gebruiker kun je vrijwel niks instellen maar servicedesk medewerkers kunnen veel meer. Er is geen document wat beschrijft wat ze precies kunnen doen.

  • HPotter
    Opties

    Daarbij ook graag een Max gevraagde temperatuur instelling per Slimme Thermostaat(ST).

    Ik heb twee bedrade ST's rechtstreeks op een Intergas Xtreme 36 ketel. Een voor de vloerverwarming(VV) waarvoor de ketel ook een tweewegklep aanstuurt en een als ontvanger voor de radiatoren boven. Bij warmtevraag van de ST voor de VV wil ik dat er max 45 graden wordt gevraagd. Bij warmtevraag van de ST gekoppeld aan de radiatorkranen boven wil ik dat er max 65 graden wordt gevraagd.

    nb1 In geval van warmtevraag van beide st's kiest de ketel automatisch de temperatuur van de ST aan de VV.

    nb2 De ketel is ingesteld dat iedere warmtevraag onder 30 graden als 30 graden wordt geinterpreteerd.