Batterijproblemen Tado?

Opties
johan62
johan62
december 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hey!

Ik ben aan het overwegen om een Tado thermostaat + radiatorknoppen voor al onze radiatoren te kopen.

Wanneer ik echter ervaringen lees dan zie ik vaak batterijproblemen opduiken. Dit zijn dan problemen zoals batterijen die na amper 2 maanden al plat zijn en hierdoor plots thuiskomen in een koud huis, of het feit dat oplaadbare batterijen blijkbaar niet zouden werken.

Als ik dat lees heb ik eerlijk gezegd niet veel zin om er aan te beginnen. Als ik om de 2 maanden 20 batterijen moet vervangen (10 radiatoren) zou ik elk jaar 120 batterijen moeten kopen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Zijn dit problemen die ondertussen verhopen zijn (of zullen worden in een volgende versie? V4?)?

Alvast bedankt!

Reacties

  • Jellllle
    Opties

    Mijn ervaring is dat het wel voorkomt dat de batterijen leeg zijn. Met name de mee geleverde batterijen zijn na e0,5 tot 1 jaar wel op. Er zitten nu Varta oplaadbare batterijen in (A-C-TION) en dat gaat erg goed, zijn nog niet leeg geweest. 1 van de 2 zit een beetje strak maar je krijgt ze er wel uit.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik zou de aanschaf hier niet van laten afhangen. Ongeveer een jaar moeten de batterijen in de knoppen het wel volhouden.

    Wat je op dit forum leest zijn de uitzonderingsgevallen en vaak is er wel een verklaring voor of worden knoppen vervangen door tado.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De batterijen in bijv mijn thermostaat gaan al bijna 3 jaar mee maar er zijn ook mensen die klagen dat ze iedere paar maanden vervangen moeten worden. Dit hangt denk ik af van een paar dingen:

    • gebruik je relais sturing (ipv bus zoals OpenTherm) dan verbruik je meer stroom
    • is je radioverbinding met de bridge marginaal dan verbruik je ook meer (is bij mij 3 meter dus prima)
    • heb je last van een of andere bug waardoor de software in een loop komt, bijvoorbeeld als gevolg van weggevallen communicatie ofzo, dan verbruik je ook meer.

    Zelfde met de radiatorknoppen, daar hangt het er uiteraard ook vanaf hoe vaak ze open en dicht gaan. Daar zou Tado nog op kunnen optimaliseren in de software.