Zones instellen

Opties

Ik heb een starter kit met bedrade thermostaat en bridge. Slimme radiatorknoppen in slaapkamer en badkamer. De thermostaat is in de woonkamer, waar radiatoren staan met aan/uit kraan. Ik wil de temperatuur in de kamers afzonderlijk kunnen regelen. Daarvoor wil ik slimme radiatorknoppen op de radiatoren in de woonkamer plaatsen. Kan ik dan de temperatuur in de afzonderlijke ruimtes regelen. Bijvoorbeeld: een half uur voordat ik naar bed ga zet ik de radiatorknoppen in de woonkamer op 18 graden en de slaapkamer op 20. Op welke temperatuur zet ik dan de thermostaat in de woonkamer. Of doet dat er niet toe. Heb ik eventueel nog andere apparatuur nodig.

Veel vragen en ik ben benieuwd naar de antwoorden, alvast bedankt!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Slimme knoppen op de radiatoren in de woonkamer (die neem je op in dezelfde ruimte als de thermostaat). Dan is mogelijk wat je wil.

    Voor de slaapkamer maakt dan niet meer uit op welke temp de wk-thermostaat ingesteld staat.

    Zorg ervoor dat voor alle kamers de woonkamerthermostaat als zoneregelaar is ingesteld (normaliter gaat dat vanzelf goed)

  • Dankjewel voor je reactie.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En plaats een bypass of laat 1 radiator continue open staan
  • Douwe dankjewel, moet ik 1 radiator in de woonkamer open laten staan? Ik wil voorkomen dat de woonkamer verwarmd wordt wanneer ik alleen de slaapkamer wil verwarmen. Op welke temperatuur moet ik dan die ene radiator zetten?
  • Ik begrijp inmiddels waarom er een bypass geplaatst zou moeten worden. Om drukverschillen tussen de aan- en afvoerleiding op te heffen indien nodig.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Off topic, maar 20 graden slaapkamer.....raam open hier zonder verwarming. Als het dik vriest raam dicht denk ik. Woonkamer naar 15 snachts. Alles al jaren, niet door gasprijzen.
  • Ook niet de bedoeling om heel de nacht 20 graden in de slaapkamer te hebben, maar even kort de slaapkamer op temperatuur brengen zonder ook de woonkamer te verwarmen is de bedoeling. Daarna naar 15 of 16 in de slaapkamer. Dus eerst woonkamer naar 15 en kort slaapkamer op 20, die daarna ook weer op 15 gaat. Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Haha owkee, ik schrok al ;-), maar zelfs dat doen we niet.

    Op zich ga ik andere ruimtes in huis ook zo verwarmen. Als het goed is stel je op de knop in de slaapkamer in wat de zoneregelaar is (thermostaat in de woonkamer), dan zou het moeten werken en kun je de verwarming in de woonkamer een half tot een heel uur voor je naar bed gaat op 15 zetten.