Luchtvochtigheid en ontvochtiger

Opties

Over dit onderwerp is niet zoveel te vinden in het forum.

Ik moet zeggen, ik had er zelf eerst ook niet zoveel aandacht voor. Nu we met z’n allen meer op energiebesparing letten, ben Ik me ook eens wat meer in dit onderwerp gaan verdiepen.

Aanleiding was onze voorkamer. Wij hebben een dertigerjaren huis met kamer en-suite. Zo met de kinderen allang het huis uit, gebruiken we eigenlijk alleen de achterkamer actief. Begin dit jaar hebben we daarom in de voorkamer de verwarming lager gezet en de suitedeuren gesloten.

Klimaatcomfort van Tado volgend, kwam ik er zo achter, dat de luchtvochtigheid in die kamer, maar ook op andere kamers regelmatig boven de 70% kwam. Nu heeft dit natuurlijk ook met de temperatuur te maken, maar dan nog.

Aangezien vochtige lucht verwarmen meer energie kost, het klam voelt die vochtige lucht en het ook eerder stinkt, werd het tijd om daar eens naar te kijken.

Dan zijn er twee punten, wat is de oorzaak en wat kun je er aan doen?

oorzaken:

te weinig ventilatie?

onlangs geïsoleerde spouwmuren?

water in de kruipruimte?

Kom er maar eens achter.

Om het de luchtvochtigheid omlaag te brengen heb ik een luchtontvochtiger gekocht.

Deze in de voorkamer gezet. Wel het is een kamer met veel boeken en mijn vermoeden was, dat daar ook veel vocht in zit. Ik heb er vele liters uitgehaald. Zo experimenterend door het hele huis, heb ik ontdekt, dat de oorzaak wel eens bij de wasmachine en de droger kan liggen. De laatste is weliswaar een warmtepompdroger, maar ik vermoed dat deze nog wel extra vocht in het huis pompt. Nu staan deze machines centraal in het huis op de overloop.

Daar heb ik de ontvochtiger deze week neergezet. Zodra we de wasmachine of droger aanzetten, gaat de ontvochtiger ook aan. Iedere sessie halen we zo toch minimaal een liter water uit de lucht.

ik ben benieuwd of dit ook blijvend verschil gaat maken met betrekking tot de luchtvochtigheid in het hele huis.

Nu gebruikt een ontvochtiger natuurlijk ook energie. We hebben echter zonnepanelen en ik gok erop, dat we hiermee wel minder gas verbruiken.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Reacties

  • Probeer een afzuigventilator bij je wasgroep. Direct naar buiten. Aansturen met een vochtigheid schakelaar. Zet die op 55%.
  • MickelMoen
    Opties

    Dank voor de reactie.

    daar heb ik ook aan gedacht. Echter, dat vraagt bouwkundig best wel een aanpassing met de nodige kosten. Bovendien, zuigt zoiets warmte weg, wat dan weer aangevuld moet worden met gas.

    Ik vermoed, dat een ontvochtiger wel zo efficiënt is.

  • Iets warmte verliest je wel. Ik heb onze wasapparaten in een aparte onverwarmde ruimte. Onderschat niet de hoeveelheid vocht. Een ontvochtiger krijgt nooit de hoeveelheid water van een was weg. Al gauw een paar liter per was.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waar komt dat water dan vandaan? Heb je een droger die de afvoerlucht gewoon de ruimte in blaast ofzo?

    Mijn wasmachine is hardstikke dicht, daar komt geen vocht uit als ie staat te wassen.

  • Een wasmachine is niet dicht . Gelukkig anders zou er overdruk ontstaan. Bij teveel wasmiddel komt het schuim er aan de bovenkant uit Een wasmachine pompt warm water weg. De damp is best veel. Leg maar eens een vochtmeter in de buurt van de wasmachine. De was die eruit komt is ook nog eens royaal van vocht voorzien. Meten is weten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Warm water??? Leef je nog in de vorige eeuw dan?

  • @Rob2 Als je wast op 60° wordt dit warm sop afgepompt en weggegooid.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar wie wast er nou nog op 60 graden???

    Als ik op mijn wasmiddel kijk staat er "wast schoon vanaf 20 graden" en OK, ik geloof dat ook niet en zet em op 30. Maar dat is minder warm dan een douche.

  • @Rob2 Als je bacterie-, schimmel en mijtvrije was wil is 60° minimum. Bij voorbeeld beddegoed. Licht vervuilde was gaat prima op eco inderdaad. https://www.bosch-home.nl/bosch-ontdekken/inspiratie/tips-en-artikelen/beddengoed-wassen
  • AaltJansen
    december 2022 aangepast
    Opties

    Ik ben ook bezig met kijken in welke ruimte de verwarming niet aan hoeft en wanneer soms wel. Een aantal ruimtes staan op vorstvrij als ze niet worden gebruikt. En als een ruimte wél wordt gebruikt, verwarm ik de ruimte naar 13 graden en zet er een infrarood paneel bij, gericht op de persoon.

    Afgelopen zomer 3 infrarood panelen gekocht. En omdat ik van het vorige stookseizoen van de tado app weet dat de relatieve luchtvochtigheid stijgt bij het dalen van de temperatuur in die ruimtes, en die soms boven de 60% op loopt, heb ik ook een luchtontvochtiger gekocht. Een adsorptie ontvochtiger, dus geschikt voor temperaturen onder de 15 graden.

    De luchtontvochtiger werkt prima, maar er zijn nog wel dingen die ik heb gevonden en nog over na kan denken:

    • als de luchtvochtigheid te hoog is kan de luchtontvochtiger de temperatuur in die ruimte een paar graden doen stijgen. Dat kan een voordeel zijn als je die paar graden nodig hebt.
    • als je gaat luchten hou dan ook de luchtvochtigheid van de buitenlucht in de gaten. Ik zie dat buiten de luchtvochtigheid 's morgens soms 100% is en in de middag bijvoorbeeld 65%. Het gaat over de relatieve lucht vochtigheid dus dat is ook nog eens moeilijk rekenen. Er is op het internet een calculator te vinden die je zou kunnen gebruiken om uit te rekenen hoeveel vocht je naar binnen haalt. In de middag luchten heeft ook het voordeel van een iets hogere buitentemperatuur.
    • wij hebben hier ook een warmtepomp droger. Deze produceert warmte en gooit het onttrokken water het riool in. Als de machine klaar is voelt de was warm en een beetje klam aan. Door de restwarmte verdampt het laatste beetje vocht uit de was en is deze toch droog. Dus als de was eruit wordt gehaald kan de vochtigheid iets stijgen. Je kan eens meten of dit inderdaad zo is. Overweeg de droger nog eens een paar minuten te laten draaien zodat de was 100% droog is. En anders de wasruimte zoveel mogelijk gesloten houden.
    • over het opwarmen van vochtige lucht en de energie die dit zou kosten is dit misschien interessant: "Omdat er vaak wordt gezegd dat vochtige lucht meer energie kost om te verwarmen besloten we dat uit te zoeken. Wat blijkt? Het opwarmen van vochtige, niet geventileerde lucht kost in theorie 0,7% meer energie dan van gezonde, geventileerde lucht. Dat verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is. Het opwarmen van een kamer wordt in de praktijk namelijk veel meer bepaald door warmteverlies via bijvoorbeeld ramen, muren en vloeren. Vochtige lucht is dus niet duurder om te verwarmen. Dat is een fabel. "

    lees verder op: https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/is-vochtige-lucht-duurder-om-te-verwarmen

    • door de fors lagere temperaturen is huis in ruimtes die niet worden gebruikt hebben we enorm op gas bespaard, de elektriciteit rekening zal iets hoger zijn maar ik zie op het SlimmemeterPortal dat ons verbruik ten opzichte van alle aansluitingen in Nederland nu 18,8% lager ligt voor elektriciteit en 35% lager voor gas. (woon in een vrijstaand wat ouder huis)