Wat is de Hysterese van de Tado thermostaat?

Opties
Peter_JS
Peter_JS
december 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Wat is de Hysterese van de Tado thermostaat?

Dus wanneer ik deze op 20°C heb ingesteld → en de temperatuur daalt bij welke temperatuurverschil schakelt de thermostaat weer in (Hysterese)? Is dat bij 19°C of 19,5°C of nog een andere temperatuur?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat soort informatie geeft Tado niet vrij.

  • Peter_JS
    Peter_JS
    december 2022 aangepast
    Opties

    Waarom niet?

    Dit is behoorlijk essentieel, en niet meer dan super standaard. Bij elke thermostaat kan je dit terug vinden alleen bij de Tado is dit onvindbaar.

    Als de hysterese minder dan of gelijk aan 0,5°C is dan staat je CV de hele tijd te werken. Dit maakt de Tado juist erg in efficent en neemt het gasverbruik enorm toe! Is hysterese ±1°C en je hebt een goed geïsoleerde woning dan is dit prima.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik weet het ook niet, ik werk niet bij Tado.

    Wat me wel duidelijk is dat is dat Tado hun systeem ziet als "voor de dommen", zij regelen alles op de manier waarop zij vinden dat het goed is, instelbare parameters zijn er niet voor de gebruiker, alleen de servicedesk kan bepaalde zaken instellen maar je hebt geen inzicht in wat die parameters zijn en hoe ze ingesteld zijn.

    Zelfs dingen als "wat vind ik een behaaglijke temperatuur" mag je niet aanpassen, dat bepalen zij voor je.

  • Peter_JS
    Peter_JS
    december 2022 aangepast
    Opties

    De hysterese en behagelijkheid zijn 2 compleet verschillende zaken. Behagelijkheid kan ik zelf bepalen, met de hysterese ben je overgeleverd aan fabrikant. De hysterese is een zeer essentieel item voor een thermostaat, is deze te fijn afgesteld dan kan je CV daardoor grote schade oplopen. Het is zo wie zo slecht voor je gasverbruik. In beide gevallen slaat je CV te snel weer aan en heb je kans op extra snel slijtage aan o.a. je kleppen en pompen.

    Zelf werk (ontwerp, ontwikkel, produceer ik o.a. temperatuursensoren, thermostaten, PID-regelaars enz enz) voor een een internationaal opererende producent voor de industrie. Te denk aan o.a. voedsel/zuivelindustrie, scheepvaart, hoogovens, petrochemie, elektriciteitscentrales, medische toepassingen ga zo maar door. Dit soort materiaal is te groot, te kostbaar en vaak overkill voor thuis gebruik. Ik ben ruim 40 jaar zeer goed bekend in temperatuur metingen en regelingen. Nu is een industieel proces natuurlijk heel wat anders (kritiek) dan voor thuis gebruik.

    Sommige (thuis) thermostaten kan je inderdaad niet aanpassen, dat is uit kosten besparende overwegingen zo bedacht. Een beetje fatsoenlijke thermostaat kan je dit instellen of is de hysterese ervan gewoon bekend. Zelfs van de oude kwik thermostaten is dit gewoon bekend. Ik heb Tado reeds gecontacteerd maar een reactie moet ik nog krijgen. Hopelijk kunnen ze me hierover uitsluitsel geven.

    Met wat testen en observeren kan ik daar zelf ook wel achter komen. Maar een adequaat antwoord van Tado of iemand die hier al van op de hoogte is, is een eenvoudiger proces ☺️

  • Peter_JS
    Opties

    Antwoord van Tado:

    De thermostaat van Tado heeft een PID regeling. Dat verklaart meteen hele een hoop dat ik na het installen (deze week) een onregelmatig en onrustig patroon in het aan/uit schakelen van de CV ontdekte. Dit is gelijk aan een NEST die dat ook heeft. Het enig dat ik daarop kan zeggen.... handig zo'n PID regeling maar geef dat (vooraf) even aan in de specificaties of gebruiksaanwijzing, wellicht een tip aan Tado🧐