Combinatie vloerverwarming en radiatoren in één ruimte

Opties

We hebben een Atag Q83C combiketel met vloerverwarming en radiatoren met termostaatknoppen in de woonkamer. Elders hebben we termostaatknoppen in de ruimten. We willen een tado slimme thermostaat met slimme radiatorknoppen toepassen. De radiatorknop voor de vloerverwarming zit in de kelderkast. We willen de slimme termostaat in de woonkamer met slimme radiatorknoppen op de verwarmingen in de woonkamer, een slimme termostaatknoppen op de radiatorknop in de kelder voor de vloerverwarming, en nog enkele slimme radiatorknoppen in keuken en slaapkamer en badkamer. Kan dat?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Je zegt dat “de radiatorknop van de vloerverwarming” in een kast zit. Maar ik vermoed dat je het dan over de RTL regelaar hebt, een knop met een lange dunne draad?
    Die mag je absoluut niet vervangen door een Tado knop. Dat is namelijk de regeling van de watertemperatuur. Als je die weghaalt dan kun je kostbare schade krijgen aan je vloer.
    Ik zou gewoon even de Tado folder over combinatie van vloerverwarming met radiatoren opzoeken en dan kiezen voor het passende systeem.
    En op dit forum zoeken, er is zeer veel over geschreven.
  • dzee
    Opties

    Dank voor je opmerking. We worden weer voor onheil behoed.🙄

    ik kan echter geen folder vinden waar de combinatie radiator en vloerverwarming in één ruimte wordt beschreven. Als je me specifieker kunt verwijzen graag.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties

    Volgens mij denkt @Herres aan de vele beschrijving van de combinatie van vloerverwarming in de woonkamer een radiatoren elders in huis. Daar is zeer veel over geschreven.

    Over de combinatie vloerverwarming en radiatoren in een en dezelfde ruimte is veel minder geschreven, en naar ik me herrinner is WAT er over geschreven is dat het eigenlijk niet ondersteund wordt.

    Je ziet dan "oplossingen" als "maak er 2 ruimtes van, woonkamer vloer en woonkamer radiatoren, en stel de boel zo in dat de temperatuur van de radiatoren net wat lager staat dan van de vloer".

  • Ik heb eenzelfde soort opstelling. 2 radiatoren en een vloer (bij) verwarming. Ik heb het verdeelblok in een andere ruimte zitten.
    De toevoer daarvan komt van een standleiding via een T-stuk naar de 2e radiator en naar de vloerverwarming. Ik heb voor dit T-stuk een thermostaatkraan met Tado knop gemonteerd. Deze bediend dus de vloer en 1 radiator. Deze laatste heeft zijn eigen ouderwetse knop nog waarmee ik hem kan 'knijpen'.
    Andere radiator heeft een eigen Tado knop.
    Alle 2 gecombineerd met een bedrade slimme thermostaat als 1 kamer en het werkt hier perfect.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Rob2 , daar heb je gelijk in 😉, het gaat om één ruimte.

    Daar heb ik toch nog wel iets over te zeggen.
    Als je de hele ruimte alle verwarmers voorziet van Tado dan loop je de kans dat de snelle opwarmers (radiatoren) het winnen van de langzame (vloerverwarming). Het gevolg is dat de vloerverwarming onvoldoende warm wordt.
    Er zijn verschillende oplossingen denkbaar.
    Zoal Rob aangeeft 2 kamers programma’s, en/of de waterstroom door de radiatoren “knijpen” dmv waterzijdig inregelen.

    Ik heb de situatie thuis net iets anders opgelost. Vloerverwarming gedimensioneerd als hoofdverwarming (Tado geregeld) met 3 radiatoren uitgerust met een gewone thermostaatkraan. Het vermogen van de radiatoren is flink verminderd door de waterhoeveelheid te knijpen, en de thermostaatkranen op 19,5 te zetten. Dan helpen ze in de ochtend sneller mee op te warmen (en de koudeval van de ramen te verminderen) terwijl de vloer ook nog voldoende warm wordt.