Tado aansluiten op Bosch 30 HCR

Opties

Vandaag is onze Tado thermostaat binnengekomen als vervanging voor de Toon, die we enkel nog als domme thermostaat hadden hangen. Reden voor aanschaf Tado: het apart kunnen verwarmen van enkele ruimtes (slaapkamer) ivm een airco om de woonkamer te warmen.

Helaas is het geheel niet zo plug&play als Tado doet vermoeden. De Toon was aangesloten als OpenTherm en dat werkte (naar mijn mening) ook prima. De Tado volgens handleiding aangesloten, maar de ketel reageert totaal niet op de aansturing van de Tado.

Deze blijft continu stoken en inmiddels ben ik zover dat ik de ketel maar heb uitgezet.

De enige aansluiting aan de Bosch ketel is de witte stekker zoals op de foto. Voor de Toon zitten de kabels in aansluiting 2 en 4. Dit is bij de installatie van de Toon (5 jaar geleden) omgezet.

Nu vraag ik me af of de aansluiting van de kabel nog steeds zo moet zitten of dat er een andere mogelijkheid is. Aansluiten op B+B (helemaal rechts) al geprobeerd. Dan stookt de ketel helemaal niet meer. Zelfde resultaat met de kabels op 1+2.

Ik ben voor nu even uitgespeeld en zoek maar de hulp op dit forum.

Indien iemand de gouden tip heeft! Dan is die van harte welkom!


Beste Antwoord

  • roydebets
    roydebets
    Antwoord ✓
    Opties

    Het mysterie is ontrafeld na enig spitwerk in de installatiehandleiding van de Bosch 30 HRC ketel.

    De aansluiting op de B + B en de Tado config op D17 is juist, zoals aangegeven in de Tado app voor professionals. Echter, de setting in het installatiemenu van de CV ketel stond niet goed. Deze stond op AAN/UIT (code 04). Nu heb ik deze op code 01 gezet. Te vinden op pagina 44 van de installatiehandleiding. Hier staat ook de aansluiting bij. In mijn geval B-B.

    Nu reageert de ketel mooi op de warmtevraag en stopt als ik de Tado weer lager zet.

Antwoorden

  • Ok.. Ergens op een Engels forum een tip gelezen over de Tado app voor installateurs.

    Hierin wordt aangegeven dat de draden aan de ketel kant op B+B moeten zitten. De Tado moet worden ingesteld op D17.

    Handige app overigens voor mensen die iets technischer zijn dan de gemiddelde mens. ;)

    Hiermee kun je ook de status van het hele systeem inzien middels "systeemcontrole". Ik heb de ketel nu uitgezet (omdat die anders constant blijft verwarmen) en dat zie je dan ook terug in de status. Die optie mis ik nog in de normale Tado app. Communicatie met de ketel kun je daarin niet opvragen.

    Ik ga morgen de kabels aan de ketel kant omzetten en de Tado op D17 instellen.

    To be continued..

  • Helaas… Tado op D17 en de kabels op B+B heeft helaas niet het gewenste resultaat. De ketel begint niet te stoken op het moment dat ik de temp hoger zet op de Tado.

    Terug naar de tekentafel dan maar. 😤
  • Hey Roy,

    Ik hoop dat je het euvel inmiddels hebt verholpen. Ik heb het zelf, met behulp van deze thread en een aantal andere op de tado fora kunnen oplossen.

    Ik wil vooral anderen helpen die problemen hebben met deze ketel. Dan zal ik de oplossing hieronder beschrijven:

    Het gaat hier om een Bosch (xx) HRC ketel. In mijn specifieke geval betreft het een Bosch 30 HRC type 2 (II). Als je deze modulerend wilt aansluiten, kan dat niet door middel van het OpenTherm protocol, maar enkel via HT-bus.

    Ik had mijn tado slimme thermostaat op dezelfde manier aangesloten als jij, en had een aantal jaar eerder al contact met tado om de thermostaat modulerend aan te kunnen sluiten. Destijds vond ik dat toch te veel moeite, en heb het zo gelaten.

    De laatste stap, die je wellicht hebt gemist, is dat je bij de verwarmingsketel de aansluitklemmen van het relais moet verbinden. Met andere woorden: verbind de draden van poort 4 en poort 2 met elkaar. Met behulp van een jumper kabel, of door bijvoorbeeld kabel 4 los te halen bij de female kant, en aan te sluiten op poort 2 naast de kabeltjes van de thermostaat aan de male kant.

    Zo weet de verwarmingsketel ook dat je het HT-bus protocol wilt gebruiken.

    Met vriendelijke groet,

    Marcus Aurelius

  • roydebets
    roydebets
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Beste Marcus,

    Bij mijn HRC30 ketel klopt de aanwijzing uit de Tado app voor installateurs dat de Tado op D17 moet staan en de kabels op B+B.

    Het enige wat dan moet gebeuren is dat de ketel in het installateursmenu ook zo moet worden ingesteld zodat deze weet dat hij modulerend is aangesloten. IK heb dit ook als oplossing van deze thread aangemerkt zodat anderen daar wellicht lering uit kunnen trekken. 👍🏼

    Een leek komt hier natuurlijk nooit zelf uit en zal altijd een installateur moeten inschakelen. Dus zo makkelijk als het aansluiten van een Tado lijkt, is het in de praktijk in sommige gevallen niet.

    Ik ben blij dat het is opgelost. Want in de winter een paar dagen zonder verwarming zitten is niet handig natuurlijk. ;-)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Je zou hopen dat de installatie wizard op https://tado.com/start deze aanwijzingen geeft (verander dit of dat in het ketelmenu) tijdens de installatie. Maar kan best zijn dat dat niet voor alle ketelmodellen erin staat.

    Helaas zie je heel vaak dat de leek de "handleiding voor professionele installateurs" volgt (die handleiding die het heeft over "zet em op D17") ipv de wizard https://tado.com/start te gebruiken die stap voor stap aanwijzingen geeft en op de achtergrond het instellen van de thermostaat voor je doet. Er komen hier dagelijks meerdere berichten van "ik heb alles gedaan zoals het moet volgens de handleiding en toch werkt het niet" en dan blijkt keer op keer dat men als leek de "handleiding voor professionele installateurs" gebruikt. Wellicht komt dat ook doordat er youtube filmpjes zijn die zeggen dat je dat zo moet doen.

    Uiteraard kijk ik niet mee met ontwikkelingen in de wizard (mijn systeem is al geconfigureerd) maar ik heb in het verleden helaas wel gezien dat Tado in principe dezelfde verbindingsmethode vast houdt. Dwz als je aangeeft dat je een aan/uit thermostaat hebt dan wordt de Tado ook weer op aan/uit geprogrammeerd en krijg je de aanwijzing de COM/NO aansluitingen te gebruiken, zelfs als de ketel wel een busprotocol heeft wat Tado ook ondersteunt, en het dus beter zou zijn om dat te gebruiken.

    Dat zou, als dat niet al aangepast is, wel een verbeterpunt zijn. Zeker als het gaat over ketels die toch maar 1 aansluiting voor alle typen thermostaten hebben (zowat alle moderne ketels, volgens mij) zodat er hooguit iets in een menu moet worden aangepast, wat die wizard wel kan uitleggen. De kabel in de ketel naar andere contacten overzetten en soms zelfs een draadbrug aanbrengen daar zal men de leek niet mee aan de slag willen laten gaan, dan moet je vaak de ketel demonteren om daar bij te kunnen.

  • roydebets
    Opties

    In eerste instantie heb ik ook gewoon de "leek" methode gevolgt via de normale Tado app. Maar aangezien het geheel toen niet werkte ben ik verder gaan zoeken. Eerst Google en daarna de Tado app voor installateurs.

    Ik ben in ieder geval blij dat ik e.e.a. toch snel werkend had.

  • Jurre
    Opties
    Is er een oplossing gevonden om hem modulerend werkend te krijgen?
  • roydebets
    Opties

    Ja hoor, na het omzetten van de instellingen in de ketel zelf werkt het perfect.

    Zie ook het "Beste Antwoord" bovenaan.

  • Panigalle
    Opties
    Ik heb sinds vandaag ook een Tado i.c.m. een Bosch 30 HRC 2, ik kwam van een Bosch FR100 thermostaat, de Tado aangesloten op - en +, de de ketel zat al op volgens mijn al goed.

    Hij slaat aan bij warmte vraag, heb alleen het idee dat de ketel stand-by staat te draaien, is het voor mij nog verstandig om de brug tussen contact 2 en 4 op het aansluitblok van de ketel te maken?
  • Andreplusplus
    Opties
    Zoals hierboven al staat: ja
  • Jurre
    Opties
    Was bij mij niet nodig. Alleen de ketel instelling aanpassen zoals hierboven genoemd
  • Panigalle
    Opties

    Ik krijg alles voor elkaar, behalve de ketel instellingen, is daar een handleiding van?

  • roydebets
    Opties
    @Panigalle Even googlen op “installatiehandleiding” voor de ketel. In de normale handleiding staat dat niet namelijk.
  • Panigalle
    Opties

    Het zal vast aan mij liggen, natuurlijk had ik al op google gekeken en vooral deze ( https://handleidingkwijt.com/bosch-30-hrc-ii-cv-ketel/ ) handleiding tegen die ik zelf ook fysiek al in mijn bezit heb.

    Zoals je schrijft, in de normale handleiding staat het inderdaad niet, als iemand mij kan helpen richting de juiste handleiding zou dat fijn zijn.

  • roydebets
    Opties

    Ik had de installatiehandleiding nog in mijn Onedrive staat. Hier de pagina die je zoekt:

  • Panigalle
    Opties

    super! dankjewel voor het delen!