Mijn eenvoudige oplossing voor TADO met vloerverwarming

Opties

Ik heb een flink aantal oplossingen voorbij zien komen om TADO aan te sluiten op vloerverwarming. Ik heb -denk ik- een eenvoudige oplossing gevonden. Ben benieuwd of ik wat over het hoofd zie. Vandaar deze nieuwe thread rondom 't onderwerp.

Ik heb een paar kamers met radiatoren en een paar kamers met vloerverwarming. De radiatoren hebben een TADO radiatorknop.

Ik heb een pompverdeler waarmee 3 kamers worden verwarmd met vloerverwarming. Ik wil deze kamers onafhankelijk van elkaar te verwarmen.

Ik heb als pompverdeler de "Therminon vloerverwarmingsunit Composite LTV". De pompverdeler heeft 5 groepen.

Ik heb het volgende gedaan:

  • TADO radiatorknoppen op de groepen van de pompverdeler geplaatst (zie plaatje). Hiermee worden de groepen aangestuurd:
    • groep 1 en 2 horen bij kamer 1
    • groep 3 en 4 horen bij kamer 2
    • groep 5 hoort bij kamer 3
  • Per kamer een TADO draadloze temperatuursensor
  • In de TADO app 3 kamers aangemaakt. Hier de temperatuursensor en de radiatorknoppen aan toegevoegd.
    • TADO Kamer 1: temperatuursensor in kamer 1 + TADO radiatorknoppen van groep 1 en 2
    • etc

Nu heeft iedere kamer zijn eigen TADO aansturing en temperatuur.

Mijn vraag is: waarom heeft niemand deze oplossing op dit forum? Ik heb het vandaag zo ingesteld en alles lijkt prima te werken. Ik heb wel een keer een storing gehad van de knop, dus misschien werken de knoppen niet goed op een pompverdeler, of werken ze niet goed wanneer ze te dicht bij elkaar zijn. Het kan ook 'n eenmalige "glitch" zijn. Dat moet ik nog even goed in de gaten houden.

Wanneer niemand bezwaren heeft tegen deze oplossing, dan raad ik 'm van harte aan. De vloerverwarming wordt nu op precies dezelfde manier aangestuurd als de radiatoren. Je hebt geen zonekleppen nodig, geen slimme bedrade thermostaten en geen extra loodgieterswerk om het allemaal werkend te krijgen.


Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Deze oplossing is "algemeen bekend" en veel besproken in de vloerverwarming topics!

    Er zijn wel wat nadelen:

    • als er geen warmte gevraagd wordt in de ruimtes met vloerverwarming staat te pomp tegen 5 dichte kleppen te pompen
    • de radiatorknoppen gaan "modulerend" open terwijl je in een vloerverwarming zou willen dat ze altijd of helemaal open of helemaal dicht zijn. dit is een softwarekwestie, Tado zou dat kunnen oplossen maar dat doen ze niet
  • OK. Duidelijk. Bedankt voor de snelle reactie!

  • b3rry
    b3rry
    december 2022 aangepast
    Opties

    @JohanEnsing ik zou je willen adviseren geen foto's te plaatsen waar ook de autorisatiecodes zichtbaar zijn.

  • P_Veldhorst
    Opties
    @JohanEnsing, Hallo Johan, een beetje laat, maar ik wilde ook nog even inhaken op dit topic. Ik gebruik ruim een jaar de door jouw voorgestelde oplossing tot volle tevredenheid.
    Ik vermoed dat het eerste door @Rob2 genoemde nadeel inderdaad een probleem is. Om die reden heb ik 1 groep op de verdeler altijd deels open.
    Het tweede nadeel erken ik niet. Ook met 1 golfje zie ik dat er voldoende regeling is. Dus wat mij betreft is moduleren een voordeel.
  • VeraG
    Opties

    Hi, ik hoop dat iemand mij kan helpen een jaar na data op dit topic. Wij zijn bezig met de tado thermostaat aansluiten op onze therminon verdeler en lopen tegen een paar punten aan:

    • De motor die bij jouw afbeelding rechtsonder te zien is, heeft bij ons "2 draden" die eruit komen. 1 die duidelijk dat zilveren draadje is en die in een stroom kabel gaat, en 1 die op een soort kastje naast de motor is aangesloten met de grote van het appartement wat het moet verwarmen.
    • Nu krijgt de thermostaat wel door dat er warmte binnen moet komen, maar we krijgen de warmte nog niet "doorgesluisd" richting de thermostaatknoppen

    Is dit een bekend probleem?

  • Andreplusplus
    Opties
    U spreekt in raadselen, @VeraG .
    Kun je wat meer info geven, hoe/waarop heb je de thermostaat aangesloten? Heb je net zo als op de foto knoppen op de verdeler? Wat is "dat kastje", kun je misschien foto's plaatsen? En zilveren draadje de stroomkabel in??? Waar gaat die kabel naartoe dan?
    Het lijkt me de capillair van de verdeler thermostaat, superdun buisje, geen draadje.