Ketel gaat niet aan na installeren tado thermostaat

Ik heb een nieuwe tado thermostaat aangesloten op mijn Vaillant HRPro ketel, vanaf mij ketel lopen 2 draden naar de woonkamer, als ik deze draden met elkaar verbind gaat de ketel aan. Ik heb deze draden aangesloten op de aansluitingen die gemarkeerd zijn met + en - op de tado thermostaat.

De thermostaat is verbonden met de app op mijn telefoon, ik geef in de app aan dat ik thuis ben. In huis is het 15graden. Ik stel de thermostaat in op 18 graden, maar de ketel gaat niet aan.

Ik heb nu mijn oude thermostaat maar weer terug gezet. Doe ik iets verkeerd of werkt mijn thermostaat gewoon niet?

Antwoorden

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Je doet denk ik iets verkeerd. De wizard van Tado gebruikt? Tado.com/start? Eerst de bridge, dan de thermostaat....
  • Ik heb de handleiding gevolgd en de app geeft ook aan dat hij verbonden is met de thermostaat ....

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Ketel ook een keer aan en uit gezet?
  • @jan_nl, dank voor je suggesties, ik vermoed dat jij verbonden bent aan tado? Ik heb de ketel uit gezet voor het aansluiten van de thermostaat en daarna weer aangezet.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je graag hulp wilt krijgen van je medegebruikers dan moet je vooral gaan insinueren...

  • @Rob2 Sorry, misschien ben ik wat cynisch, en kan ik me maar nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die belangeloos dit forum in de gaten houden om medegebruikers te helpen. Daarnaast zou ik het ook erg logisch vinden als tado mensen zou inschakelen om hulp te bieden op dit forum. Mijn vraag (door jou als insinuatie gelezen) was dan ook echt niet negatief bedoeld. Ik ben erg blij met alle reacties, of het nou mijn probleem oplost of niet.

  • Heel af en toe komt er iemand van tado langs, herkenbaar aan de avatar met tado logo.
    De rest zijn medegebruikers die geheel vrijwillig en vrijblijvend belangeloos anderen proberen te helpen.
    Heb je een VR33 Opentherm module of niet? Die moet er tussenuit. Bedrading in de ketel op de juiste bus contacten en tado instellen via tado.com/start
  • Volgens mij heb ik geen VR33 Opentherm module, in de ketel gaan de draden die van mijn thermostaat komen in twee connectie punten die gemarkeerd zijn met 3 en 4.

    Ik heb de thermostaat even los gehaald en er een twee aderige kabel gemonteerd aan de + en - contacten. De thermostaat is verbonden met de app, ik geef aan dat ik thuis ben en vraag een temperatuur hoger dan de temperatuur in de kamer. Ik verwacht dan dat de thermostaat de + en - contacten verbind en dat ik geen of weinig weerstand zou moeten meten over de kabel die ik er heb ingedaan. Is dat een juiste aanname? Ik meet de weerstand met een kabel ertussen ipv direct op de contactpunten van thermostaat, omdat de thermostaat misschien anders kan reageren als hij niet op zijn grondplaat zit.

    Ik zie de weerstand niet afnemen, maw de thermostaat verbind de + en de - niet. Moet ik de thermostaat nog op een of andere manier vertellen met wat voor een systeem hij te maken heeft?

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭

    @michielR Ik heb niks, maar dan ook helemaal niks met Tado te maken. Zoals op elk forum zijn er massa's mensen die belangeloos anderen helpen om tot een oplossing te komen. Deels door zelf te lezen (en heel veel eigenwijze reacties te lezen) en na te denken en deels door eigen gebruik van de betreffende spullen.

  • @michielR Je kan niet zo maar wat meten aan een bus protocol. Je kan beter handleiding van ketel openslaan, ontdekken welk protocol de ketel ondersteunt en op welke contacten je moet aansluiten. Vervolgens tado op het juiste protocol instellen (Eenvoudigst via (her-)installatie van thermostaat in de app of via www.tado.com/start)
    Ik vermoed eBus (D07) en contacten gemarkeerd met + en -