Radiatoren geven 'stromend water' geluid

Opties

Goedemiddag,

4 weken geleden heeft de loodgieter een 6e radiator geplaatst (locatie: badkamer). Vervolgens heeft hij alle radiatoren (totaal 6) voorzien van een Tado slimme radiator knop. Vanaf het moment van installatie, geven 2 radiatoren 'stromend water/zacht tikkend' geluid af. Dit vindt plaats wanneer ik de thermostaat aan zet.

Samengevat

  • Ik heb 6 radiatoren waarvan 5 voorzien zijn van een Tado radiatorknop
  • Probleem speelt sinds de knoppen zijn geinstalleerd
  • Ik heb ook een Tado slimme thermostaat

Wat heb ik al geprobeerd?

  • alle radiatoren ontlucht
  • CV ketel bijgevuld (netjes tussen 1.5 - 2 bar)
  • De radiator in de badkamer heeft de loodgieter nu voorzien van een 'normale' radiator knop en die staat altijd open.

Ik heb eerder (voordat ik Tado gebruikte) ook ooit last gehad van stromend water geluid. Ontluchten en bijvullen CV ketel was toen de oplossing. Maar sinds ik Tado knoppen heb, lukt het me niet om het probleem op deze manier te verhelpen.

De loodgieter geeft aan dat het probleem veroorzaakt kan worden door de Tado knoppen. Ik had er immers voorheen geen last van.

Heeft hij gelijk en heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ontluchten kan heel lastig zijn, maar is de oplossing
  • Vogelund
    Opties

    Dank voor je reactie Douwe. Waarom is ontluchten 'heel lastig'?

    Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Ik heb inmiddels wel 10 keer geprobeerd te ontluchten. Maar hoe vaker je ontlucht, des te lager de druk wordt. Dus dan moet je weer bijvullen met het risico dat je daarna weer moet ontluchten.

    Ik heb zelf dit filmpje gebruikt als voorbeeld.

    https://youtu.be/0sP2bZmqjFk

  • Andreplusplus
    Opties
    Of pompsnelheid te hoog waardoor je het water hoort stromen? Zijn het radiatoren dicht bij de ketel?
  • Vogelund
    Opties

    De radiatoren staan relatief dichtbij de ketel. 2 radiatoren een paar meter van de ketel vandaan. Maar het probleem speelt sinds ik de nieuwe radiator in de badkamer heb laten plaatsen en sinds de Tado knoppen erop zitten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het is lastig omdat men denk dat als er water uit de ontluchting nippel stroomt het dan klaar is. Als de radiator los/leeg is geweest of het leidingwerk is los geweest, kunnen er luchtbellen in het systeem zijn, zeker als de ontluchting niet op het hoogste punt zit.
  • Vogelund
    Opties

    De radiatoren zijn inderdaad los geweest. Is er nog een speciale manier van ontluchten, buiten hoe ze het in het filmpje voordoen?

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Precies, ik ben wel eens een paar weken bezig geweest met ontluchten. In vers water zit veel lucht. Het duurt wel even voordat dat er allemaal uit is.
  • Andreplusplus
    Opties
    En de ketel heeft geen automatische ontluchtingsfunctie?
  • Vogelund
    Opties

    Hierbij een update. Zojuist heb ik tijd gehad om weer te ontluchten. En ik heb ook alle Tado knopper er even afgehaald om te kijken of het stromende geluid dan weg zou zijn.

    Het geluid is ook aanwezig zonder de Tado knoppen. Dus dan zou je zeggen dat die het probleem niet veroorzaken.

    Wel is het stromende geluid al een aantal dagen minder. Ik heb nu nog last van licht 'ratelend' geluid. Kwestie van steeds een beetje ontluchten en met de tijd gaat het over?

    @Andreplusplus daar stel je een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Kan ik dat ergens zien? Ik gok van niet aangezien de cv ketel zo'n 13 jaar oud is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou dat had mijn vorige ketel 20 jaar geleden ook al... vaak wordt er bij installatie ook zo'n ontluchter gemonteerd vlak bij de ketel. Mijn installatie heeft zowel een vuil afvanger (in de retour) als een ontluchter (in de aanvoer) bij de ketel, dat zijn twee cylindervormige messingkleurige dingen die aan de leiding gemonteerd zitten.

  • Andreplusplus
    Opties

    wat rob2 zegt en in de handleiding

  • Vogelund
    Opties
    Het ratelende geluid komt van het expansievat vandaan, kom ik net achter.

    Ik geloof meteen dat een ontluchter monteren moet werken.

    Maar hoe kan het dat er voor het plaatsen van de nieuwe radiator en Tado knoppen geen vreemde geluiden te horen waren?
  • Andreplusplus
    Opties

    Of expansievat is lek, dus vervangen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Maar hoe kan het dat er voor het plaatsen van de nieuwe radiator en Tado knoppen geen vreemde geluiden te horen waren?"

    Toen zat er geen lucht in het systeem...

  • Ellepel
    Opties
    Wij hebben sinds de kerstvakantie ook het Tado systeem en ervaren ook dit stromende geluid en daarbij hebben we ook het probleem dat de werkelijke temperatuur lager is dan wat de knop meet. Dat kun je zelf corrigeren. Maar dan nog blijft het in mijn werkkamer een stuk kouder dan ingesteld terwijl de radiator maar lauw voelt.
  • Andreplusplus
    Opties
    1e reactie: ontluchten!
    2e optie is dat de CV te hard staat te pompen terwijl kranen maar een beetje open staan. Dan zou je ketel of pompvermogen terug kunnen schakelen, daarvoor moet je handleiding van de ketel erbij pakken.
  • Ik heb hier ook last van. Bijna alle radiator knoppen in mijn huis zijn van Tado.
    Heb ook geen idee wat het is maar het maakt veel herrie.
    Hopelijk heeft iemand een verklaring en oplossing.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Ontlucht en pompvermogen (toerental) bekeken/aangepast?

  • Vogelund
    Opties

    Hoi allemaal,

    Even een update vanuit mij. Het probleem lijkt opgelost. Ontluchten heeft geholpen. Ik had natuurlijk al aangegeven dat ik al had ontlucht, maar de laatste keer net even wat anders:

    • Expansievat had ik nog niet ontlucht. Nu wel
    • Voordat de de radiatoren individueel ging ontluchten had ik de Tado knoppen er helemaal afgehaald

    Ook het expansievat trilt nu nauwelijks meer. Dat heeft ongetwijfeld met het ontluchten te maken. Daarnaast trilde het expansievat tegen een nieuwe leiding aan. Die nieuwe leiding was door de loodgieter geplaatst om de radiator in de badkamer mogelijk te maken. Dus dat vervelende trilgeluid is nu ook weg.

    Conclusie: heel goed ontluchten (incl. tijdelijk verwijderen van de Tado knoppen tijdens het ontluchtingsproces)