Dit is een ouderwetse aan-uit regelaar uit het jaar nul.

Opties

Vandaag de bedrade versie van tado V3+ geinstalleerd, ter vervanging van mijn 22 jaar oude Nefit Moduline 30 op mijn even oude Nefit Ecomline HR classic. Mijn woning wordt met vloerverwarming verwarmd, met een paar aanvullende radiatoren in de badkamer etc. door middel van een weersafhankelijke regeling.

Communicatie werkte kennelijk wel goed, want als ik de verwarming of warm water wilde, dan gebeurde dat ook. Maar dat is ook alles. Want normaliter houd ik de vloer een beetje op temperatuur, om te grote schokken te vermijden. Dat werkt niet bij tado, die gooit de verwarming gewoon helemaal uit, dus de vloer koelde vreselijk af vandaag. En vanavond ging alles vol aan.

Kennelijk is tado gewoon een aan-uit regelaar uit het jaar nul. Ik kan geen stooklijn invoeren, ik zie niet wat de ketelwater temperatuur is, er is geen effect van de buitenvoeler die wel geinstalleerd is, de vloerverwarming koelt compleet af. Wat moet je met zo'n rotding? Precies: vanavond het kreng weer van de muur gesloopt en mijn oude vertrouwde Moduline weer opgehangen. Die heeft wel geen app, maar werkt tenminste. Oh ja: de tado meet bijna 2 graden hoger dan 3 andere thermometers heel dicht in de buurt. Dus nog onbetrouwbaar ook.

Ligt het nou aan mij, of is tado gewoon een leuke, maar nutteloze gadget? Heb ik nu echt iets gemist voordat ik het ding morgen in de grijze bak dump?

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Heb je de thermostaat wel ingesteld via OpenTherm? Of via aan/uit regeling?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat klopt, Tado heeft niet een dergelijke weersafhankelijke regeling maar een regeling op basis van gemeten temperatuur. Er is discussie of er iets gedaan wordt met de buitentemperatuur, die wordt wel gemeld in het systeem.

    Als de boel niet bevalt is retoursturen het beste denk ik, reken in ieder geval NIET op verbeteringen in de software in de loop der tijd!

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Ik heb ook een Nefit ketel, weliswaar nieuw en geen vloerverwarming. Maar er wordt prima gemoduleerd. De temperatuur blijft zelfs veel constanter dan bij de (oude) Nefit easy die ik eerst had. De overshoot is ongeveer hetzelfde.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja het moduleren werkt goed, hier ook. Maar wat RensPeter bedoelt is dat je in een situatie met veel vertraging, bijvoorbeeld een vloerverwarming, geen constante temperatuur krijgt. Die thermostaat die hij had die kan een constante stroom warm water geven waarvan de temperatuur afhankelijk is van de buitentemperatuur, niet van de temperatuur in de kamer. Dat moet je dan "inregelen" zodanig dat de kamer de goede temperatuur krijgt. De thermostaat is dus niet de hele tijd bezig de ketel harder en zachter te laten branden om de temperatuur in de ruimte constant te houden.

    Dit is een systeem wat vaak in grotere gebouwen gebruikt wordt (evt in combinatie met thermostaatknoppen op radiatoren) en wat je bij trage vloerverwarming wilt hebben. Het kost wel meer gas, een reden waarom je het tegenwoordig wellicht niet meer wilt. Maar het geeft het comfort van een constante temperatuur, al is die wellicht een graadje te hoog.

  • Andreplusplus
    Opties
    Wat een geklets allemaal. @RensPeter is niet tevreden, zonder na te gaan of het aan zijn installatie/configuratie ligt en of er wellicht nog te verbeteren is.
    Hij wil er blijkbaar geen moeite in steken. Nou op marktplaats dan maar (en loop hier niet te mokken). Overigens 22 jaar - tenzij je recent een nieuwe brander hebt, zou eens om gaan kijken naar wat anders (zuiniger)
  • PieterG
    Opties

    Als aan/uit thermostaat is de Tado inderdaad een prutsding.

    Geen adaptieve eigenschappen, niet configureerbaar etc. Dit leidt bij mij tot veel te grote overshoots. (met dito gasrekening!!)

    Wat écht een vette bug is: Ik zie dagelijks in de app, bij opstart/inregelproces, dat de ruimte temperatuur al enige tijd BOVEN het setpoint is en dan nóg stuurt Tado vrolijk mijn ketel AAN (symbool met drie verticale '~~~' )

    Dus terwijl de overshoot al gaande is, doet Tado er nóg een maximaal schepje bovenop. Tado compenseert de reactie van de installatie niet en heeft dus blijkbaar geen benul van wat er gebeurt in de regelkring. Als je dit inregelproces laat doorlopen, dan dempt de grafiek wel golvend uit in 2 a 3 golven zoals het hoort maar die overshoots zijn flinke m3 gas-verspillers.

    Dit ongewenste gedrag zou je kunnen beperken door de factoren van de P+I (+D?) regeling aan te passen maar helaas kun je deze niet zelf wijzigen. (onvoorstelbaar eigenlijk!)

    Nu heb ik het opgelost door aanpassingen in mijn ketelregelaar. (brandervermogen naar zo'n 40% en Taanv.max. op 60)

    Kortom, prutsding. Niet kopen als je een aan/uit thermostaat nodig hebt!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Het klopt dat het ketel vermogen naar beneden gesteld moet worden. Dit komt omdat Tado de kamers individueel opwarmt in plaats van de hele woning tegelijkertijd.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Ik zou wel op de ketel kijken naar het brandervermogen en niet te veel afleiden uit de kringeltjes die tado laat zien.
  • PieterG
    Opties

    @Jan_nl Uiteraard kijk ik naar de ketel want die Tado app doet maar wat met die kringeltjes.

    (geconfigureerd als aan/uit regeling... maar Tado app laat allerlei varianten van aansturing zien d.w.v. 1,2 of 3 kringeltjes. Als in : de schakelaar is een beetje aan, de schakelaar is iets meer aan, de schakelaar is écht helemaal aan. Onzin natuurlijk, maar dat is wel wat ie laat zien in de app ;-)

    En dat ik boel enorm moet knijpen met ketelvermogen omdat Tado maar door blijft stampen terwijl de setpoint waarde allang is overschreden, is natuurlijk een domme beginners bug volgens principes van meet- & regeltechniek... Maar, los van deze domme bug die men gewoon moet oplossen, kan de firma Tado ook nog iets leren over adaptieve regelingen. In 1986 werkte ik al met HVAC GBS systemen die dit allang perfect onder de knie hadden...

  • PieterG
    Opties

    Toelichting: ik gebruik één Tado en deze alleen als aan/uit thermostaat voor de ketel. Dus geen zoneregelingen op de radiatoren. Ofwel de meest simpele set-up die je kunt hebben.

    Nu ik zie dat Tado amper werkt volgens de meet- en regeltechnische principes die we al tientallen jaren kennen, ga ik niet nog meer investeren tenzij men de amateuristische firmware upgrade naar een hedendaags professioneel niveau.

    Helaas is de termijn voor terugsturen voorbij, ik zit midden in een verbouwing, en als ik er aan toe kom, zoek ik wel wat anders.

  • PieterG
    Opties

    En dat ik niet zelf bij de settings van de PI regeling firmware kan, irriteert me mateloos.

    Want i.p.v. zelf het gedrag inregelen en aanpassen op mijn installatie, sta ik nu als een aap naar een roestig horloge te kijken...

    Is er al iemand die de Tado heeft ge-root of de firmware heeft gehackt?😉

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Hier werkt alles prima hoor. En als je Tado knoppen hebben geven die kringeltjes ook daar een hint mee aan.

    Ik snap dat ze niemand bij de settings van de pid regeling laten. 99% van de mensen snapt dat niet en heeft daar ook geen behoefte aan. Veel te veel variabelen, die ook nog eens per kamer (kunnen) verschillen.

    Een aan/uit ketel...is toch ook niet meer echt van deze tijd?

    Wat zegt de helpdesk?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De aan uit regeling is tijdsproportioneel
  • Andreplusplus
    Opties
    Zoek maar even op pulsbreedtemodulatie op dit forum
  • PieterG
    PieterG
    februari 2023 aangepast
    Opties

    @ Jan_nl

    Een aan/uit regeling is i.d.d. niet van deze tijd 😅 Maar ik zit in een renovatie en ga van het gas af.

    Woonkamer, serre, keuken en hal heb ik voorzien van vloerverwarming, gevoed met een warmtepomp. Het andere deel van de woning volgt nog en dat deel draait nu nog op een gasketel met radiatoren. Ik koos voor een draadloze thermostaat zodat ik die kan plaatsen in een ruimte van de woning waar op dat moment warmtevraag is. Dit kunnen kantoren op de begane grond zijn of bijvoorbeeld slaapkamers boven. (grote woning, bijna 1275m3)

    De gasketel is 15 jaar oud en moet dus nog een jaartje mee totdat de renovatie klaar is. Deze ATAG ketel werkt met een propriatary thermostaat en dito protocol endaar is geen draadloze versie van verkrijgbaar. Daarom dus veranderd naar aan/uit regeling😉

  • PieterG
    Opties

    @ Jan_nl , @Douwe, @Andreplusplus

    Dank voor jullie reacties. Ik ga nog even kijken wat er te vinden is over de proportionele en puls-breedte eigenschappen van de Tado aan/uit regeling.

    Dit gaat echter mijn probleem niet oplossen. Want, feit blijft wel dat als de gemeten ruimtetemperatuur blijft oplopen tot een graad _boven_ de setpoint, doordat Tado de ketel continu blijft aansturen, dat dit gewoon niet klopt. De ketel blijft écht continu aan en stampt lekker door totdat Tado veel te laat besluit om uiteindelijk de aansturing in te trekken.

    Volgens een zelflerend principe, wat Tado dus niet kan...., moet de ketelaansturing al worden ingetrokken juist vóórdat de setpoint is bereikt. Dit om overshoots te voorkomen en gas te besparen. En hoeveel tijd van te voren dit precies moet gebeuren, hangt af van de mate/snelheid van oplopen van de gemeten ruimtetemperatuur binnen een bepaald tijdsbestek (en eventueel rekening houdend met de actuele buitentemperatuur) en dient de regeling van Tado zelf uit te rekenen. Maar ja, deze functionaliteit zit er dus niet in en dat is écht een fikse tekortkoming want het druist in tegen de principes van energiezuinig en doelmatig stoken.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Bij mijn ketel (een Nefit) zie ik ook dat het stoken tijdig stopt. Door het gebrek aan zelflerend vermogen, stijgt de temperatuur nog wel eens (te veel) door.

    Wat ik wel lees is dat Tado zelf wel aanpassingen aan de regeling kan doen, daar al contact mee gehad?

    Ook een warmtepomp heeft Tado nog niet echt onder controle volgens mij.

  • PieterG
    Opties

    Ik gebruik Tado alleen voor de gasketel en 10 radiatoren. (wamtepomp heeft een eigen thermostaat en dit circuit is volledig gescheiden)

    Bij mij staat Tado dus gewoon aan één stuk door met 100% warmtevraag (3 kringeltjes) de ketel aan te sturen terwijl de gemeten ruimtetemperatuur inmiddels al bijna 1 graag boven het setpoint is. Er ontstaan te veel overshoots én de regeling oscilleert te lang. Typisch gedrag dus van een fout ingesteld PI(D) algoritme.

    Doordat ik niet (advanced modus of zo had handig geweest) zelf de P-factor en I-tijd kan instellen is het ook niet mogelijk om te analyseren of de P-factor te groot is of de I-tijd te kort is (of beide).

    Kortom, ik kan 'm niet inregelen.

    Helpdesk biedt geen oplossing. Krijg alleen standaard knip-en-plak teksten die niet op mijn vraag ingaan. Bijna op het niveau 'zit de stekker er in' zoals: "In het algemeen is het dus normaal dat u het relais niet onmiddellijk hoort klikken na een warmtevraag" .... dit gaat dus precies helemaal niet over mijn probleem dat ie niet tijd en meteen uitschakelt....😫