Tado gebruiken als 'normale' radiatorknop

Opties
Hallo,

Ik ben bezig met het uittesten of tado goed past in ons huis. Ons huis bestaat uit een mix van (bij)vloerverwaming, convectorput en radiator op de begane grond en radiatoren op de verdieping. Alle radiatoren zijn voorzien van tado radiatorknoppen.

We proberen de keteltemperatuur aanvoer zo laag mogelijk te zetten om te testen of we eventueel naar een (hybride) warmtepomp kunnen. De ketel staat nu op 45 graden en max vermogen op 80% we hebben het hier redelijk aangenaam mee. Wel zijn wij dan genoodzaakt de verwarming aan te laten staan zodat de ruimtes op de verdieping niet teveel afkoelen.

De termostaat in de woonkamer staat standaard op 18,5 graden, deze stuurt de ketel nooit aan, als een radiator in een slaapkamer om temperatuur vraagt zullen de vloerverwarming en convectorput altijd aanslaan, we hebben geen aparte zone of afsluiter hierop.

De radiatorthermostaten op de slaapkamers zijn ingesteld op 17 graden, echter koelen 2 kamers snel af waardoor ze teveel vragen van de ketel, dit zie ik dan ook terug in het verbruik.

Ik zou eigenlijk eens willen proberen om de oude situatie weer na te bootsen met de tado's, dwz de thermostaatknoppen op een max temperatuur te zetten maar ze niet los de ketel aan te laten sturen, dat wil ik dan graag door de hoofdthermostaat in de woonkamer laten regelen.

Hebben jullie een idee of dit mogelijk is, of tips hoe ik de tado's in ins geval beter/slimmer kan inzetten?

Alvast dank voor het meedenken!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, je kan in elke ruimte in de app de zoneregelaar op ‘onafhankelijk’ zetten, behalve in de ruimtes waar je de ketel wel wilt kunnen aansturen.

  • djeed1
    Opties
    Dank voor je reactie Andreplusplus, dat zou een goede optie zijn.

    Wat bedoel je precies met de zoneregelaar in de app? Bedoel je dan de tado thermostaat of de radiatorknoppen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De zoneregelaar is een instelling van de ruimte. Dat schrijft hij al. Als je het niet kunt zien in de app ga dan eens naar de website app.tado.com met je computer dan is het allemaal veel overzichtelijker.

  • djeed1
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties, ik heb de instelling gevonden in de webbrowser en nu ook in de app. Echter als ik de zoneregelaar van een kamer op onafhankelijk zet, zou deze niet met de ketel moeten communiceren als ik t goed begrijp.. dat is echter niet het geval, ik zie, wanneer ik de radiatorknop in een slaapkamer op een hogere temperatuur zet, in de tado app dat hij met 3 streepjes warmte vraagt aan de ketel, dat zie ik ook terug in domoticz, 100% power.

    Mogelijk doe ik hier iets verkeerd?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De knop vraagt wel warmte lijkt het, maar de ketel wordt niet aangestuurd. De 3 streepjes geven aan hoe de stand van de knop is
  • djeed1
    Opties

    Thanks Douwe, ik heb het eens geprobeerd met de laptop naast de ketel, daar werd ik nog niet veel wijzer van. Ik heb nu alle ruimtes onafhankelijk gezet en wacht eens af wat er nu gebeurd, helaas kan ik met de tado thermostaat de ketelvraag niet meer uitlezen, dit ging wel met de Nefit Easy icm Domoticz.

    Ik ga het eens uittesten en kom bij jullie terug zodra ik meer weet!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dan ga je in de kou zitten vrees ik
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    De knop zegt dan idd 3 streepjes, maar de ketel doet dan echt niks hier. Nadeel is alleen dat op basis van de tijd dat een knop 3 streepjes geeft ook het verbruik berekend wordt, terwijl die radiator allee meeloopt.