Grote temperatuurschommeling bij vloerverwarming

Opties

Wij hebben in de woonkamer vloerverwarming aangestuurd door een bedrade slimme thermostaat die de ketel aanstuurt, en een slimme radiatorknop die dienst doet als alternatieve zoneklep (geen aanbevolen oplossing, maar het werkt wel).

In de rest van het huis slimme radiatorknoppen op alle radiatoren (werkt prima).

In de woonkamer merk ik dat bij een constante temperatuur instelling van 19 graden, de temperatuur zakt naar 18,5 en dan weer stijgt naar 20 graden. Dit verschil vind ik vrij groot, Is hier iets aan te doen middels instellingen o.i.d.? (zie de bijgevoegde afbeelding)

Tweede vraag, ik weet dat het aanbevolen is een zoneklep te installeren (en dan de ST de zoneklep laten aansturen, en een extra draadloze-ontvanger voor de aansturing van de ketel), in plaats van de slimme radiatorknop die nu voor de vloerverwarming gebruikt word. Zou de installatie van een zoneklep een oplossing zijn voor het bovengenoemde of maakt dat eigenlijk geen verschil?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Zonder de rest van je installatie te kennen, vervangen van knop door klep zou de situatie kunnen verbeteren, want opent snel, en heeft grotere doorstroming.

    Verder daalt de temp behoorlijk in de nacht en je ziet dat tado pas laat naar vol verwarmen (3 golfjes) gaat. De koude nacht is daar een factor in, maar ook wel dat tado de knop niet helemaal opent (en naar verluidt bij 1 golfje nog helemaal niet) dus dan gaat er geen warm water naar je vloer.