Te veel moduleren

Opties
Hallo allen,

Ik heb sinds 6 maand een Tado aan mijn Nefit topline.
Nu valt mij op dat de oude Nefit thermostaat zuiniger was.
Nefit 0.315m3/graaddag
Tado 0.421m3/graaddag
Tevens slaat de ketel af (lijkt op pendelend gedrag maar het word door Tado zo aangestuurd)
Tado stuurt de ketel naar 10% na een minuut of 10 5% 10 minuten later uit. Dan weer 5%
Soms slaat de ketel aan voor 2 minuten.

Is er iets te doen tegen deze rare manier van aansturen?
Op dit moment zit ik er ernstig over te twijfelen de Tado retour te doen.

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Wat vervelend dat het verbruik hoger wordt!
    Kan het niet zo zijn dat er plaatselijk ruimtes meer verwarmd worden dan vroeger voordat je Tado had?
    Het stookgedrag wat je beschrijft is wel typisch Tado, daar verander je niets aan.
  • jos92
    Opties
    Ik heb begin vorig jaar alles waterzijdig ingeregeld. Nadien is er geen knop meer aangeraakt. Ik weet dus zeker dat alles hetzelfde verwarmd word als voorheen.

    Het is dus normaal dat een Tado een soort pulserend stookgedrag vertoond?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ja, kijk maar eens rond op het forum. Dan kom je het wel tegen.

  • jos92
    Opties
    Ik had vorige week contact gehad met de installateur hierover. Maar omdat de ketel aangestuurd word door Tado konden zij er weinig aan doen.
    Hij waarschuwde wel dat dit overmatige opstarten voor meer vervuiling in de ketel zal zorgen.

    Helaas is er dus weinig anders te doen dan op zoek gaan naar iets vervangends.
  • Andreplusplus
    Opties
    Nou ja, heb al iets verder gekeken? Hoe stuur je de ketel aan, relais of modulerend? (no+com of +en - voor de draadjes?)
  • jos92
    Opties
    Ja ik ben hier al vrij lang mee bezig.
    De ketel word modulerend aangestuurd.

    Ik heb alles waterzijdig afgeregeld en het vermogen op de ketel had 5%boven het vermogen van de radiatoren (ivm koud weer capaciteit)
    Ik ben al met het vermogenen maximale water temperatuur bezog geweest. Dit alles helpt niks. Het enige wat ik eigenlijk bereikt heb is dat er nog meer verbruikt word per graaddag omdat dan de ketel niet goed afgesteld staat op het verwarmingssysteem.

    Ik heb laatst de oude Nefit moduline300 terug geplaatst en heb gewoon weer het oude zuinigere verbruik waarbij de ketel netjes egaal op 5% loopt.

    Zodra dat ik de Tado terug hang begint het pendelen weer (5% voor 15min. 10%voor 5min. Uit voor 5 min. 10% etc. Etc.) Het pendelen tussen 5 en 10% vind ik niet erg. Het gaat mij om het uitschakelen voor 2 tot 10 minuten tussendoor. Tado stuurt dit bewust aan en het is dus A. Onzuinig B.slecht voor de ketel.
  • jos92
    Opties
    Even inhakend hierop, ik snap de gedachte van Tado. Ik vermoed namenlijk dat Tado dit oendelen bewust doet. 90% van de cv installaties in Nederland is niet waterzijdig afgeregeld.

    Door de ketel op laag vermogen te laten pendelen kun je deels het probleem van een niet ingeregelde installatie verhullen en zal er een aanzienlijke hoeveelheid gas bespaart worden.

    Ik verwacht ook niet dat ik zuiniger ben dan met de oude thermostaat (mijn stookgedrag is al zuinig en ik heb tado alsnog op manueel staan omdat hij anders helemaal meer verbruikt).
    Maar het laatste wat ik had verwacht is meer gaan vebruiken. En vergis je er niet in, we praten hier over ruim een m3 per dag meer!
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dat heb je prima uitgezocht allemaal.
    En ik kan alleen maar zeggen dat dit stookgedrag normaal is bij Tado, en dat ik het bij verschillende mensen die metingen hebben gedaan op de site ben tegengekomen.
  • jos92
    Opties
    Bedankt voor de info Herres.
    Ik denk inderdaad dat het voor woningen zonder ingeregelde installatie besparend werkt. Helaas in mijn situatie niet.
    Jammer, want het Tado systeem werkt super en de integratie met home assistant is werkelijk geweldig en geweldig makkelijk.
    Voor mij is een verhoging van 3.6m3 per dag naar 4.7m3 per dag echter wel reden om te gaan kijken naar een andere oplossing.

    Bedankt voor de hulp.