Advies nodig voor mijn situatie vloer(bij)verarming met radiatoren

Opties
Royals
Royals
december 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb al diverse posts door zitten lezen, maar kom niet helemaal uit mijn eigen situatie.

Ik schets het even en voeg een mooi kunstwerk bij wat het beschrijft.

Slimme thermostaat komt draadloos in de keuken/woonkamer.

De vloerverwarming is verdeeld over 4 flinke groepen. Niet per zone te sturen. Dit is natuurlijk ook iets wat ik wel of niet met een zoneklep (of Tado knop) kan doen. Zoals al meerdere keren voorbij gekomen. Er is (voorlopig) geen bedrade mogelijkheid. Bypass zit in het systeem. Ik neig heel erg naar een Tado knop ergens voor mijn watertemperatuur regeling en een extra draadloze thermostaat/temperatuur sensor in de woonkamer, maar ik las ook dat de knop in stapjes open en dicht gaat en dat is niet heel fijn denk ik (?).

De eetkamer heeft een radiator en deze ruimte is wat minder geïsoleerd als de rest. Daar is het vaak in koude tijden 20 graden terwijl de rest lekker 21 is. Daar moet een Tado knop komen. Alleen als ik die instel op 21 blijft de hele verdieping warmte trekken terwijl die al op temperatuur is. Als ik die op 20 zet, zal het nooit meer 21 graden worden en ik vermoed dat het dan nog maar 19 wordt... 😑 Misschien toch de gewone thermostaatknop laten zitten of kan de Tado dit ook goed regelen? Ik kan nergens online echt zien hoe en wat ik die knop in kan stellen.

De (houten) erker heeft 2 kleinere radiatoren. Die hebben normale knoppen. Vind het geen probleem om er andere kranen op te zetten als het nut heeft. Alleen ga ik daar een ombouw omheen maken en de boel beter isoleren. Dan meten die knoppen natuurlijk in die ombouw dikke temperaturen en gaan uit. Wel zou ik graag slimme aansturing wensen te behouden van die knoppen, anders kan ik beter de normale erop laten. Wat heeft zin en wat zijn de instelmogelijkheden?

De keuken hangt een radiator maar die hoeft weinig werk te verrichten. Daar komt ook een Tado knop op. Geen issue.

In alle andere ruimten van het huis nog geen Tado, want ik verwarm daar voornamelijk lucht/lucht. Ik plaats waarschijnlijk wel 2 Tado knoppen, maar ik las ook al, dat al gebruik je ze niet, bij meelopen op lage temperatuur gaat hij toch verbruik registreren en de verbruikscijfers verknallen. Klopt dat?

Ik hoop dat jullie met mij meewillen denken.

Nog een extra info, ik moet voor dit oppervlak 10 kuub stoken om het van 19,5 naar 21 te krijgen op dagen als vandaag dat het vriest. Normaal zo'n 5 tot 6 m3. Het koelt normaal dus maar een graad af in de nacht, dus er is weinig ruimte de radiatoren lager in te stellen om de vloer het werk te laten doen. Dan wordt het niet warm genoeg Het gehele systeem is nodig. 90m2 ongeveer. Radiatoren zijn wel geknepen (waterzijdig).


Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    knoppen in een ombouw gaan gewoon open/dicht wanneer dat moet op asis van gemeten en ingestelde temp op de ST.

    Daarom moet je die ook niet gebruiken als meettoestel.

    Zoals je nu aangeeft zou ik het als 1 ruimte beschouwen en alle tado knoppen plus ST in die ruimte plaatsen.

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Dus je wil de getekende verdieping met tado regelen, en rest van huis maakt niet uit? Waarom dan die 2 tado knoppen ?

    Verbruikscijfers en tado zou ik niets mee doen. Daarvoor zitten meters in de meterkast.

    Ik zou in eerste instantie niets doen met de vvw. Je geeft aan dat is bijverwarming, dus kan/moet altijd meedoen.

    Je kiest ws voor draadloze ST omdat je geen bedrading naar de ketel hebt? De kun je dus plaatsen waar je wil voor een representatieve temp meting voor keuken woonk. De drl ontvanger sluit je aan op de ketel en dat is de zoneregelaar voor de twee ruimtes (woonkamer + eetkamer).

    Dan tado knoppen in de erker. Plaats je in dezelfde ruimte als de thermostaat, het maakt dan niet meer uit welke temp ze meten, ze regelen mee met de ST. Idem voor de radiator in de keuken. Wil je keukentemp onafhankelijk van de ST instelling, dan moet die in een eigen ruitem “keuken”. Zie Eetkamer hieronder. Maar omdat het open is zou ik de knop in woonk toevoegen en geen ruimte keuken aanmaken.

    Eetkamer - is die afsluitbaar, of is die open? Tadoknop in ruimte Eetkamer, is zijn eigen meettoestel en zal regelen tot ingestelde temp. Deze kan via de ST warmte vragen aan de ketel en dan gaat de vvw meedoen. Wil je dat niet, dan moet je inderdaad een klep oid toepassen om de vvw af te kunnen sluiten.

  • Royals
    Royals
    december 2022 aangepast
    Opties

    De 2 extra knoppen zijn voor toekomstig gebruik. Als het gas weer goedkoper wordt en ik niet alleen lucht/lucht wil verwarmen in slaap en werkkamer. Vindt het comfort minder.

    Verbruik en vooral gedrag wil ik beter monitoren. Dan kan ik daar verder op afstemmen.

    Wat ik dus begrijp uit jouw verhaal: De knoppen zullen in dezelfde ruimte niet schakelen op hun eigen temperatuur. Dat doet de centrale thermostaat/sensor in die ruimte. Die regelt wat de knoppen moeten doen. Open dicht, beetje meer beetje minder. Maar wat doen die 2 in de erker dan aan modulatie als ze in een ombouw zitten?

    De eetkamer staat eigenlijk altijd open, dus ik zie het als open ruimte met de woonkamer. Zo loopt die vloerverwarmingsverdeler ook over die hele vloer. Als het echt crisis wordt pas een dichte deur 😁. Waarschijnlijk dus indelen met de centrale slimme thermostaat? Klopt het dat de knop dan werkt net als ieder andere thermostaatknop in een ruimte met een centrale thermostaat? De eetkamer heeft ook echt de vloerverwarming nodig om het warm te krijgen, dus die afzonderlijk afsluiten met een klep is lastig. Er is geen zone indeling voor de vloer.

    Ik heb nu een set besteld met 4 knoppen voor alleen beneden. Ik ga draadloos omdat de huidige (bedrade) op een slechte tochtige positie hangt.

  • Royals
    Royals
    december 2022 aangepast
    Opties

    Wel nog een vraag @Andreplusplus

    Krijgt de ST feedback van de Tado knoppen (temperatuur) en regelt hij die knoppen dan?

    Voorbeeld, eetkamer is nog niet zo warm als de andere ruimten, dan gaat die knop iets verder open en de andere meer dicht die al wel op temperatuur zijn?

  • Andreplusplus
    Opties

    Nee, zo slim is het niet. Temperatuur wordt gemeten door de ST. Als de ingestelde temp hoger is worden alle knoppen tegelijk een beetje, half of helemaal geopend. De temperatuurmeting van de knoppen doet dan niet meer mee. Wil je evenwicht krijgen, dan moet je dat in de CV installatie realiseren, bijv waterzijdig inregelen of andere maat radiatoren.

  • Royals
    Royals
    december 2022 aangepast
    Opties

    In mijn huidige situatie is alles waterzijdig ingeregeld voor zover mogelijk. De keuken heb ik de thermostaatkraan lager ingesteld, omdat ik alleen wil dat dit in de opstart mee doet, maar niet de slimme thermostaat uit zet terwijl de rest nog niet warm is. De eetkamer staat hoger ingesteld, omdat ik wil dat die wel maximaal krijgt.

    Met de Tado knoppen gaat dus alles dezelfde vraag krijgen in dezelfde ruimte en dus zal het onevenwichtig worden. Keuken warm, rest koud. Kan ik dus beter geen Tado plaatsen?

    Wat ik ook ergens heb gelezen is dat ik dus een extra sensor in de eetkamer kan hangen en dat die dan alsnog in dezelfde “ruimte” gezet kan worden en dan de knop individueel kan regelen. Zou dat wat zijn?

  • Andreplusplus
    Opties

    Een extra sensor is niet per se nodig: de knop kan ook de ruimte temperatuur meten. Maar wel met beperkingen natuurlijk, zit dicht bij de radiator en als deze is ingebouwd bijv, of vlak bij een deur zit geeft die vask te veel,of te weinig aan (maar datbkan je evt ook nog in de app compenseren).

    Als je een knop in een eigen ruimte zet, bijv “eetkamer”, dan kan die zelf proberen de ruimte op de ingestelde temp te houden, ongeacht wat er in de rest van het huis gebeurt. Dus is het te koud, dan stuurt een warmtevraag (via de ingestelde zonecontroller=thermostaat) naar de ketel en gaat open en omgekeerd.