Vraag over de werking van de knop

Opties
Royals
Royals
december 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik krijg het niet duidelijk met support, maar wil aan de slag met installeren.

Wat doen de knoppen in dezelfde ruimte ingesteld als de Slimme Thermostaat.

  • 1. Knop is gewoon dom, niet instelbaar en krijgt informatie van de ST wanneer dicht en wanneer open, al is het in stapjes. Bijvoorbeeld als de ST vind dat het 21 graden is. Dan kan ik beter de huidige laten zitten.
  • 2. Hij is wel zelf op temperatuur instelbaar en geeft door aan de ST of hij al zover is of niet en de ST blijft de hele ruimte verwarmen tot alle knoppen zeggen het is goed.
  • 3. Waar ik op hoop, de knoppen zijn zelf ook af te stellen en gaan verder open of dicht wanneer nodig. Ene deel ruimte is al op temperatuur en gaat vast wat dicht, andere deel moet nog even en houdt het wat verder open. ST vraagt de warmte van de ketel, maar de knoppen moduleren individueel verder open of dicht.
  • 4. andere niet genoemde optie

Ik moet dit weten omdat ik niet wil dat de ene helft dik op temperatuur is en de andere helft niet. In een grote ruimte is er een verschil in temperaturen. Hoe regelt het systeem dit?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het hangt er maar vanaf hoe je het configureert... normaal gesproken 1., maar als je wat anders wilt kun je dat regelen door de ruimte op te delen en/of door de zoneregelaar in te stellen.

  • Royals
    Royals
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Rob2 Dat gaat helaas niet. Het is echt 1 ruimte met vloerverwarming niet verdeeld.

    Ik meen ergens gelezen te hebben dat ik een extra temperatuur sensor kan plaatsen die dan tussen de knop en de ST zit, zodat die enkel die ene knop kan moduleren en dan doorgeeft aan de ST, "we zijn zover het is 21 graden of graag nog even doorgaan", maar dit krijg ik van support niet bevestigd. Ik wil niet dat die ene knop (als ik die als ruimte apart instel) het hele systeem constant laat draaien, want dat kost flink gas. Ik wil vooral dat die andere radiatoren dicht gaan als het niet meer nodig is. Dat de vloer dan nog even doorgaat lig ik nu nog niet zo wakker van. Daarbij moet hij wel meedraaien met de rest.

    Je kunt de knoppen ook niet negatief of positief ijken neem ik aan. Dat zou al wat zijn.

    Waarschijnlijk de set toch maar terug sturen en dan een starter set zonder knoppen bestellen.

  • Andreplusplus
    Opties

    Standaard is het optie 1. Je wijst 1 apparaat in de ruimte als meettoestel aan (meestal de thermostaat). Die bepaalt hoe warm het moet worden, want dat is de enige die de gemeten temperatuur meenemt in het regelen. De andere knoppen gaan mee open en dicht, maar met hun gemeten temperatuur wordt niets gedaan, niet door de knope en niet door de thermostaat. Een extra draadloze temp sensor kun je wel toevoegen, en dat wordt dan het meettoestel, maar dat voegt niets toe tov de thermostaat.

    Het meettoestel kun je wel een offset +/- een paar graden meegeven (instelling van de ruimte in de app), maar niet per kneop (en dat zou ook geen zin hebben).

    Je kan wel als @Rob2 zegt, bijv een radiator in “voorkamer” plaatsen en eentje in “achterkamer”. Die kun je dan hun eigen meettoestel laten zijn en hun eigen instellingen gewenste temp geven.

    En als zo een knop warmte nodig heeft, kan die een seintje geven waardoor de ketel gaat stoken. Maar dat wil je dan toch ook? Want het is blijkbaar nog niet de ingestelde temp, dus er moet nog wat bij.

    Alles wat dan open staat, doet vrolijk mee, maar dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij het daardoor veel te warm zou worden. Alleen in het laatste geval stook je dus eer gas dan nodig, maar anders niet.

    Heb je altijd temo verschillen in delen van de ruimte, dan zou ik kijken dat meer in evenwicht te brengen (andere radiator afmeting of waterzijdig inregelen) en dat niet met kranen proberen te regelen.

    Alternatief kan nog zij dat je op de radiator in het koudste deel een tado knop zet (die evt warmte kan vragen-zet ‘m in een aparte ruimte) en op de andere radiatoren gewone thermostaatkranen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "@Rob2 Dat gaat helaas niet. Het is echt 1 ruimte met vloerverwarming niet verdeeld."

    Je had het over "knoppen" en nou heb je het ineens over "vloerverwarming". Verwacht je dan nog een relevant antwoord?

    Maar goed, als de verwarming niet verdeeld is dan kan het systeem niets anders doen dan overal verwarmen in de verhouding zoals die door het systeem (afstand tussen de buizen enzo) bepaald is. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken lijkt me.

  • Royals
    Royals
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Andreplusplus en @Rob2 thanks beide! En ja @Rob2 Ik vroeg specifiek hoe de knoppen werken en de instelmogelijkheden aangezien je dat nergens kunt vinden. Op jouw antwoord gaf ik mijn situatie.

    Wat ik nu ga/kan doen (denk ik 😁).

    Die ruimte toch gewoon in een aparte ruimte zetten en dan de vloer overal maar mee laten draaien, want dat is toch bijverwarming. Als die andere radiatoren maar dicht gaan. Hoop alleen dat ik dan niet allemaal onzinnige schakelmomenten van de ketel krijg.

    Andere logica is inderdaad beneden 1 ruimte van maken. Dan wel een extra temperatuursensor plaatsen in de eetkamer die dan als 2e sensor geplaatst kan worden (door Tado support) geloof ik. Want zo kan het ook met vloeren gedaan worden. Die geef ik dan een offset. Dan zal de centrale ST de andere knoppen tijdig dicht kunnen zetten terwijl de andere nog dienst doet.

    Kijk wel even heb alle spullen in huis, dus ik test eerst met alleen de knop en als dat niet werkt plaats ik de extra sensor erbij. Als jullie het juist andersom eerst zouden doen, voel je vrij om dat hier te droppen.

    Draai een beetje overuren in mijn hoofd hahaha, gelukkig heb ik hulplijnen hier! 😉

    Oh en Andre thanks, zag net je antwoord in de andere post. Ik ga aan de slag!

  • Andreplusplus
    Opties
    1 ruimte, 1 temperatuur. 2 en meer ruimtes: 2 of meer temperaturen. Dat is het wel zo'n beetje. Tweede sensor in ruimte kan niet. Er kan maar 1 meettoestel zijn (en support kan dat ook niet)
  • Royals
    Opties

    Support doet dat toch ook met een extra sensor die de zoneklep voor vloerverwarmingen aanstuurt. Die plaatsen dan de sensor in dezelfde ruimte erbij als ik het goed heb begrepen.

    Eerder ergens gelezen in dit forum.

  • Andreplusplus
    Opties
    Nee dat is een 2e thermostaat. En dan nog kan maar 1 thermostaat zoneregelaar zijn.
  • Royals
    Opties

    Ah ja helder! Ik vat em