Vloerverwarming en slimme radiatorknoppen

Opties
Ik zou graag advies willen mbt onze persoonlijke situatie. Wij hebben op de begane grond deels vloerverwarming (keuken) en deels radiatoren met slimme radiatorknoppen (woonkamer). De bedrade slimme thermostaat hangt in de woonkamer, en dus niet direct bij de vloerverwarming. Op de eerste verdieping zijn ook allemaal slimme radiatorknoppen geïnstalleerd. We zouden graag onze vloerverwarming als aparte zone willen kunnen aansturen aangezien deze nu mee opwarmt als elders een warmtevraag is. Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken? De vloerverwarmingspomp is op kleine afstand van de cv-ketel geïnstalleerd.

- welke zoneklep wordt geadviseerd?
- op tado zijn verschillende scenarios uitgewerkt, maar ik weet niet welk scenario het best past bij onze persoonlijke situatie.

Graag jullie advies

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Er is niet zoveel afwijkend aan jullie situatie dat de Tado schemas niet van toepassing zouden zijn. Dus je moet even goed kijken of je schema 2 of toch 3 moet toepassen. Afhankelijk van de bedrading enzo.
    En op de site staat (zeer) veel over vloerverwarming geschreven, daarbij ook afwijkende en creatieve oplossingen . Teveel om op te noemen.
  • Bedankt voor je reactie, maar zelf vind ik het toch niet zo simpel. Ik dacht dat situatie 3 het best toepasbaar zou zijn in onze situatie, maar begrijp dan niet goed wat ze bedoelen met :

    In plaats daarvan wordt de Slimme Thermostaat naast de zoneklep** of pomp van het vloerverwarmingssysteem geïnstalleerd. Hij stuurt de vloerverwarming aan op basis van de kamertemperatuur die door de Draadloze Temperatuursensor in de vloerverwarmingszone wordt gemeten. (De temperatuurmeting door de Slimme Thermostaat wordt genegeerd).

    Betekent dit dat de slimme thermostaat (die nu in de woonkamer hangt) verplaatst moet worden? Of kan ik deze gewoon laten hangen en zorgen dat deze vanaf daar bedraad wordt met de zoneklep? Deze zal nu, in de huidige situatie, bedraad zijn met de CV-ketel. Aangezien de zoneklep daar vlak naast zal worden geïnstalleerd, zal dat niet ingewikkeld zijn om aan te passen. Ik hoor het graag
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties
    Je zegt dat de draad van de thermostaat beneden makkelijk aangesloten kan worden op de cv klep. Dat is interessant, want dan zou schema 2 toegepast kunnen worden. MITS de klep niet op 230 volt werkt! Het is niet veilig om die spanning via dunne telefoondraad op de thermostaat te zetten op zo’n afstand. Eventueel is dat nog op te lossen met een schakelrelais bij de pomp. Of met een aangepaste pompschakelaar (lees item van Andreplusplus: dé oplossing voor vloerverwarming)

    Een bijkomend probleem kan worden om de vvw goed op temperatuur te laten komen terwijl de snellere radiatoren de ruimte al warm gestookt hebben. Het kan zijn dat je daarvoor toch een extra temperatuur sensor nodig hebt.
    Op diverse plaatsen beschreven op het forum bijvoorbeeld:
    https://community.tado.com/nl/discussion/12952/hoe-stel-ik-mijn-woonkamer-goed-in-met-2-radiatoren-en-vloerverwarming