Max aanvoertemperatuur verhogen naar 90 graden

Opties

Beste Allen,


Graag zou ik jullie mening willen krijgen met betrekking tot onderstaand idee.

Een korte situatieschets.

Cv Ketel Intergas HRE 36

Beneden vloerverwarming

Boven radiatoren

Instelling CV:

  • Min vermogen 25% (tevens het laagste wat mogelijk is)
  • Ketel levert bij min vermogen circa 7 kw
  • Max vermogen 25%
  • Tado setpoint bij max verwarmen 70 graden

Als ik de VVW verwarm komt de aanvoertemperatuur rond de 38 graden bij de verdeler. Hoger red de cv niet omdat het vermogen flink geknepen is. Dit is prima en ik krijg de woonkamer hiermee goed op temp.

Incidenteel willen we 1 tot 2 kamers boven verwarmen. De cv platen hebben een vermogen van 2,18 KW per kamer.

Als we nu 1 of 2 kamers verwarmen (terwijl de vloerverwarming uit staat) krijgen we vrij snel een pendelende ketel omdat deze zijn 7 kw aan vermogen niet kwijt kan.

De ketel pendelt als de aanvoer circa 5 graden (75 graden) hoger komt dan de setpoint van tado (70 graden).

Nu was mijn gedachte om de max aanvoertemp (setpoint) te verhogen naar 90 graden. Dit zou betekenen dat het langer duurt voordat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan als ik 1 of beide ruimtes met radiatoren verwarm. De voordelen van het kunnen terug moduleren op de retourtemp heb ik sowieso niet meer aangezien de ketel al op minimaal vermogen draait en dus niet verder terug kan moduleren.

Ik ben benieuwd of ik nog eventuele nadelen van deze hoge setpoint over het hoofd zie. Er wordt altijd geadviseerd om de aanvoertemp laag te houden in verband met het HR rendement. Maar weegt dat in deze situatie op tegenover het pendelen van de ketel?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen of ideeën hierover

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja je smijt je geld de lucht in ipv in je huis, maar als je dat geen nadeel noemt dan houdt het op natuurlijk.

    Waar je tegenaan loopt is het gedrag van de Tado slimme knoppen. Die zouden altijd helemaal open moeten gaan ipv moduleren. Vraag bij de servicedesk om dat aan te passen.

  • @Rob2 Kan je aangeven waarom ik geld wegsmijt?

    De ketelt pendelt niet omdat tado de radiator knijpt maar simpelweg omdat het minimale vermogen wat de ketel kwijt kan (7 kw) te veel is voor het vermogen van de afgifte (2,4 kw)

    Ik heb begrepen dat het pendelen (steeds opnieuw starten van de ketel) duurder is dan op laag vermogen doorstoken. Het moduleren van de knoppen start pas zodra de ruimte temp in de buurt komt van de gevraagde temp. Echter daarvoor begint mijn ketel dus al met pendelen.

    Overigens ben ik het met je eens dat het moduleren van de knoppen een ongewenst effect geeft. Heb jij ervaring ermee dat de helpdesk dit kan aanpassen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een HR ketel verliest zijn "HR" voordeel als je zo'n hoge temperatuur instelt. Dus verstook je meer gas.

    Doorgeven aan de servicedesk dat het niet goed werkt heeft niet alleen als mogelijke oplossing dat ze het evt voor je kunnen aanpassen, maar als ze dat niet kunnen dan kun je vragen er een verzoek voor de software ontwikkelaar voor te maken. Laat je niet afschepen met het antwoord dat je dat hier op het forum moet doen: dat werkt niet. Zij moeten dat zelf aankaarten.

  • Andreplusplus
    Opties
    En je krijgt brandwonden als je de radiator aanraakt.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Wat gebeurt er als je max temp van de Tado thermostaat op 55 graden zet (via de installateursapp) en de max temp van de ketel op 70 laat staan? Wordt het dan een meer gecontroleerd stookproces?

  • @Herres Dit heb ik nog niet kunnen proberen omdat ik de setpoint van tado niet kan aanpassen. Ik kan hem wel instellen via de pro app, alleen lijkt deze niet doorgevoerd te worden.

    Wel heb ik al een keer geprobeerd om de max keteltemp flink te verhogen. Echter schiet deze dan nog steeds in de pendel modus zodra deze circa 5 graden boven de setpoint komt.

    Bij het verlagen van de setpoint naar 55 graden, verwacht ik dus dat de ketel af zal slaan bij een aanvoertemp van 60 graden.


    @Rob2 Ik begrijp dat je met een aanvoer van 90 graden je HR rendement verliest. Alleen heb ik ook begrepen dat het opstarten van een ketel ook relatief veel gas verbruikt. Met het pendel gedrag heb je natuurlijk relatief veel "start momenten". Nu is natuurlijk de vraag, wat weegt zwaarder het verliezen van je HR rendement bij een hoge aanvoer of het regelmatig pendelen maar wel meer HR rendement hebben?

  • kennyhec
    Opties
    @Marsmuziek dit gaat je mischien enkele minuten schelen vooraleer de ketel aan bijna hetzelfde regime begint te pendelen, met als groot nadeel dat je verbruik groter zal worden.
    Wat voor radiatoren heb je? Kijk eens naar radiator ventilator(s) deze verhogen aanzienlijk de afgifte. Eerlijk gezegd, bij een iets of wat gemoderniseerd huis is 7kW minimaal gewoon waanzin, dat ga je nooit opgelost krijgen.
    Wat je eventueel zou kunnen overwegen is de restwarmte in je VV stoppen, met name als de retour x-graden word, de VV (deels) openzetten. (alleen zijn daar bij mijn weten nog geen standaard oplossingen voor). Dit werkt natuurlijk enkel maar als het dan beneden niet te (en oncomfortabel) warm wordt