Vloerverwarming erg traag

Opties

Wellicht zal deze vraag al veel vaker gesteld zijn maar ik krijg het niet duidelijk/opgelost.

Situatie: Gehele begane grond voorzien van vloerverwarming en een tado thermostaat zonder zoneklep. De 1e verdieping heeft twee radiatoren met een tado slimme thermostaatknop. De ketel is een Nefit Proline HRC 30/Cw5 uit 2017. Voor de tado hing er een Nefit moduline 300. Woning uit 1965 met na-geisoleerde spouw, beganegrondvloer opnieuw gestort en geisoleerd, HR++ beglazing en geisoleerde dakkap.

Sinds het ophangen van de tado thermostaat komt de beganegrond erg moeilijk op temperatuur. Op de 1e verdieping heb ik geen probleem en komen de ruimtes snel op temperatuur. Echter is de vloerverwarming op de beganegrond overdag tot wel 14uur aan het stoken en loopt de temperatuur nagenoeg zeer traag op. Gisteren is hij vanaf 12.00u tot 22.00u bezig geweest om van 18,5gr naar 19.5graden te komen.

Aan de ketel en verdeler is niks aangepast. Voorheen had ik in circa 1,5u de temperatuur met 1graad omhoog. Wanneer ik op de ketel kijkt staat er vaak een cv uitgaande temperatuur van 30 graden. Voorheen stond hier 40 en wel vaker 50 graden. Daarnaast is het gasverbruik behoorlijk gestegen wat op dit moment wel een ding is..

Wie weet waar het aan zou kunnen liggen?

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Je zou eens wat kunnen uitzoeken als: met stopwatch bijhouden hoe het temperatuurverloop op de ketel is bij warmtevraag, wat neem je waar en valt daar een patroon in te herkennen? Wat is de op de ketel ingestelde max. temp? Wat is de max water temp die op de Tado thermostaat is ingesteld? (Via de Tado helpdesk) standaard is dat 70 graden, maar recent was er iemand op het forum waar het lager was. Bij hem was het probleem verholpen door de thermostaatinstelling aan te passen.