Eneco stadsverwarming en Tado Radiator knop

Opties
tvdvoorde
tvdvoorde
december 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo, vraagje

Ik heb Eneco stadsverwarming, en een draaiknop na de hoofd ingang die de instroom kan regelen.

Dit noemen ze volgens mij een thermostaatknop met voeler en bediening op afstand. Echter die wordt dan geregeld door de temperatuur in de gang, dus het is praktisch alleen helemaal open en dicht.

Op de verwarmingen zitten thermostaat kranen.

Ik zou het volgende willen:

De thermostaat radiatorknoppen in de woonkamer en de meterkast vervangen door slimme radiator knoppen, en dan een temperatuur sensor in de woonkamer.

Dan een programma bv met

van 22.00-6.00 - de kraan in de meterkast helemaal dicht

vanaf 6.00-22.00 - de kraan in de meterkasts helemaal open

en dan de woonkamer temperatuur regelen mbv de temperatuur sensor

Vraag is - kan dat, kan je een aan/uit, dwz, volledig open/dicht programmeren voor een individuele thermostaatknop?


Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je zult die kraan moeten laten vervangen door een electrisch bedienbare klep, anders kun je die niet aansturen met een Tado.

  • tvdvoorde
    tvdvoorde
    december 2022 aangepast
    Opties

    Hoi Rob - bedankt. Ik heb zo'n zelfde unit op het element in mijn convectorput. Ik hoopte/verwachte dat ik die gewoon kon vervangen door een thermosstaat knop - maar dat kan dus niet?

    De verwachting baseerde ik op dit verhaal:


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is een ding of dat past, dan zou je het op de convectorput kunnen gebruiken, maar voor de kraan die heel je huis regelt is dit geen goed idee.

  • Hoi Rob - beide plekken gebruiken nu dezelfde (Honeywell) thermosstaatknop met voeler.

    Waarom is het geen goed idee om die in de meterkast te vervangen voor een Tado kraan?

    (zodat ik het begrijp?) ;)

    Volgens mij bij beide, als ik het element er vanaf schroef staan ze volgens mij gewoon open, net zoals bij een regulier thermosstaat knop op een radiator?

  • Andreplusplus
    Opties

    Een tado knop heeft een te kleine doorstroomopening en gaat in stapjes open en dicht. Werkt dus te langzaam en je hebt kans op lawaai.

    Dus inderdaad een klep plaatsen bij de ingang van je huis. Deze stuur je aan met een draadloze ontvanger of als er bedrading mogelijk is met een bedrade thermostaat.

    De ontvanger of thermostaat is de zoneregelaar en regelt of de klep open en dicht gaat. Dat kan o.b.v. eigen temperatuurmeting (thermostaat) of de draadloze tempsensor die bij de drl ontvanger hoort.

    Knoppen in andere ruimtes hebben ook deze als zoneregelaar en kunnen warmte vragen waardoor de klep open gaat. Tegelijkertijd meten ze zelf de temp van de ruimte en gaan open en dicht naar noodzaak.