Slimme thermostaatknop passief laten meestoken?

Opties

We hebben een kleine badkamer boven met een kleine radiator, waarop een van onze slimme thermostaatknoppen is gemonteerd. We willen deze badkamer alleen 's ochtends actief stoken; het slimme schema staat daarom ingesteld op 's ochtends gelijktijdig met de woonkamer etc. warm stoken, maar na een uur weer stoppen.

De rest van de dag hoeft de badkamer van ons niet te worden warmgestookt. We merken echter dat de ruimte, die mechanisch wordt geventileerd, in het koude seizoen erg vochtig blijft.

Ik denk dat het voldoende zou zijn als deze ruimte overdag wordt meegestookt met onze gebruiksruimtes (woonkamer, keuken, werkkamers). Idealiter zou ik dus willen dat de thermostaatknop het grootste deel van de dag open blijft zónder dat hij warmtevraag naar de thermostaat stuurt, en op die manier meeprofiteert van het stoken van de gebruiksruimtes. Alleen dat uurtje aan het begin van de dag willen we dat de badkamer wel actief wordt verwarmd.

Terwijl ik dit tik, realiseer ik me dat we grotendeels hebben wat we willen als we een domme thermostaatkraan op die radiator zetten. Maar dan zijn we de mogelijkheid kwijt om op specifeke momenten (zoals dat uur 's ochtends) wél gericht en actief de badkamer warm te stoken.

Dus eigenlijk is mijn vraag: kan een slimme Tado-thermostaatknop zich ook als een domme gedragen? Een schema dat er ongeveer zo uit zou zien:

00:00-07:00 Vorstbeveiliging ('s nachts stoken we helemaal niet)

07:00-08:00 Stoken 21C (loopt gelijk met gebruiksruimtes, dus ketel wordt er niet apart voor aangeslingerd)

08:00-20:00 "Domme thermostaat", open zodat de ruimte wordt meegestookt met gebruiksruimtes

20:00-00:00 Vorstbeveiliging ('s nachts stoken we helemaal niet)

Of denk ik te moeilijk en moet ik er gewoon een domme thermostaatkraan op zetten?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een Tado kraan kan alleen volledig wel of volledig niet als domme kraan werken, dus niet met een schema zoals je voorstelt. Je kunt dan wel een temperatuurschema maken waarbij hij geen warmte vraagt.

    Het zal wellicht werken als er tussen 7 en 8 ook voldoende warmtevraag vanuit andere kamers is, maar die wordt dan dus niet speciaal aagevraagd.

  • florismk
    Opties

    O, volledig dom is ook een oplossing, denk ik, @Rob2 . Ik zag alleen niet in de instellingen hoe ik de kraan dom maak. Hoe doe ik dat?

  • Annehenk
    Opties
    Ik heb exact dezelfde vraag. Ik los het nu als volgt op als workaround. In de ochtend mag de badkamer de vraag sturen. Net als bij jou. Daarna heb ik hem een aantal graden lager ingesteld. De badkamer koelt langzaam af en een paar uur later slaat hij op 15 graden aan. Je hoopt dan dat de warmte vraag laag is en dat het genoeg is om wee te gaan op de warmte vraag van de woonkamer. Maar zelfs als hij wel een actieve warmte vraag genereert dan is dat weinig omdat de temperatuur laag is. Maar dat is wel voldoende om vocht te verwijderen. Maar ik ben het met je eens: een mogelijkheid om de actieve warmte vraag uit te zetten zou ideaal zijn. Kun je hier wat mee?
  • florismk
    Opties

    Thanks, @Annehenk . Zoiets zou inderdaad mijn workaround moeten/kunnen worden als er geen betere oplossing is. Ik ga eerst proberen of hij helemaal dom kan en wat dan het effect is, want die ruimte koelt zo snel en makkelijk af dat ik bang ben dat hij in de winter teveel warmtevraag gaat produceren als ik hem op een lage temperatuur zet.

  • Andreplusplus
    Opties

    Het is heel simpel. plaats de knop in badkamer en zet de zoneregelaar voor badkamer op onafhankelijk. Zo zal er nooit een warmtevraag naar de ketel gaan, maar je kunt gewoon een schema instellen hoe je maar wil. Het enige is dus als je 20 graden wil en de ketel staat uit, de kraan wel open gaat, maar er dus geen warm water circuleert en er dus niet verwarmd wordt.

  • florismk
    Opties

    Perfect, @Andreplusplus ! Ik heb het zo ingesteld, we gaan ontdekken of dat voldoende helpt. Dank!

  • florismk
    Opties

    Voor ons doel was dit de ideale oplossing. Omdat de bovenbadkamer zo klein is, wordt hij nu overdag tot een behaaglijke temperatuur meegestookt, en het vochtprobleem is verdwenen. Aanrader dus, @Annehenk!

    Enige nadeel: volgens Tado heeft deze ruimte nu constant warmtevraag, en daardoor wordt in Energy IQ bijna alle verbruik toegewezen aan deze ruimte. De informatie per ruimte in Energy IQ is daardoor dus betekenisloos geworden.

    Nu was die informatie sowieso al een beetje nutteloos, is me eerder al opgevallen. Als het slimme schema van meerdere ruimtes tegelijk start, lijkt Tado het verbruik vanaf dat tijdstip niet slim toe te wijzen, maar schijnbaar random aan de (alfabetisch?) eerste de beste ruimte. Wij hadden een slim schema voor woonkamer, keuken, werkkamer om daar vanaf hetzelfde tijdstip 18,5C te stoken. Het slimme schema van de badkamer begon op hetzelfde tijdstip maar stopte na een uur. Toch werd vrijwel alle verbruik toegewezen aan de badkamer, ik denk omdat die (alfabatisch?) nét de eerste was die warmtevraag produceerde. Waardoor het stoken voor woonkamer, keuken en werkkamer allemaal aan de badkamer werd toegewezen, ook als de badkamer zelf allang geen warmtevraag meer had. Dat is in elk geval mijn verklaring voor het verschijnsel dat tot 60% van het verbruik aan de badkamer werd toegewezen: dat het verbruik van de ketel, zolang die blijft verwarmen, volledig wordt toegewezen aan de eerste ruimte die warmtevraag produceert

    Ik zou zeggen dat het logischer zou zijn als Tado het verbruik per ruimte berekent op basis van de warmtevraag over de tijd; en dan idealiter ook nog op basis van de hoeveelheid knoppen die aan elke ruimte zijn toegewezen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Probleem is dat tado niets weet over afgiftecapaciteit/vermogen per kamer c.q. radiator. Dus afgaande op warmtevraag(%) zegt dat niet zoveel. Het beste dat mogelijk is volgens mij is een benadering per woning. En dan nog heeft tado geen nauwkeurige data van het (gas)verbruik.
  • florismk
    Opties

    Het zal nooit 100% accuraat zijn, dat ben ik met je eens, @Andreplusplus. Maar het kan een stuk betekenisvoller dan wat er nu gebeurt. Alle verbruik steeds toewijzen aan één ruimte is in elk geval zeker fout; verbruik toewijzen aan elke radiatorknop die open staat, en dan de knoppen sommeren per ruimte, snijdt een stuk meer hout. Vanuit de gedachte: als je tóch iets berekent, bereken het dan zo goed mogelijk binnen de beperkingen die je noemt.

  • Andreplusplus
    Opties
    Het zit je wel hoog, heh - 3 topics over hetzelfde...
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja en het blijft natuurlijk onzin allemaal
  • florismk
    Opties

    @Andreplusplus zei: Het zit je wel hoog, heh - 3 topics over hetzelfde...

    Meer twee ideeën n.a.v. deze thread... :-)

  • florismk
    Opties

    @Douwe Ja en het blijft natuurlijk onzin allemaal

    Wat dat betreft is het ook een goed alternatief om de hele Energy IQ toewijzing aan ruimtes gewoon te schrappen... :-D

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Ik heb met een andere ruimte hetzelfde probleem.

    Ik vind dat een ruimte die passief meeverwarmd alleen gas verbruik moet tellen als de zoneregelaar de ketel aanzet. En dan gedurende de tijd dat de knop openstaat. Dat zal nog steeds niet accuraat zijn, maar wel veel beter dat nu.

  • florismk
    Opties

    Precies wat ik ook bedoel, @Jan_nl!