Thermostaat op vorstvrij
Beste Antwoord
-
K heb de oplossing van het probleem gevonden, blijkbaar sturen de radiator kranen ook de ketel aan, als er dus een radiator kraan warmte vraagt stuurt die wss via de thermostaat de ketel aan0
Antwoorden
-
Je bedoeld waarschijnlijk wat anders (denk ik), maar als je het zo zegt, klinkt het wel logi insch. Ik ben al langere tijd niet thuis, e.e.a. in de woonkamer staat op 15, en nu het wat minder koud is gaat de verwarming af en toe aan.0
-
Hier staat dus mijn thermostaat op vorstbeveiliging.
Ondanks dat het in alle ruimtes ongeveer 16° is wordt de verwarmingsketel geregeld aangestuurd en gaat die aan.
Ik veronderstel dat het relais in de thermostaat dus toch af en toe van open nr close gaat waardoor de brander dan aanslaat.
Is uiteraard niet de bedoeling dat de ketel aanslaat als dit niet nodig is, zeker met de dure gasprijzen
0 -
Wat bedoel je met "af en toe"? 1 keer per dag is zeker normaal, wellicht bij sommige ketels vaker.
Dit wordt gedaan zodat de boel niet "vast gaat zitten".
0 -
Das een instelling per kraan toch?0
-
Dat is een instelling per kamer (zoneregelaar)0
-
Idd elke kraan is een andere zone0
-
Dan is er geen probleem toch en werkt e.e.a. als verwacht/bedoeld?0
-
Idd, maar ik dacht aanvankelijk dat de kamerthermostaat zoals bij gewone thermostatische kranen de tadokranen overrulden, mr dat is dus niet zo👍0
-
Nee, dat zou ook niet handig zijn als je bv een werkkamer wil verwarmen en de woonkamer niet.0
-
Ik heb hetzelfde: app staat op vorstvrij, alle ruimtes zijn warmer dan 18 graden, toch slaat de verwarming aan : elke dag . Ik heb 1 kleine radiator in de kamer zonder Tado knop , die altijd open staat, en die wordt warm. Dit kan niet de bedoeling zijn. Kan ik Tado aansprakelijk stellen voor het extra gasverbruik?
Belangrijker is hoe wordt dit opgelost??0 -
Heb je ook een Tado slimme thermostaat?
Het kan ook zijn dat de ketel aanslaat vanwege warm tapwater, en dan mag er idd een radiator doorwarmen.
Anders moet je je drie weg klep in de ketel na laten kijken0 -
Ik heb even het tado account bekeken dat bij het forum account van BoWo hoort. Er was manueel een relatief hoge temperatuur ingesteld (zonder eindtijd). De kamertemperatuur daalde soms richting die temperatuur. Dus ging de ketel soms aan. In dit geval was er dus geen storing en geen kapotte klep. Ik had persoonlijk ook op zo'n kapotte klep gegokt wanneer er geen duidelijke andere reden was geweest.
Dit lijkt nu opgelost te zijn.
Wanneer iemand anders dit leest en zich afvraagt of de driewegklep defect is bij je ketel, dan is er een eenvoudige test:
- Zet in de tado app alle kamers uit, zodat je zeker weet dat er geen warmtevraag van tado is.
- Spreek met iedereen in je huishouden af dat ze geen warm kraanwater gebruiken tijdens jouw test (douchen, in de keuken, …)
- Wacht tot een moment dat alle radiatoren koud zijn. Gewoon voelen met je hand.
- Verwijder 1 tado Slimme Radiatorknop van zijn bevestingsvoet, alsof je de batterijen zou wisselen (V3+) of verwijder de radiatorknop compleet (tado X) of bij een 'domme' radiatorknop de knop maximaal opendraaien. Door de verwijderde radiatorknop is het ventiel richting zijn radiator geheel open.
- Als het goed is blijft de radiator koud. Het ventiel naar de radiator is dan wel open, maar de ketel staat uit.
- Ga nu langere tijd warm kraanwater gebruiken. Bijvoorbeeld door te douchen.
- Voel nu weer aan diezelfde radiator.
Wanneer de radiator (of de buis van de radiator) warm wordt tijdens het douchen is je driewegklep kapot. Wanneer die koud blijft is je driewegklep niet kapot.
0