Thermostaat verwarmt door zelfs bij bereiken temperatuur

Opties

Wij hebben stadsverwarming in combinatie met vloerverwarming. Zie onderstaand schema. Wij hebben geen zone klep, dus als beneden de temperatuur lager is dan de ingestelde 20C, gaat de unit open en staat de vloerverwarming aan. Ook dan kan boven verwarmd worden, maar als de temperatuur beneden is bereikt schakelt de stadsverwarming uit en wordt er dus nergens meer verwarmd. Tot zover alles ok en duidelijk. Volgens mij zit er een modulaire klep in de stadsverwarmingsunit. De bedrading van de stadsverwarmings unit is aangesloten op de NO + COM aansluiting van de slimme thermostaat die dus alleen opent en sluit, maar volgens mij kan dat niet anders.

Nu blijkt dat de thermostaat warmte gaat vragen ook al is de temp bereikt. Op een gegeven moment werd de temperatuur zelfs boven de 21,4 C terwijl hij op 20 staat ingesteld. De vloerverwarming werd duidelijk warm, dus kwam niet door een andere invloed (zon of id.). In de tado app de grafiek zien we wel de temperatuurgrafiek, maar niet de warmtevraag staafjes (ook al klikken we op de warmtevraag icoon), dus kunnen we niet goed zien wanneer hij verwarmt.

We hebben de tado app ingesteld op ketel (dus geen vloerverwarming). Iemand een idee hoe het kan dat de temperatuur hoger gaat dan is ingesteld ? Configuratie staat op D01 ingesteld


alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

P.S. iemand een idee hoe we iemand van Tado kunnen spreken en niet een of andere robot die niets van stadsverwarming weet ?

Beste Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Als je systeem zo in elkaar zit als je tekent, en je hebt op die radiatoren Tado knoppen zitten en die kamers geconfigureerd met de thermostaat als zoneregelaar, dan is het normaal dat het in de woonkamer te warm wordt op het moment dat in de andere kamers warmte gevraagd wordt door de Tado knoppen.

    Als je dat wilt oplossen moet er een extra klep in het systeem die alleen de vloerverwarming regelt, en een extra Tado thermostaat om die te bedienen.

    Of je moet de zoneregelaar op onafhankelijk zetten, dan gebeurt dit niet maar kun je ook niet meer de kamers verwarmen als het in de woonkamer al warm genoeg is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Als je een extra thermostaat erbij koopt dan hoef je die niet in de woonkamer te hangen maar kun je die in de buurt van de extra klep leggen. Je kunt ook een "draadloze ontvanger" hier voor gebruiken, die moet dan de 1e klep besturen en de thermostaat bestuurt dan de extra klep.

    Als je de extra klep monteert en de nu aanwezige klep altijd open laat dan zal het ook werken alleen moet je dan wel uitkijken dat er geen buizen altijd warm zijn en je evt meer gaat betalen (afh van hoe er gemeten wordt).

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Het moet R01 zijn om te beginnen

    In de temp grafiek zie je de warmtevraag in grijstinten en als je je vinger op de grafiek houdt (tablet of telefoon) dan zie je actuele waarden van dat moment.

    Je geeft aan geen zoneklep, maar je tekent wel een klep, aangestuurd door tado thermostaat. Dat is dus de zoneklep, toch? of bedoel je wat anders?
  • CR84U
    Opties

    Dank je Andreplusplus, Bij mij verschijnen de grijstinten niet. Heeft hij wel gedaan maar sinds vorig weekend niet meer. Bridge al gereset en ook de thermostaat meerdere malen. Dan lijkt hij het even te doen, maar daarna weer niet.

    Bij instellingen had ik eerst R01, daarna HWX of i.d. en een nog 2 x een andere (weet ik even niet uit mijn hoofd) en daarna D01.

    Ik dacht dat een zoneklep met name is voor verschillende zones (boven beneden of verschillende kamers). De klep die ik heb getekend is degene in de stadsverwarmingsunit, maar ok als dat ook een zone klep genoemd wordt, dan heb ik die dus wel, maar daarna zit alles op hetzelfde verwarmingssysteem

  • CR84U
    Opties

    zal morgen even kijken welke instellingen ik ingesteld heb in de verschillende stappen.

  • CR84U
    Opties

    Hoi Rob2,

    dank je, dat laatste is idd het geval. Ik denk dat het idd het beste is om een extra klep in het vloerverwarmingssysteem te zetten. Bedoel je met een extra thermostaat nog een slimme thermostaat in de woonkamer, naast die er nu al zit ?

    Wat als ik nu de klep in de stadsverwarming continue open laat staan (draadjes met elkaar verbinden) en de slimme thermostaat de extra klep van de vloerverwarming aan laat sturen ? Zo kan boven altijd verwarmen als dat nodig is en de thermostaat beneden regelt dan de vloerverwarming ..

    Denk je dat dat zo werkt ?


    mvg, Carlo

  • CR84U
    Opties

    top Rob2

    bedankt, ik heb wat om over na te denken en eventueel wat te doen binnenkort ;-)

    mvg, Carlo

  • Andreplusplus
    Opties
    @CR84U Als je stadsverwarming klep altijd open staat heb herkansingen kans op watercirculatie en evt warmteafgifte die niet nodig is en hogere rekening als gevolg. Tenzij je alles kan afsluiten en geen circulatie meer hebt