Mijn ervaring. Bijna een week onderweg, maar nog niet happy!

Opties

Zo mijn eerste 6 dagen zitten erop en nog niet tevreden. toch zeker 35% meer verbruik in het begin en ook na aanpassingen nog zeker een 20% meer. Dit terwijl de thermostaat op een echt veel betere positie hangt en ook gebruik wordt gemaakt van geofencing, wat we eerder niet hadden en de oude thermostaat hing de hele dag op de tocht.

Ik heb na contact met support de Tado knop in de eetkamer op onafhankelijk gezet. Die ga ik binnenkort maar weer vervangen door een normale thermostaatknop, want zo'n dure thermostaatknop hoef ik daar niet te hebben. Behalve een app schijnt het geen voordeel te bieden. Krijg vooral hele korte weinig inhoudelijke reacties, dus kan er niet zoveel mee. Ze zullen het druk hebben. Waardeer wel dat er überhaupt iemand is om vragen te beantwoorden.

Vroege start werkt niet en support geeft aan dat het kapot is en maar beter uit te zetten. Ze gaan het ook niet maken, want er zijn andere prioriteiten(???). Een beetje slimme thermostaat in samenwerking met ketel houdt rekening met aanwarmen en ook einde schema en afkoelen. Dat deed mijn Etwist in ieder geval wel.

Hier gaat het in de ochtend, om van 20 graden naar 21 graden te gaan, zonder opbouw op vol (beschikbaar) vermogen. Daar zit mijn eerste verlies. Kost me zeker 4,5m3. Dan de hele dag bijna niets. Daarna gaat het om 22:00 nog even op bijna vol, (beschikbaar) vermogen verwarmen om het van 20,8 naar 21 te krijgen terwijl het programma om 23:00 afloopt. Daar zit het tweede verlies van zeker 2,5m3. Buitentemperatuur overdag 10 en nacht 6 graden. Waarschijnlijk moet ik dus slimme op en afbouwende schema's gaan maken om te compenseren voor de domme slimme Tado thermostaat.

Het duurt volgens support minimaal 2 weken om in te regelen en te leren, dus ik wacht het geduldig af, maar ik vraag mij echt af of dit een waardig systeem is. De opties zijn leuk, maar de software is gewoon slecht. Hoop niet dat de aanbiedingen overal uiteindelijk een dump actie zijn. Ze lijken weinig transparant over ontwikkelingen. Als over een week het anders blijkt te zijn en het wel werkt zoals het hoort, zal ik de eerste zijn die het ook aan zal geven.

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Wij zijn benieuwd hoe het verloopt. Maar ook over je installatie. Welke ketel heb je, hoe heb je tado aangesloten en geconfigureerd?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Hoop niet dat de aanbiedingen overal uiteindelijk een dump actie zijn. Ze lijken weinig transparant over ontwikkelingen."

    Er komt een v4 versie aan. Wanneer precies dat zegt men niet, dus of dat volgende maand of over een jaar is dat is nog niet te zeggen. Wellicht verklaart het dat er aanbiedingen van v3+ spuilen zijn, als dat zo is dan zal het wellicht niet lang meer duren.

    "er zijn andere prioriteiten(???)" dat past hier wel bij. Er is aan het v3(+) systeem nooit veel ontwikkeld, alleen bijgehouden om veranderingen in de markt en externe omgeving bij te houden (bijv aanpassingen in de app als nieuwe operating systems dat eisen). Maar de overduidelijke beperkingen en gebreken van het ontwerp daar is nooit wat aan gedaan.

    Mijn idee is altijd geweest dat Tado, wat oorspronkelijk is opgericht door 3 slimme mannen, een verkoper, een hardware man en een software man, er nooit in geslaagd is om een goed functionerende software ontwikkel afdeling op te zetten. Het werk werd eigenlijk nog steeds gedaan door die ene software man die nu directeur-grootaandeelhouder is. Misschien geholpen door iemand voor het programmeren van de app, maar die mocht niet aan de firmware zitten en grote wijzigingen in het ontwerp aanbrengen.

    Nu er meer geld is, heeft men waarschijnlijk wel een ontwikkelafdeling maar die werken nu aan een nieuw product. Daar ligt nu de prioriteit.

  • Royals
    Opties

    @Andreplusplus

    Ketel is een Remeha Avanta 28C.

    Vloer is een groot oppervlak bijverwarming met radiatoren.

    Ik heb ivm locatie gekozen voor een draadloze Tado thermostaat welke met een draadloze ontvanger is aangesloten op de ketel. In die ruimte zit 1 Tado thermostaatknop en dan nog 2 radiatoren die normale kranen hebben en meedraaien met het systeem.

    In de eetkamer 1 onafhankelijk ingestelde Tado knop die ook gewoon passief meedraait met het systeem als "normale thermostaatknop".

    Nachtverlaging van 2 graden, maar meestal valt de temperatuur max 1,5 graad omlaag bij koude nachten. Overdag op 21 graden en afwezigheid op 20 graden.

    Wat ik nu vooral merk, bij deze temperaturen rond de 10 graden buiten is overshoot. Systeem blijft doorgaan met verwarmen terwijl de ruimte op temperatuur is en komt rustig op 21,7 uit. Super zonde van het gasverbruik. Gisteren lang weg geweest (geofencing) en dan weer een hoger verbruik omdat de Tado in de avond nog even een flinke inhaalslag gaat doen. Hoop er nog op dat het deze week stabieler wordt, want zoals gezegd net een week onderweg.

    @Rob2

    Als dat het geval is en het echt niet in te regelen is, gaan er heel wat apparaten steeds retour gestuurd worden en gaat de reputatie hard onderuit. Hebben ze straks een V4 maar niemand die zijn handen er nog aan wil branden. Sterker nog winkels willen het dan niet eens verkopen. Zou slim zijn als ze de software van de V3 ook meenemen, want het is toch echt een probleem met software aansturing.