Stadsverwarmingsklep of Tado?

Opties

Ik heb in mijn appartement blokverwarming, waarbij er constant heet water wordt rondgepompt, ongeacht of ik wel of niet de verwarming aan heb staan. Om dit sluipverbruik tegen te gaan draai ik nu handmatig de afsluiter dicht als de verwarmingen uitstaan. Ik heb begrepen dat er stadsverwarmingskleppen bestaan die o.b.v. warmtevraag de leiding open/dicht zet. Dit zou dan sluipverbruik moeten verminderen.

Momenteel regel ik de temperatuur per kamer via Tado. Dit heb ik hieronder schematisch weergegeven. De stadsverwarmingsklep zal dan op de retourleiding komen, want daar kan ik makkelijk de kranen van twee kanten dichtdraaien.

Mijn doel is om een systeem te hebben waarbij ik op afstand de kleppen geautomatiseerd dan wel handmatig via een app open/dicht kan zetten.


Mijn vraag

Er zijn meerdere opties om mijn doel te bereiken. Ik was benieuwd welke optie het beste voor mij zou passen en hoor graag jullie meningen.

Optie 1) Stadsverwarmingsklep op de centrale leiding met kamerthermostaat

Volgens mij is dit de meest gebruikelijke optie. De kamerthermostaat staat dan bijvoorbeeld in de woonkamer. Alleen loop ik tegen het probleem aan dat het verwarmen van individuele kamers afhankelijk zijn van de centrale thermostaatkraan. Als ik alleen kamer 1 wil verwarmen, moet ik eerst de temperatuur van de kamerthermostaat in de woonkamer verhogen (deze kamerthermostaat koppel ik overigens niet aan een radiator om onnodig verbruik te voorkomen). Ik vraag mij in deze situatie wel af of er voldoende doorstroming zal zijn. Bijv. als ik kamer 1 op 19* wil zetten, op welke temperatuur zou ik dan de centrale thermostaat moeten zetten? Kan ik het bijvoorbeeld arbitrair op 30* zetten zodat de kraan maximaal wordt opengezet? Misschien kan ik hiermee spelen om een optimum te vinden waarbij de radiatoren snel genoeg warm worden met minder doorstroming.

Optie 2) Thermostaatkraan 3/4” plaatsen op de centrale leiding waarop een Tado thermostaatkraan wordt aangesloten.

Dit lijkt volgens mij veel op optie 1. Alleen in dit geval heeft Tado zelf ook een ingebouwde thermostaat. Dan kan ik alsnog via de Tado app deze kraan open zetten als ik in een van de kamers de verwarming aan wil zetten. Het is wel heel heet naast de centrale leiding. Om de kraan maximaal open te zetten, zou ik dan een offset functie moeten gebruiken op de Tado knop (bijv. -10 graden) en deze weer arbitrair op bijv. 30* zetten om maximaal doorstroming te krijgen. Als dit werkt, dan hoef ik niet nog eens apart een thermostaat te kopen. Misschien zou ik nog eventueel een IFTTT logica kunnen bouwen? Indien kamer 1 op 19* wordt gezet, dan moet de thermostaat op de centrale leiding op 30* worden gezet. Voordeel is dat het allemaal via Tado loopt.

Optie 3) Weet niet of dit bestaat, maar een smart radiatorkraan die ik op afstand aan/uit kan zetten.

Dit zou misschien ook een optie zijn. Ik zet alleen op afstand via een app/smart button de kraan open of dicht. Dat scheelt weer een hoop gedoe met de afhankelijkheid op centrale thermostaat. Ik weet alleen niet of dit daadwerkelijk bestaat. Hier zou misschien ook een IFTTT logica kunnen werken, maar ik heb weinig ervaring mee.

Wat is volgens jullie het meest efficiënte en effectieve oplossing?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is dus een systeem met een "ringleiding"? Dat ondersteunt Tado niet. Men verwacht een aanvoer en retour naar elke radiator.

    Maar in het algemeen kun je zeggen dat een systeem met blokverwarming of stadsverwarming oid geconfigureerd kan worden net als een eigen ketel met aan/uit regeling en dan dus op de kamerthermostaat of draadloze ontvanger die daar aan gekoppeld is de aan/uit regeling gebruiken om de klep te openen.

    Als er "ergens" in huis warmte nodig is gaat het relais dicht en dus gaat de klep open. Dit is niet afhankelijk van hoe warm het in de ruimte van de kamerthermostaat is.

  • Het is inderdaad een systeem met ringleiding. Waarom ondersteunt Tado dit niet? Ik zou verwachten dat de gehele leiding als één 1 radiator behandeld kan worden met thermostaat (zoals je zelf ook aangeeft).

    Eigenlijk wil ik het alleen aan/uit regelen op afstand met Tado

  • Andreplusplus
    Opties

    @Terminator94 Als het inderdaad ringleiding is, dan kan je toch niet individuele kamers regelen? Maakt niet uit, maar zoals je het getekend hebt, als afsluiter 1 òf 2 òf 3 òf stadsverwarmingklep dicht zit, gaat er geen water meer rond, dus kun je niet verwarmen.

    Als je op elke radiator een tado knop kunt zetten, zonder de overige te beïnvloeden, dwz alle radiatoren dicht, je draait eentje open dan wordt die warm dan kan het als volgt:

    Slimme thermostaat, bedraad aan een klep die je plaatst op de rode stip. Is bedrading lastig, dan kun je een draadloze ontvanger gebruiken. Dit apparaat (thermostaat of ontvanger) is de zoneregelaar voor alle ruimtes.

    Tado knoppen op de radiatoren plaats je resp in de ruimtes woonkamer, kamer 1 en kamer 2. Die knoppen meten de temperatuur en geven door of er warmte van de blokvw moet komen aan de zoneregelaar, die dan de klep kan openen of sluiten.

    Is er 1 radiator/kamer die verwarmd moet worden, dan gaat de klep open, heet water circuleert en alleen die radiatorkraan staat open, overige radiatoren blijven koel.

    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

  • @Andreplusplus

    Dankjewel voor de reactie. Ik regel de temperatuur in de kamers individueel via Tado danwel met een handmatige aan/uit radiator. De ringleiding zorgt er wel voor dat alle leidingen warm worden, maar de radiatoren gaan pas aan als ik aan de radiatorkraan draai.

    Dus eigenlijk moet ik een stadsverwarmingsklep installeren op de rode stip. En deze is in principe dan compatible met Tado thermostaat (bedraad dan wel draadloos)? Zodra ik in kamer 1 bijvoorbeeld de Tado radiator open zet, dan communiceert de Tado thermostaat automatisch met de zonneregelaar?

    Hoe verhoudt deze systeem tot de situatie waarbij ik i.p.v. een klep een een Tado thermostaatkraan op de rode plek installeer? Dan zou het in principe betekenen dat er een extra stap is, namelijk eerst de Tado kraan open zetten, voordat ik kamer 1/2/3 kan verwarmen? I.p.v. een volautomatisch systeem zoals bij een stadsverwarmingklep

  • Andreplusplus
    Opties
    Een knop op de rode stip gaat niet werken, want die moet inderdaad eerst open gaan voor je kamer 1-2-3 kunt verwarmen. Ik zou daarom een klep plaatsen, die je aanstuurt met bedrade ST of drl ontvanger.
    Een knop in kamer 1-2-3 stuurt dan een seintje naar de ST of ontvanger om de klep te openen.
    De klep is compatibel, je kan deze openen/sluiten door de ST of ontvanger in relais=aan/uit modus.
    Een knop op de rode stip meet de verkeerde temperatuur (nl van de meterkast, niet een ruimte), tenzij je deze ook logisch in een ruimte plaatst en een ander tado apparaat als meettoestel instelt voor die ruimte. Maar ik zou dat alleen doen als je een kamer hebt die altijd warm moet zijn (als enige of als er een andere warm moet zijn)
  • Dankjewel, dan zal ik voor de stadsverwarming klep gaan. Is helaas weer wel prijzig, begint al vanaf 150 euro minimaal. Ik zie op Aliexpress wel goedkopere modellen rond de 20 euro. Maar weet niet of het om dezelfde soort product gaat. Wat is de Engelse term voor een stadsverwarmingklep? Is een stadsverwarmingklep hetzelfde als "Electric Ball Valve"?