Hoe nu echt intergas 28/24 aansluiten op tado

Opties

Ik heb vele vragen en evenveel antwoorden gelezen op deze community doch kom er niet uit. Twee emails met foto's naar Tado gestuurd en nog géén bevredigend resultaat.

ik heb een nieuwe Intergas 28/24 ketel laten plaatsen welke volgens de installateur (2-draads) op Opentherm is aangesloten. Om deze volledig (w.o: Modulerend) te benutten een Tado V3+ aangeschaft omdat deze eenvoudig zelf te installeren zou zijn. Het is mij helaas niet overtuigend gelukt. De pairing etc ging goed maar ik denk dat de bedrading welke ik volgens de Tado app/Start heb geïnstalleerd.

Ik heb begrepen dat bij een opentherm de Tado op + en - aangesloten moet worden maar dit werkte geheel niet. Wel op de Com en No aansluiting.

Van Tado kreeg ik twee keer het bericht dat de installateur de bedrading op de ketel moet aanpassen terwijl ik aangaf dat deze op Opentherm klem 11 en 12 zit. Ik heb in de app de juiste ketel en de oude thermostaat geselecteerd. Ik heb tevens begrepen dat ik dan niets meer via het installateursmenu hoefde in te stellen doch daarin wel de DO1 gekozen.

De verwarming werkt en het warm water ook maar werkt het moduleren wel op de de COM en NO aansluiting van de Tado ???

Beste Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    @Bart_51 Ik vermoed dat de pairing wel blijft bestaan, dat is iets tussen tado apparaat (knop, thermostaat etc) en de bridge. Net als bij verwisselen van batterijen, dan is opnieuw pairen ook niet nodig. Maar mocht je een device niet zien in de app, dan is pairen ook zo gepiept (in de app bij de bridge deze in pairing mode zetten, de bovenste led knippert dan terwijl de andere drie continu branden)
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Het pairing ledje blijft 12 uur knipperen, zolang is de pairing modus actief. Je kan het uitzetten in de app.
  • Bart_51
    Bart_51
    Antwoord ✓
    Opties
    Oké dat ga ik proberen. Bedankt weer :)

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ga naar https://tado.com/start en vul in dat je een Honeywell Round Modulation (T87M) hebt en maak de hele wizard af.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Bart_51 en als je wil dat we je dan nog verder kunnen helpen, welke Intergas ketel heb je? Compact, combi compact, prestige, IG, ...
  • Bart_51
    Opties
    Beste Andre
    Onze ketel betreft een Intergas kombi kompact HRE 28/24 A.
    Is dit voldoende?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heb je die https://tado.com/start wizard al opnieuw uitgevoerd met als thermostaat een Honeywell Round Modulation (T87M)?

  • Andreplusplus
    Opties

    Bedrading op deze manier

    De tado dus op D01/HC01 (maar beter is om dat door de app of tado.com/start te laten regelen)

  • Bart_51
    Opties
    Bedankt voor deze uitleg met plaatjes. De monteur heb ik 3 x benaderd met de vraag of de bedrading op de X4 klem 11 en 12 aangesloten is. Dit werd telkens bevestigd. Ik durf de ketel (ivm garantie) zelf niet te openen om dit te controleren. Om de de monteur 4 keer dezelfde vraag stellen daar zie ik een beetje tegenop.
    Op de + en - werkte de Tado niet tijdens de in installatie. Daarom de bedrading maar op de com en No gezet. In het installatiemenu de D01 en.

    Op YouTube zie je een een oudere dame heel eenvoudig de Tado instaleren. Maar ik heb er als 70-Plusser best moeite mee. Gelukkig is dit forum er. Ik ga na de jaarwisseling opnieuw met de verkregen info en tips aan de slag.

    Bedankt en voor straks een fijne jaarwisseling gewenst!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heb je die https://tado.com/start wizard al opnieuw uitgevoerd met als thermostaat een Honeywell Round Modulation (T87M)?

  • Bart_51
    Opties
    #Rob 2

    Beste Rob,
    Uiteraard ga ik (na de jaarwisseling) deze tip meenemen in mijn poging de Tado aan de praat te krijgen. Jij uiteraard ook alvast bedankt voor je snelle reactie.
  • Bart_51
    Bart_51
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Beste Rob en Andreplusplus,

    Geprobeerd om de aansluiting te realiseren met de Honeywell T87M als uitgangspunt. Volgens de app moest de bedrading van de tado dan op de + en de -

    Helaas werkt de ketel dan geheel niet.

    Keuze in de app Teruggezet op de oude kamerthermostaat Elro KT100. Volgens de stickers zou de bedrading op de COM en NO moeten zitten. Dit gedaan en de verwarming en de warmwatervoorziening werkt.

    Ik hoop dat ik er dan ook vanuit mag (kan) gaan dat de installatie ook modulerend werkt. De vraag blijft of dit ook digitaal het geval is??

    In ieder geval bedankt voor jullie support want via de TADO-desk ben ik niet veel wijzer geworden.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waarschijnlijk heb je de stap "spanning van de ketel halen" overgeslagen. Je hoeft niet heel je huis spanningsloos te maken zoals die wizard zegt, maar je moet wel de steker van de ketel uit het stopcontact trekken op de plek in de instructies waar staat dat je de hoofdschakelaar uit moet zetten.

  • Bart_51
    Bart_51
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Ik ben vaak naar de zolder geweest en heb op dat item de stekker uit het stopcontact verwijderd doch kan het zijn dat ik weleens de ketel alleen uitgeschakeld heb dus dit kan ik nog wel een keer uitproberen.
    Overigens moet ik nog wat doen in het installatieproces met de HC01. De D01 staat wel geactiveerd.

    Bedankt alvast weer Rob!
  • Andreplusplus
    Opties
    En met aansluiten op NO en COM heb je sowieso geen moduleren.
    1. Dus ketel uit.
    2. Thermostaat uit de app verwijderen
    3. tado.com/start of de wizard in de app volgen (door thermostaat weer toe te voegen)
    4. gebruik dan de honeywell T87, dan krijg je opentherm, dus modulatie
    5. bedrading in de ketel op X4 11 en 12, tado + en -, volgorde maakt niet uit
    5. ketel weer aan
    6. Zijn er al knoppen geconfigureerd, controleer en wijzig zonodig de zoneregelaar in alle ruimtes naar het serienummer van de thermostaat.

    Let op bij het kiezen van de ruimte om de thermostaat in te plaatsen. Is dit een bestaande, kies dan uit een lijstje de bestaande kamer. Als je de naam opnieuw intypt krijg je een nieuwe ruimte met dezelfde naam (2 tegels 'woonkamer'), dat moet natuurlijk niet.
  • Bart_51
    Opties
    Oké dit is een uitgebreid advies en begrijp dat het geheel spanningsloos belangrijk is. Blijf de pairing na het verwijderen wel bestaan?

    Ik ga deze methode zsm uitproberen. Bedankt Andreplusplud
  • I have the same Boiler and same issue. followed all the instructions provided here (thank you!), but unfortunately the boiler does not respond/switch on when I try to set a higher temperature. The intergas manual says it’s opentherm compatible, and X4 11-12 are connected to - and + on the thermostat, boiler was plugged out when installing - but no luck. @Bart_51 have you had success?
  • Bart_51
    Opties
    I haven't been able to test it yet my wife and I are down with the flu.
    Of course I will try the tips, especially since they seem very useful and the tipsters have a lot of experience in this area. I will report back the result as soon as I know more.
  • Bart_51
    Opties

    Beste Allemaal,

    Ik heb de conform de verkregen tips mijn TADO 1:1 geïnstalleerd m.a.w. spanningsloos maken van de ketel, de Honeywell T87M als uitgangspunt etc. Ik had nog de tips gelezen over het warm water e.d. en ik ben blij te kunnen melden dat de Tado schijnt te werken zoals het hoort en de ketel hierop goed reageert. Bedankt voor jullie support !!

    Wel blijft op de internet bridge (hoewel er een verbinding tot stand is) het pairing-lichtje knipperen. Deze enige tijd stroomloos gemaakt en een andere ethernetpoort geprobeerd. Toch blijft deze knipperen!

    Op de app zie ik dat hij verbonden is doch is dit normaal?

    Nogmaals bedankt voor alle verkregen tips en support !!!