tado -> nefit schiet in error

Opties

De tado en de nefit (Nefit ProLine NxT HRC24/cw3) doen iets fout samen. Vandaag is 2x de Nefit in storing geschoten. Beide keren heeft de Tado daar niks van gemerkt, en merkte wij het zelf omdat het koud werd en er geen warm water was.

In beide gevallen foutcode 4A op de nefit. Dat is "de aanvoertemperatuur is hoger dan 105gr" of "waterdruk", "controleer of er voldoende stroming is" en "controleer de werking van de pomp"

Dit heb ik in het verleden vaker gehad. Volgens de community en de faq gaat het dan fout met de druk als tado 's-nachts de radiatoren afsluiten. Dat lijkt me wel waarschijnlijk.

Daarom heb ik vorig jaar al een overdruk-beveiliging laten plaatsen. Maar toch treedt dit problem dus nog regelmatig op - vandaag twee keer dus.

Het probleem is tijdelijk weg te krijgen door op reset op de nefit te drukken (info en - samen). Stekker er uit en weer er in helpt niet. Na reset geeft de Nefit de OU code - Volgens mij is hij dan aan opstarten. Dat duurt een paar minuten en dan werkt alles weer.

De waterdruk was 2.2 vanochtend, en dat was het ook na de tweede keer storing vandaag. Een half uur na de tweede storing en reset van de nefit, is het CV systeem ineens leeggelopen en was de waterdruk nog maar 0,8 zodat ik meteen moest bijvullen. Het lijkt er op dat de overdruk ineens - pas nadat het probleem is opgetreden - een hoop van het systeemwater geloosd heeft.




Na de tweede storing was de waterdruk dus ineens 0,8.

Onderstaand is de overdruk beveiliging. Ik zie niks aan die overdruk beveiliging wat ik zou kunnen controleren of instellen.


Heeft er iemand een suggestie wat hier fout gaat en wat er aan te doen is?

Antwoorden

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Lijkt me dat er een bypass of radiator die altijd openstaat nodig is. Genoeg over te vinden hier.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bypass installeren of een radiator altijd open zetten

  • Dat IS toch een bypass waar ik die foto van stuur? Ik heb er geen verstand van maar dat was volgens de installateur juist om dit probleem te voorkomen.

    Ben nog op die zolder geweest, er zit op het bovenste ding wel iets wat je in kunt stellen. Ik heb alleen geen idee wat het doet. Stond op 3, heb het nu op 2 gezet.




  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, dat is een overdrukventiel. Ik neem aan dat deze tussen aanvoer en retour van de CV ketel zit, dan heb je een bypass. Is dat wel op minstens 6 meter (pijplengte) van de ketel?

  • @Anderl - Klopt, zit tussen de aanvoer en retour. weet niet of helemaal 6M is maar veel verder van elkaar kunnen ze niet echt zitten. (Klein huisje). CV op bg en expansievat en deze bypass op het zoldertje. Snap jij die instelling van dat ding? Ik neem aan dat 0,1 - 0,5 bar over de druk gaat maar ik begrijp niet wat er mee bedoelt wordt hier. Hij staat nu op 0,2. Betekent dat dan dat hij bij een verschil van 0,2 (tussen wat en wat?) open gaat?

  • Andreplusplus
    Opties
    stand 0,2 is: laat door als de druk van de aanvoerleiding 0,2 bar meer is dan de druk van de afvoer (om in effect dat drukverschil op te heffen, staat vaak op 0,2 inderdaad)